شناسهٔ خبر: 108516 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

پیش‌بینی قیمت ۶۴ دلار برای هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۶

مرکز پژوهش ها 43 مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن بررسی پیش‌بینی‌های گوناگون قیمت نفت برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ اعلام کرد: به تخمین صندوق بین‌المللی پول با قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ معادل ۶۴/۲۲ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

به گزارش «نماینده» دفتر مطالعات انرژی صنعت و معدن مرکز پژوهش‌ها به بررسی پیش‌بینی‌های گوناگون قیمت نفت برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ پرداخت و اعلام داشت: بررسی نظرات و دیدگاه های متعدد اقتصادی در مورد وضعیت بازار نفت در سال ۲۰۱۵ و سال‌های آتی نشان می‌دهد که شاخص‌های اقتصادی با آهنگ آرام و رو به جلو در حرکتند و گروهی از متخصصین بازار، تقاضای نفت را که یکی از مولفه‌های اثرگذار است، نیز همچنان رو به افزایش – البته با روند نه چندان پرشتاب – تصویر می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: دورنمای رشد اقتصادی از سال ۲۰۱۳ تاکنون نشان می دهد که رشد اقتصادی روند ثابتی را طی کرده و این میزان در سال ۲۰۱۵ با ۰/۱ درصد کاهش نسبت به دو سال گذشته به ۳/۳ درصد و در سال ۲۰۱۶ با روندی افزایشی به ۳/۷ درصد خواهد رسید.

براساس این گزارش کاهش قیمت‌های نفت که بعد از ژوئن ۲۰۱۴ اتفاق افتاد از فشارهای قیمتی و آسیب‌های برونی بر کشورهای نو ظهور واردکننده نفت که باری بر سیاست‌های پولی تحمیل می‌کند، کاسته است. در میان کشورهای صادرکننده نفت نیز به تبع پایین آمدن درآمدهای نفتی، لازم است، هزینه های عمومی مجددا تنظیم و اصلاح شوند.

لذا انتظار می‌رود در کنار عوامل کاهنده و اثرگذار کاهش قیمت نفت نظیر:

۱- سرمایه گذاری بر انرژی های تجدیدپذیر،
۲- افزایش رکود عرضه نفت غیراوپک،
۳- کاهش غیرمنتظره روند رشد تقاضا،
۴- گسترش فناوری های استخراج نفت شیل،
۵- تولید بیوسوخت ها در جهان

روند رشد قیمت‌ها در سال‌های آتی با سرعت کندتری پیش رود. پیش‌بینی‌های متعدد در خصوص قیمت نفت، مبتنی بر روند کند و نسبی است که این رویه به تخمین صندوق بین‌المللی پول با قیمت فرضی بازارهای آتی در سال ۲۰۱۵ معادل ۵۸/۸۷ دلار به ازای هر بشکه و در سال ۲۰۱۶ معادل ۶۴/۲۲ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

نظر شما