شناسهٔ خبر: 108446 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

«برجام» پيچيده و پرابهام است

هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا "برنامه جامع اقدام مشترک" را بسيار پيچيده و پرابهام توصيف کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، سیاستمدار کهنه کار و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک را بسیار پیچیده توصیف کرد.

هنری کیسینجر در بخش هایی از مصاحبه با این شبکه تلویزیونی که به روابط آمریکا و چین اختصاص داشت به پرسش هایی درباره برنامه جامع اقدام مشترک پاسخ داد.

مجری گفت:توافقنامه هسته ای آمریکا و دیگر قدرت های جهانی با ایران به یک موضوع سیاسی مهم در آمریکا تبدیل شده است، نظرشما درباره این توافقنامه چیست؟

هنری کیسینجر در پاسخ گفت: من درباره این موضوع مطالبی را به نگارش درآورده ام. به نظر من این توافقنامه مورد تصویب واقع خواهد شد.  بحث های علنی درباره این توافقنامه نباید مربوط به جزئیات توافقنامه باشد؛ بلکه باید درباره پیامدهای توافقنامه باشد.  

وی افزود: هم چین و هم آمریکا در گسترش نیافتن تسلیحات هسته ای در سراسر خاورمیانه منافع دارند و اینکه گروههای حامی تروریسم به گروههای مسلط در منطقه تبدیل نشوند. اکنون آزمون این خواهد بود که آیا ایران آماده است که پیامدهای سیاسی یک توافقنامه نظامی را بکار گیرد! و همچنین آزمون این خواهد بود که آیا ایران آماده است که دوره جدیدی را آغاز کند، یا اینکه مناقشه کنونی ادامه خواهد داشت؟

مجری گفت:باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این توافقنامه را مهمترین توافقنامه عدم اشاعه در تاریخ توصیف کرده است، آیا شما با این توصیف موافقید؟

هنری کیسینجر در پاسخ گفت:باید صبر کرد و دید. این توافقنامه بسیار پیچیده است. من نگرانی خود را بیان کرده ام که ایران به عنوان یک تولید کننده مهم فناوری هسته ای و از این رو تسلیحات هسته ای شناخته می شود. اگر همه مفاد توافقنامه به دقت اجرا شوند و اگر ایران و آمریکا پیامدهای سیاسی این توافقنامه را بکار گیرند، در این صورت ما می توانیم قضاوت کنیم که این توافقنامه چه کمکی کرده است.

نظر شما