شناسهٔ خبر: 108542 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

برای همکاری‌ با کشورهای مختلف جهان اهمیت قائلیم

رئیس جمهور دردیدار جداگانه سفرای جدید جمهوری بنین ، برونئی ،سریلانکا ، عراق و مجارستان گفت: تهران برای گسترش همکاری‌ها با کشورهای مختلف جهان اهمیت بسیاری قائل است و میان ایران با این کشورها روابط خوبی برقرار بوده است.

به گزارش «نماینده»، حسن روحانی ضمن تبریک تأسیس سفارت بنین در تهران و آغاز فعالیت نخستین سفیر مقیم این کشور در جمهوری اسلامی ایران و  با اشاره به اینکه استعدادها و قابلیت‌های خوبی در دو کشور وجود دارد که باید در راستای گسترش روابط دوجانبه و تأمین منافع متقابل مورد استفاده قرار بگیرد،   افزود: امیدوارم در شرایط مناسب پس از رفع تحریم‌ها، روابط با کشورهای دوست را در مسیر منافع دو ملت شتاب ببخشیم.

عزیزو شابی ایمورو، سفیر جدید جمهوری بنین نیز پس از تقدیم استوارنامه خود به آقای روحانی اظهار داشت: افتتاح سفارت بنین در تهران گواه روند رو به گسترش روابط خوب دو کشور است و امیدوارم در دوره مأموریت خود بتوانم هر چه بیشتر سطح این روابط را ارتقا ببخشم.

سفیر جدید جمهوری بنین با تشکر از مشارکت کشورمان در روند توسعه بنین و اجرای طرح‌های زیربنایی در این کشور، به تمایل رئیس جمهور این کشور برای سفر به ایران اشاره کرد که آقای روحانی نیز با استقبال از این سفر تصریح کرد: این سفر می‌تواند آغاز دوران جدیدی از روابط دو کشور به‌ویژه پس از افتتاح نخستین سفارت جمهوری افریقایی بنین در تهران باشد.

 


استقبال ایران از گسترش همکاری با برونئی

رییس جمهور امروز هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید برونئی دارالسلام با اشاره به روابط خوب تهران – سری بگاون، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش بیش از پیش همکاریهای دو کشور در همه عرصه ها استقبال می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بیان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش و تعمیق همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور وجود دارد که باید به نحو شایسته‌ای مورد توجه قرار گیرد و در جهت بهبود منافع دو ملت عملیاتی شود.

رییس جمهور با اظهار امیدواری به این که روابط دو کشور بویژه با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در همه ابعاد گسترش پیدا کند، افزود: سطح کنونی همکاریهای دو کشور با توجه به توانمندی های فراوان و گسترده دو طرف قابل قبول نیست و امیدوارم در دوره جدید همکاری دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، گردشگری و بهداشت و سلامت گسترش یابد.

دکتر روحانی از اظهار علاقه سلطان برونئی برای سفر به کشورمان که در سخنان سفیر جدید این کشور به آن اشاره شد استقبال و  تأکید کرد: این سفر می‌تواند در گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر واقع شود.

«عبدالصمد بن ینگیران حاجی متاسان» سفیر جدید برونئی دارالسلام نیز در این دیدار پس از تسلیم استوارنامه خود با تأیید اینکه سطح همکاری‌های دو کشور هنوز متناسب با روابط خوب و ظرفیت‌های دو کشور نیست، اظهارداشت: روابط دو کشور باید با تسهیل و افزایش تردد مقامات و مردم گسترش یابد و سلطان برونئی در همین راستا علاقمند است در اولین فرصت به ایران سفر کند تا راهکارهای ارتقای روابط مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

سفیر جدید برونئی دارالسلام با تبریک موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: این توافق برای گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و توسعه امنیت و ثبات در منطقه و جهان بسیار مفید بوده و امیدوارم در گسترش روابط دو کشور نیز تأثیرگذار باشد.

ایجاد تحرک جدید در روابط و همکاری های تهران – کلمبو ضروری است

رییس جمهوری با اشاره روابط خوب ایران و سریلانکا بر مبنای منافع دو ملت و منطقه، بر لزوم ایجاد تحرک جدید همکاری های تهران - کلمبو تاکید کرد.

آقای روحانی روز یکشنبه پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید سریلانکا در تهران اظهار داشت: در شرایط بعد از توافق هسته ای و فرصت‌های ایجاد شده، روابط فیمابین باید بر مبنای ظرفیت‌های موجود توسعه یابد.

رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد روابط اقتصادی دو کشور در شرایط جدید از تحرک مطلوب و مناسبی برخوردار شود و دو دولت در راستای تامین هر چه بیشتر منافع ملت های خود و منطقه تلاش کنند.

روهانا جیت سفیر جدید سریلانکا نیز در این دیدار، ایران را کشوری بزرگ و میراث دار فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله توصیف کرد و گفت :سریلانکا مصمم است روابط نزدیک و دوستانه با ایران را در سطح دو جانبه و بین المللی بیش از پیش تقویت کند.

وی با بیان اینکه ایران نقش مهمی در عرصه منطقه ای و جهانی دارد، اظهارداشت: سریلانکا از توافق هسته ای ایران استقبال کرده و بدنبال ایجاد تنوع در حوزه های روابط و همکاری با تهران است.

منطقه باید از لوث دخالت‌ خارجی و تروریسم پاک شود

رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید عراق در تهران، با تأکید بر اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه، دوست و برادر، عراق، گفت: بی‌تردید امنیت و ثبات در عراق به مثابه امنیت و ثبات در ایران است.

