شناسهٔ خبر: 108517 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کوثری:

برجام در مجلس به صورت دقیق بررسی خواهد شد / در ژنو هم امضایی نشد ولی به تعهدات عمل شد

کوثری43 عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس گفت:در بحث تحریم‌ها مقام معظم رهبری تاکید بر لغو یکباره آنها داشتند ولی در متن برجام و بررسی بند بند آن نه تنها کلمه لغو به میان نیامده بلکه بحث این است که ابتدا باید راستی‌آزمایی شده و پس از مدت‌ها اگر تشخیص دادند تعلیق شود.

به گزارش «نماینده» اسماعیل کوثری عضو کمیسیون ویژه بررسی «برجام» مجلس شورای اسلامی درخصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سال گذشته و اوایل امسال که بحث توافق لوزان مطرح شد چند نکته را بسیار صریح و شفاف در جمع کارگزاران مطرح و به عنوان خطوط قرمزی برای تیم مذاکره کننده کشور مشخص کردند.

وی افزود: با وجود اینکه تیم مذاکره کننده کشور عنوان کردند بعضی مواضع را رعایت کردیم ولی در عمل اینگونه نبود و در اصل این مواضع رعایت نشد.

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در بحث تحریم‌ها مقام معظم رهبری تاکید بر لغو یکباره آنها داشتند ولی در متن برجام و بررسی بند بند آن نه تنها کلمه لغو به میان نیامده بلکه بحث این است که ابتدا باید راستی‌آزمایی شده و پس از مدت‌ها اگر تشخیص دادند تعلیق شود.

کوثری در ادامه این مطلب گفت: لذا رهبر معظم انقلاب بسیار تحمل کردند تا شاید تیم مذاکره کننده هسته‌ای یا رئیس جمهور موضوع لغو تحریم ‌ها را مطرح کرده و با مسئولان سیاسی آمریکا مقابله به مثل کنند.

وی با انتقاد از عدم عملکرد مناسب در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب از سوی برخی مسئولان کشور مطرح کرد: از آنجایی که مسئولان آن‌گونه که باید در جهت این بیانات عمل نکردند لذا مقام معظم رهبری خودشان به صورت مستقیم وارد شده و در حضور نمایندگان مجلس خبرگان بحث برجام و تحریم‌ها را مطرح کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در پی توافق وین خطاب به مجلس گفت اصلا امضایی صورت نگرفته ولی حقیقت این است که امضا کردن ضرورت آنچنانی ندارد؛ در توافق ژنو هم امضایی انجام نشد ولی در پی آن به تعهدات عمل شد.

کوثری با انتقاد از سخنان رئیس جمهور مبنی بر عدم امضای توافقنامه وین مطرح کرد: اینکه رئیس جمهور بگوید امضایی صورت نگرفته از چنین مقامی این حرف بعید است لذا مسئله برجام به صورت بسیار دقیق و جدی توسط مجلس شورای اسلامی بررسی شده و در نهایت به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی در پایان تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب احساس مسئولیت کردند تا هم مردم در جریان کامل موضوع قرار گرفته و هم مجلس شورای اسلامی وظیفه خود بداند که به طور جدی به موضوع برجام رسیدگی کرده و آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

نظر شما