شناسهٔ خبر: 108536 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر امور خارجه چک: یک هواپیما بازرگان به ایران آوردیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در حال حاضر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و چک نزدیک به صفر است گفت: ایران و چک می‌توانند در زمینه‌های مختلف داروسازی، راه‌سازی، شهرسازی و صنایع هواپیمایی کوچک همکاری مشترکی داشته باشند.

به گزارش «نماینده»، هیئت تجاری جمهوری چک صبح امروز در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و در نشستی مشترک با رئیس اتاق بازرگانی کشور شرکت کرد.

در ابتدای این مراسم محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: شرایطی که شما در سالهای گذشته تجربه کرده‌اید همان شرایطی است که ما امروز در آن قرار داریم به همین منظور تمایل زیادی برای استفاده از تجارب جمهوری چک در زمینه اقتصادی وجود دارد.  

جلال‌پور افزود: شما در سالهای گذشته رشد اقتصادی خوبی تجربه کرده‌اید و ۹۰ درصد اقتصاد کشور شما دست بخش خصوصی است همچنین تجربیات موفقی در مبارزه با فساد اداری و بهبود سیستم بازنشستگی و کنترل جمعیت دارید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:‌به دلیل اتفاقاتی که درحال حاضر در کشور ما در حال رخ دادن است ما نیازمند به بهره‌برداری از تجربیات شما هستیم به طوری که اقتصاد ما در ۸۰ سال گذشته نفتی و متکی بر شرکتهای دولتی بوده است.  

وی اضافه کرد: تحریم‌ها ما را به این فکر انداخت که باید رویه خود را عوض کرده تا از نوسانات قیمت نفت آسیب نبینیم.  

جلال‌پور یادآور شد: اقتصاد جدید ایران باید بر پایه بخش خصوصی و منابع مردم باشد. کشور ایران با توجه به موقعیتی که در میان کشورهای ثروتمند منطقه و برخی کشورهای آشوب‌زده دارد شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری و صادرات خواهد داشت.

وی اظهار کرد: ما به مقامات جمهوری چک پیشنهاد می‌کنیم که برای سرمایه‌گذاری در ایران یک نگاه دراز‌مدت و برپایه سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشند. همچنین از وزیر امور خارجه چک خواسته می‌شود تا در ارتباطات متقابل با ایران نگاهی احترام‌آمیز و پایدار داشته باشد.  

در ادامه این مراسم لوبمیر زاورال  وزیر امور خارجه کشور چک در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: جمهوری چک خاطرات خوبی در تجارت با ایران دارد و این کشور را دارای بازرگانان و سرمایه‌گذاران معتبری برای همکاری متقابل می‌داند.  

وی اضافه کرد: بحران‌های اقتصاد اروپا نشان داد که ما باید کالاهایی با کیفیت تولید کرده و از تکنولوژ‌ی‌های مدرن برای دستیابی به بازارهای جهانی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه چک یادآور شد: ما حاضریم از تجربیاتی که در دوره انتقال خود به دست آورده‌ایم برای پیشرفت اقتصادی ایران در اختیار شما قرار دهیم.  

وی اظهار کرد: ایران و جمهوری چک می‌توانند در زمینه‌های داروسازی، راه و ترابری همکاری‌های خیلی موثری داشته باشند.

زاورال گفت: ما خوشحالیم که ایران به توافق هسته‌ای رسیده و از ابتدای سال آینده با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانیم در زمینه‌های مختلف از جمله فاینانس‌ها با ایران همکاری داشته باشیم.  

* وزیر امور خارجه چک: یک هواپیما بازرگان به ایران آوردیم

وی تاکید کرد: شرکتهای چکی با نگاهی احترام‌آمیز به ایران نگاه کرده و به دنبال توسعه روابط هستیم اما می‌دانید که در این ارتباط راه سختی را پیش رو داریم.  

این مقام مسئول جمهوری چک تاکید کرد: تعداد اعضایی که از کشور چک به ایران آمدند بیانگر علاقه ما برای توسعه دوباره همکاری‌های اقتصادی با کشور شما است به طوری که در این سفر ما یک هواپیما بازرگان با خود به ایران آوردیم.

در ادامه این مراسم رئیس اتاق بازرگانی گفت: ایران و کشورهای منطقه بازار مناسبی برای عرضه مواد شیمیایی و دارویی هستند به طوری که ایران و جمهوری چک می‌توانند با همکاری مشترک ظرفیت‌های خالی دارویی کشور و کشورهای همسایه را پر کنند. اما در حال حاضر ورود غیرقانونی دارو به ایران گسترده است.

در ادامه این مراسم جلال‌پور یادآور شد که باکشور چک می‌توانیم در زمینه‌های راه و ترابری، ماشین‌سازی و خودروسازی همکاری‌های متقابلی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: سالانه میلیاردها دلار دارو در ایران و کشورهای همسایه ما مصرف می‌شود که امیدواریم با همکاریهای مشترک و ایجاد شرکتهای دو جانبه این بازار را تامین کنیم.

این مقام مسئول در بخش خصوصی اضافه کرد: در زمینه شرکتهای دانش‌بنیان و صنایع هوایی کوچک نیز که مصارف مختلفی در بخش‌های کشاورزی و... دارد در ارتباط با جمهوری چک قابل همکاری و توسعه سرمایه‌گذاری است.  

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: کشور چک فعالیت‌های مختلف در زمینه صنایع، از جمله شیشه و بلور دارد که می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری‌های مشترک داشته باشیم اما متاسفانه این وضعیت در حال حاضر تقریبا نزدیک به صفر است.  

نظر شما