آقای روحانی با بیان اینکه آرزوی ما این است که عراق شاهد استقرار ثبات و امنیت کامل باشد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از تمام توان و ظرفیت خود برای استقرار ثبات و امنیت در عراق در چارچوب تمایل و خواست دولت و مردم این کشور بهره گرفته است و اگرچه معتقدیم مسئولیت اصلی استقرار امنیت بر عهده دولت و مردم این کشور است، اما از هیچ کمکی به کشور دوست، عراق دریغ نخواهیم کرد.

وی ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان برای گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را نیز یادآور شد و گفت: خواهان استمرار روابط رو به رشد دو کشور در همه زمینه‌ها هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: آرزوی ما پیروزی ملت عراق در مبارزه با تروریسم و زندگی همه اقوام عراقی در چارچوب یک ملت و در آرامش و امنیت کامل است.

آقای روحانی ادامه داد: امیدوارم زائران ایرانی به زودی بتوانند در امنیت و آرامش به زیارت عتبات عالیات بروند آنگونه که مردم عزیز عراق نیز با آرامش و امنیت از اماکن مقدس ایران بازدید می‌کنند.

راجح صابر عبودی موسوی، ‌ سفیر جدید جمهوری عراق نیز در این دیدار پس از تسلیم استوارنامه خود با بیان اینکه ایران به تعبیری وطن دوم ماست، گفت: مردم عراق به ویژه در سال‌های اخیر و در مبارزه با تروریست‌ها احساس برادری و نوع‌دوستی ایرانی‌ها را به طور ملموس‌تری درک کرده‌اند؛ به همین جهت از طرف ملت عراق از این بابت از ملت و دولت ایران سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: ملت عراق هیچ گاه فراموش نمی‌کند که خون برادران ایرانی در کنار برادران عراقی در سنگر مبارزه با تروریسم و دفاع از مقدسات اسلامی بر زمین ریخت.

سفیر عراق ادامه داد: دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد اختلاف بین دو ملت کردند اما ما همچنان با اهتمام جدی دولت و ملت عراق و ایران به سمت گسترش روابط دوستانه به پیش می‌رویم.

وی با تبریک حصول توافق هسته‌ای این پیروزی را متعلق به همه ملت‌های مسلمان دانست و تأکید کرد: اطمینان داریم که جمهوری اسلامی ایران در خط امام راحل و تحت رهبری مقام معظم رهبری و مدیریت جنابعالی به سمت توسعه  هر چه بیشتر به پیش می‌رود.

ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط ایران و مجارستان وجود دارد

رییس جمهوری با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط ایران و مجارستان وجود دارد، اظهار داشت: ضرورت دارد تحولات مثبت و سازنده تری در روابط تهران – بوداپست ایجاد شود.

آقای روحانی روز یکشنبه در دیدار «یانوش کواچ» سفیر جدید مجارستان در تهران بر ضرورت تحکیم روابط دو کشور تأکید کرد و گفت: دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح روابط و همکاری‌های خود دارند که فعال کردن این ظرفیت‌ها به نفع رفاه و توسعه دو ملت است.

رییس جمهوری همچنین با ابراز تأسف از شرایطی که طی روزهای اخیر برای آوارگان و مهاجرین در مرزهای اروپا بوجود آمده است، گفت: در شرایطی این مردم دچار گرفتاری و سختی شده‌اند  که رسالت بزرگ انسانی جهان به ویژه اروپاست، ضرورت دارد که دولت‌ها و کشورها به این مردم آواره و سرگردان کمک نمایند.

دکتر روحانی با بیان این که ایران پذیرای بیشترین آوارگان و پناهجویان از کشورهای همسایه خود بوده و همواره به خوبی از آنها پذیرایی کرده است، گفت: خوشحالیم که برخی کشورهای اروپایی برای نجات آوارگان مواضع مثبتی اتخاذ کردند و امیدواریم تمام اروپا و کشورهایی که هنوز به این روند نپیوسته‌اند، کوتاهی‌ها را جبران کنند.

دکتر روحانی لزوم مبارزه جدی با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: تمام مشکلات موجود از جمله مشکل آوارگان و پناهجویان از خطر گروه‌های خشونت طلب، ‌افراطی و تروریسم نشأت گرفته و تروریسم باعث ایجاد رعب و وحشت در کشورهای منطقه و آوارگی مردم بیگناه شده است. این شرایطی است که اروپا نیز در دوره‌های قبل از جمله دوران جنگ جهانی اول آن را تجربه کرده و لذا باید متوجه مسئولیت‌های تاریخی خود باشد.

رییس جمهوری ایجاد امنیت و ثبات را لازمه رفاه و توسعه ملت‌ها وکشورها دانست و اظهار داشت: امیدوارم با عزم و همکاری جمعی، ضمن ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه و سراسر جهان، در مسیر گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی حرکت کرده و رفاه و توسعه ملتها رقم زده شود.

"یانوش کواچ" سفیر جدید مجارستان نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، از تلاش برای گسترش همه جانبه روابط دو کشور خبر داد و گفت:‌ مجارستان برنامه‌های مهمی برای افزایش سطح همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، آموزشی و سیاسی دارد و مصمم است آنها را عملیاتی و اجرایی کند.

وی جمهوری اسلامی ایران را مرکز امنیت و ثبات در منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: ‌توافق هسته‌ای ایران می‌تواند نمونه مناسبی برای کشورهای جهان به منظور حل و فصل مسایل بین‌الملی باشد.

نظر شما