شناسهٔ خبر: 108424 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بیش از ۱۰۰۰ مهد قرآنی داریم

قرآن43 ﻣﺪﯾﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻣؤﺳﺴﺎﺕ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ دارالقرآن با بیان اینکه تربیت قرآنی کودکان زیر ۶ سال متولی ندارد، گفت: حدود ۴۰ درصد از مؤسسات زیر نظر سازمان دارالقرآن با راه‌اندازی مهدهای قرآنی به تربیت کودکان می‌پردازند.

به گزارش «نماینده»، «ﺣﺴﯿﻦ ﺑﻬﺒﻮﺩﯼ» ﻣﺪﯾﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻣؤﺳﺴﺎﺕ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ دارالقرآن با بیان اینکه ما متولی آموزش عمومی قرآن کریم هستیم، اظهار داشت: برای آموزش قرآن کریم سن تعریف نشده است چرا که برای آموزش قرآن از هر زمانی می‌توان اقدام کرد اما بیشتر فعالیت‌های سازمان دارالقرآن برای افراد بالای ۷ سال طراحی شده است.

بیش از ۱۰۰۰ مهد قرآنی داریم/ برای کودکان ۳ تا ۶ سال کتاب آموزش قرآن چاپ کردیم

وی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات با برگزاری کلاس‌ها و مهدهای قرآنی اقدام به تربیت کودکان می‌کنند، افزود: ما برنامه خاصی برای کودکان زیر ۶ سال نداریم اما با این وجود با توجه به حساسیت این سن، در مهدهای قرآنی زیر نظر سازمان دارالقرآن طبق بخشنامه کودکان ۳ تا ۶ سال پذیرش می‌شوند و روزانه حداکثر ۳ ساعت تحت آموزش‌های قرآنی قرار می‌گیرند. همچنین سازمان دارالقرآن برای این کودکان کتاب‌هایی طراحی و چاپ کرد تا معلمان به صورت اصولی بتوانند به تربیت آن‌ها بپردازند.

بهبودی درباره تعداد مهدهای قرآنی که زیر نظر سازمان دارالقرآن فعالیت می‌کنند، گفت: یکی از نواقص ما نداشتن بانک اطلاعاتی از فعالیت‌های قرآنی برای کودکان و عدم تبیین فعالیت‌های مؤسسات در این حوزه است البته بر اساس گزارش‌های موجود حدود ۴۰ درصد مؤسسات به تربیت کودکان نیز می‌پردازند یعنی از ۲ هزار و ۱۵۰ مؤسسه حداقل ۱۰۰۰ مؤسسه در سراسر کشور اقدام به تربیت قرآنی کودکان می‌کنند.

وی با بیان اینکه محور فعالیت مؤسسات قرآنی توجه به حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم است، خاطر نشان کرد: در سایت تلاوت نیز بانک اطلاعاتی ما با سه محور حفظ، قرائت و مفاهیم قرآنی کریم در جنسیت زن و مرد تدوین شده است.

ﻣﺪﯾﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻣؤﺳﺴﺎﺕ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ دارالقرآن به فعالیت‌های این سازمان برای تربیت قرآنی کودکان اشاره کرد و افزود: ما در کنار چاپ ۱۸ جلد کتاب‌های آموزش قرآن به کودکان ۳ تا ۶ سال، اقدام به برگزاری دوره‌های تربیت مربی مهدهای قرآنی کردیم تا از این طریق بتوانیم کودکان را در کنار تربیت قرآنی با آموزه‌های دینی آشنا کنیم.

بهبودی با اشاره به اینکه کودکان به ویژه کودکان زیر ۳ سال هیچ متولی برای تربیت در جامعه ندارند، گفت: پیش از دبستان تربیت افراد به صورت غیر رسمی صورت می‌گیرد یعنی بر اساس رغبت کودکان و خانواده‌ها آن‌ها در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند البته این آموزش‌ها منبع‌ و محتوامحور نیستند به طوری که حتی برای آموزش قرآن کریم منبع آموزشی ثابتی به کودکان توصیه نمی‌شود.

تربیت قرآنی کودکان زیر ۶ سال فاقد متولی است

وی با بیان اینکه آموزش پیش‌دبستانی در بحران جدی قرار دارد، افزود: این مقطع بدون متولی توانمند و مقتدر است به همین جهت تاکنون هیچ برنامه مدونی برای کودکان وجود ندارد؛ خانواده‌ها هم مثل چندین سال قبل بر اساس بافت فرهنگی و اعتقادی و محیط زندگی اقدام به تربیت فرزندان خود می‌کنند و این نوع تربیت گاهی به دلیل توسعه عصر ارتباطات و فناوری‌های نوین با فراز و فرودهایی روبرو می‌شود.

ﻣﺪﯾﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻣؤﺳﺴﺎﺕ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ دارالقرآن با اشاره به اینکه خانواده‌ها برای تربیت فرزندان خود بیشتر بر روی موج رسانه‌ها سوار می‌شوند، خاطر نشان کرد: در زمانی که رسانه‌ها به توانمندی‌های محمدحسین طباطبائی می‌پرداخت خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن استعداد، توانمندی و موقعیت فرزندانشان را به حفظ قرآن تشویق می‌کردند و زمانی دیگر که فوتبالیستی مطرح می‌شد همه علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه می‌شدند که این نوع تربیت موجب دلزدگی کودکان از فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.

بهبودی به فعالیت‌ها و تأثیرگذاری آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش ناگزیر در کنار رسالت‌های خود مسئولیت تربیت و اخلاق افراد را در مدارس بر عهده دارند اما دیگر مسئول آموزش و تربیت کودکان زیر ۶ سال نیست. سازمان بهزیستی هم که به نوعی متولی کودکان زیر ۶ سال است هیچ‌گونه مأموریت آموزشی بر عهده ندارد که این امر موجب بروز مشکلات بسیاری شده است.

سازمان بهزیستی رسالتی برای تربیت کودکان ندارد

وی با بیان اینکه تربیت کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: رسالت سازمان بهزیستی کمک به افراد ناتوان، پوشش افراد آسیب‌دیده و محروم جامعه است به همین دلیل برنامه آموزشی برای کودکان سالم ندارد. البته شورای آموزش و پرورش، آموزش و پرورش را متولی کودکان زیر ۶ سال کرد اما آن‌ها به نوعی قبول نکردند و تفاهم‌نامه‌ای با بهزیستی منعقد شد پس از آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم پیش‌دبستانی از مقاطع آموزش و پرورش حذف شد و در اختیار بخش مدارس غیرانتفاعی قرار گرفت.

بهبودی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مجوز تأسیس مهدکودک و پیش‌دبستانی توسط دو ارگان صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش مجوز راه‌اندازی مهدها برای کودکان ۴ و ۵ ساله و بهزیستی مجوز تشکیل مهدها برای کودکان یک روزه تا ۶ ساله را صادر می‌کند که این‌ها علاوه بر تداخل موجب مشکلاتی در تربیت کودکان شده است تا جایی که شاهدیم در این مهدها به دلیل عدم نظارت صحیح تربیت کودکان با مشکلاتی همراه شده است.

نظر شما