شناسهٔ خبر: 108502 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عضو کمیسیون ویژه ‌برجام:

رهبر انقلاب با هوشمندیِ پیش‌دستانه، راه نفوذ سیاسی آمریکا را مسدود کرد‌

ابراهیم کارخانه ای/2 عضو کمیسیون ویژه ‌برجام در مجلس با تاکید براینکه باید راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا به ایران از طریق برجام مسدود شود، گفت: مقام معظم رهبری با هوشمندیِ پیش‌دستانه، راه نفوذ سیاسی آمریکایی‌ها را مسدود کرد.

به گزارش «نماینده» ابراهیم کارخانه‌ای اظهار داشت: ما باید از طریق برجام راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی که آمریکایی‌ها می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، شناسایی و برای مسدود‌کردن آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در برجام کارگروهی با عنوان کارگروه خرید زیرنظر کمیسیون مشترک متشکل از اعضای ۱+۵، ایران و اتحادیه اروپا تشکیل شده است، افزود: این یکی از آن محورهایی است که آمریکایی‌ها می‌توانند به‌صورت مستمر علیه ایران با اهرم اقتصادی توطئه‌های سیاسی را پیش ببرند چراکه براساس آنچه در این کارگروه آمده ورود هرگونه کالا با کاربرد دوگانه (کالاهایی که می‎‌‌توانند در صنعت هسته‌ای و غیرهسته‌ای از آن‌ها استفاده کرد) باید به تائید این کارگروه برسد.

عضو کمیسیون ویژه ‌برجام در مجلس با بیان اینکه کالاهای با کاربرد دوگانه باید دارای آدرس کامل مبدأ و آدرس کامل مصرف‌کننده نهایی باشد، تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد تجهیزات و موادی که در راکتورهای هسته‌ای به کار گرفته می‌شود غیرهسته‌ای و تنها ۱۰ درصد هسته‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: اقلام با کاربرد دوگانه حدود ۸۰ صفحه را به‌خود اختصاص می‌دهد که آمریکایی‌ها با بازرسی و کنترل مصرف آن‌ها تا استفاده‌کننده نهایی می تواند جلوی پیشرفت علمی و صنعتی کشور را علاوه بر پیشرفت صنعت هسته‌ای، بگیرد.

عضو کمیسیون ویژه ‌برجام در مجلس با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در رابطه با جلوگیری از نفوذ و رخنه سیاسی و اقتصادی آمریکا چندین بار هشدار دادند، تصریح کرد: آن‌ها راه‌های نفوذی را برای خود در نظر گرفته‌اند تا توطئه‌های خود را هدفمند و مدیریت شده پیش ببرند که هوشمندی پیش‌دستانهِ مقام معظم رهبری راه نفوذ سیاسی آن‌ها را مسدود کرد.

کارخانه‌ای در ادامه به روند بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان کرد: در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام اعضای تیم‌مذاکره کننده فعلی از جمله عباس عراقچی و تخت‌روانچی و همچنین تیم مذاکره‌کننده قبلی از جمله سعید جلیلی و فریدون عباسی برای ارائه توضیحات و پاسخ به سئوالات نمایندگان حاضر شدند.

وی افزود: سعید جلیلی توضیحاتی در رابطه با روند مذاکرات به‌ویژه در دوره تصدی مسئولیت خود ارائه داد که بسیار توضیحات جالبی بود، نکته‌ای که در رابطه با مذاکرات زمان وی وجود داشت این بود که در طول دوره مسئولیت، مذاکره همراه با پیشرفت برنامه هسته‌ای بوده است.

عضو کمیسیون ویژه ‌برجام در مجلس عنوان کرد: جلیلی تاکید کرد که هیچ‌گاه زیربار تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای نرفتیم تا در زیرسایه پیشرفت مذاکرات پیش برود، تمامی آنچه از قبیل حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ، حدود ۱۰ تن اورانیوم غنی شده، پیشرفت قابل توجه ۸۵ درصدی آب سنگین اراک و غنی‌سازی ۲۰ درصد که در حال حاضر تیم مذاکره‌کننده در اختیار داشته و با آن‌ها در مذاکرات حاضر شد، در حین مذاکرات زمان وی به‌دست آمده است.

وی افزود: جلیلی در جلسه عنوان کرد که به‌هیچ عنوان اجازه بازدید از پارچین را ندادیم و در روند مذاکرات نیز بیشتر صحبت بر روی غنی‌سازی ۲۰ درصد بود، در دور دوم مذاکرات در استامبول آن‌ها حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران را پذیرفتند.

کارخانه‌ای ادامه داد: نکته دیگری که مطرح شد این بود که نشان می‌داد آمریکایی‌ها به‌دنبال حل مسئله نیستند بلکه از موضوع هسته‌ای به عنوان یک اهرم سیاسی برای ساماندهی توطئه‌های خود استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیانیه تهران با میانجی‌گری برزیل و ترکیه تهیه شد ولی بلافاصله یک روز بعد از بیانیه تهران، قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ایران صادر شد، گفت: این موارد نشان می‌دهد که رفتار آمریکایی‌ها به رفتار ایران بستگی ندارد بلکه توطئه‌های خود را ادامه می‌دهند.

عضو کمیسیون ویژه ‌برجام در مجلس تصریح کرد: همه این موارد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها دنبال حل قضیه نیستند و از مسئله هسته‌ای به عنوان بهانه و محور توطئه استفاده می‌کنند، هم‌اکنون نیز شاهد هستیم با وجود اینکه آن‌ها از توافق ابراز رضایت کرده و عنوان می‌کنند هر آنچه را می‌خواستیم به دست آوردیم، ‌با این وجود روزی نیست که ‌ایران را تهدید نکنند.

وی عنوان کرد: این رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که مشکل آن‌ها با ایران، مسئله هسته‌ای نیست؛ آن‌ها به دنبال سلطه‌گری و تسلط خود بر کشورهای منطقه هستند و ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه در مقابل خود می‌بینند.

عضو کمیسیون ویژه ‌برجام در مجلس خاطرنشان کرد: اگر مسئله آن‌ها هسته‌ای باشد به‌قول خودشان که می‌گویند به آنچه که می‌خواستیم دسترسی پیدا کردیم، دیگر نباید ایران را به حمله نظامی تهدید کنند.

وی تاکید کرد: باید در صحبت‌های آن‌ها آرامش وجود داشته باشد ولی بعد از مذاکرات موضع آن‌ها خصمانه‌تر شده و این شیوه برخورد آمریکایی‌ها هوشمندی ایران را در رابطه با جلوگیری از نفوذ سیاسی و اقتصادی آن‌ها می‌طلبد.

نظر شما