شناسهٔ خبر: 108186 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

بشار اسد آماده سهیم کردن مخالفان در قدرت است

پوتین رییس جمهوری روسیه، تشکیل ائتلافی جهانی علیه افراط گرایی را خواستار شد و تصریح کرد که در این باره شخصا با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا تلفنی گفت و گو کرده است.

به گزارش «نماینده»، به نوشته تارنمای تحلیلی خبری 'اکونومیک تایمز'، پوتین که برای شرکت در 'مجمع اقتصادی شرق' در شهر 'ولادی وستوک' این کشور به سر می برد، امروز جمعه ۱۳ شهریور ماه (۴ سپتامبر) درباره لزوم مقابله بین المللی با افراط گرایی تصریح کرد:

'ما می خواهیم به معنای واقعی نوعی ائتلاف جهانی برای جنگ با تروریسم و افراط گرایی تشکیل دهیم و برای این منظور با شرکای آمریکایی خود مشورت کرده ایم. من خودم شخصا درباره این موضوع با اوباما صحبت کرده ام. مسکو همچنین با ترکیه، عربستان سعودی، اردن و چند کشور دیگر نیز در این خصوص گفت و گو کرده است. '

'مجمع اقتصادی شرق' (Eastern Economic Forum) موسوم به EEF مجمعی است که به ابتکار پوتین و با هدف توسعه مناطق شرقی کشور پهناور روسیه شکل گرفته است تا این مناطق که شرایط آب و هوایی آنها نسبت به مناطق غربی روسیه نامساعدتر، جمعیت آنها بسیار کمتر و در عین حال برخوردار از منابع نفت و گاز هستند، توسعه و رونق اقتصادی یابند.

منطقه خاور میانه طی چند سال اخیر با بحران افراط گرایی و ترویسم تکفیری درگیر بوده است. گروه های تکفیری 'داعش' و سایر وابستگان و گروه های منشعب از 'القاعده' و 'طالبان'، به خصوص در سوریه و عراق به شدت فعال اند و جنایات فجیعی را علیه غیرنظامیان مرتکب می شوند و مناطق وسیعی از این دو کشور به خصوص سوریه را ویران کرده اند.

رئیس جمهور روسیه همچنین افزود: رئیس جمهور سوریه موافق این مساله است که انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود و تماس هایی با کسانی که موسوم به "مخالفان سالم" هستند، برقرار شود و آنها در اداره کشور سهیم گردند.

پوتین: هیچ چیز فاجعه باری در قضیه کاهش قیمت نفت وجود ندارد و این نوسانات پیش از این پیش بینی شده بود.

پوتین که در حاشیه نشست مجمع اقتصادی شرقی با خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت، هدر ندادن ذخایر ارزی همچنان اولویت بانک مرکزی روسیه است.

کاهش قیمت نفت، اصلی ترین کالای صادراتی روسیه، اخیرا موجب کاهش شدید ارزش روبل شده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز  روز جمعه به نقل از الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نوشت، روسیه و ونزوئلا در مورد اقدامات مربوط به حمایت از قیمت جهانی نفت به توافق نرسیدند.

بر اساس این گزارش، پوتین در دیدار روز پنجشنبه خود با همتای ونزوئلایی اش، به نیکولاس مادورو گفته که دو کشور باید تلاش های خود برای افزایش قیمت نفت را یکپارچه کنند، اما از اشاره دقیق به اقداماتی نظیر کاهش تولید که باید برای رسیدن به این هدف صورت پذیرد خودداری کرده است.

نواک در پاسخ به این سوال که مذاکرات چگونه پیش رفت و آیا تصمیمی اتخاذ شد یا نه گفت: «نه، مشورت ها ادامه خواهد داشت.»

نظر شما