شناسهٔ خبر: 108184 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مصباحی مقدم مطرح کرد؛

مخالفت برخی از دولتمردان با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را داشت که به دلیل مخالفت برخی از دولتمردان به نتیجه نرسید.

 به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران تاکید کرد:‌ دولت و رئیس‌جمهور باید در تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشتاز باشند؛ موضوعی که مقام معظم رهبری در دیدار با خبرگان بر آن تاکید داشته‌اند.

 

وی یادآور شد: مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را داشت که به دلیل مخالفت برخی از دولتمردان به نتیجه نرسید. لازم است با عنایت و تاکید اخیر مقام معظم رهبری هرچه سریعتر این ستاد تشکیل شود؛ چرا که بدون آن نمی توان از تمامی امکانات مردم استفاده شود باید در این ستاد از نیروهای مردمی و بسیج استفاده کرد.

 

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام خونین ۱۷ شهریور به سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که در نامه ابلاغیه و پیش از بندهای این سیاست‌ها جملاتی را نگارش کردند که بند بند آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

این نماینده مجلس با اشاره به بخشی نامه مقام معظم رهبری در مورد استعدادهای سرشار معنوی و مادی ذخایر و منابع غنی و زیرساخت های گسترده ایران اسلامی گفت:‌ این جملات به استعدادهای سرشار معنوی و مادی ایران اشاره دارد. مقام معظم رهبری در حالی از استعدادهای معنوی ناظر به استعدادهای ملت و جوانان ایران سخن گفته‌اند که عمر خود را در شناخت ملت ایران در عرصه‌های مختلف چه در عصر حاضر و چه در دوران ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس گذرانده‌اند.

 

وی ادامه داد: رهبری همچنین به ذخایر و منابع غنی کشور پهناور ایران اشاره کردند. کشوری که یک میلیون و ۴۰۰ هزار زمین دارد که از نظر ظرفیت سرزمینی به اندازه ۱۰ کشور اروپایی و ۲۰ برابر ژاپن است. این کشور از نظر ذخایر و منابع غنی زیرزمینی در مورد نفت و گاز در جهان اول است. همچنین ذخایر معدنی بسیار گسترده دارد از لحاظ تنوع گیاهان دارویی نیز از بسیاری از کشورها برتر است.

 

وی برخورداری از نیروهای انسانی متعهد و کارآمد به عنوان موتور رشد و توسعه سرمایه صنعتی از دیگر مولفه‌های ایران اسلامی برشمرد و گفت:‌امروز انسان‌ها و نخبگان سرمایه انسانی هر کشوری به شمار می‌آید که سرمایه صنعتی را بوجود آورده و می‌تواند فناوری‌ها را خلق کنند. انسان‌هایی نخبه، متعهد و کارآمد با داشتن عزمی راسخ برای پیشرفت کشور در ایران اسلامی حضور دارند که اگر الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی را سرلوحه کار قرار دهند، کشور پیشرفت عظیمی خواهد کرد.

 

مصباحی مقدم به بخش دیگری از نامه رهبری در خصوص تبدیل شدن اقتصاد مقاومتی به الگویی برای پیشرفت اقتصاد کشور اشاره و اظهار کرد: اقتصاد کشور در دو دهه ابتدای انقلاب الگوی بومی نداشت و دولت‌ها از الگوی اقتصاد سوسیالیستی و لیبرالیستی با تغییراتی استفاده می‌کردند؛ حال با ا بلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی الگوی بومی اقتصادی برای اقتصاد کشور طراحی شده است. الگویی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی ملت ایران که پایه و آبشخور آن غرب و شرق نیستند.

 

وی تاکید کرد: با تبعیت از الگوی اقتصاد مقاومتی نه تنها می‌توان بر تمامی مشکلات اقتصادی فائق آمد، بلکه می‌توانیم دشمن را به شکست و عقب‌نشینی وادار کنیم. دشمنی که جنگ اقتصادی تمام عیار را به ملت بزرگ ایران تحمیل کرده است.

 

وی با اشاره به بحران‌های مالی دنیا گفت: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با بحران‌های مالی، ‌ سیاسی و اقتصادی خارج از اختیار مواجه می‌شود. در همین جهان می‌توانیم با اجرای اقتصاد مقاومتی از دچار شدن به این بحران‌ها جلوگیری کنیم. بحران‌هایی که معلول به ذات اقتصاد سرمایه‌داری است.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین به سخنرانی‌های انجام شده در همایش اقتصادی در تهران اشاره و اظهار کرد: در این همایش برخی سخنرانان بحران‌های پدید آمده را لازمه توسعه و رشد اقتصادی اعلام کردند، سخنی که درست نیست؛ چون بحران‌ها لازمه رشد و پیشرفت اقتصاد به شمار نمی‌آیند. این بحران‌ها در ذات اقتصاد سرمایه‌داری است. نباید این را قبول کنیم که اتفاقات رخ داده در اقتصاد غرب طبیعی است و ممکن است برای هر کشوری رخ دهد.

 

وی افزود:‌ در حال حاضر جهان اسلام با تاسی از اقتصاد اسلامی همچنین بانکداری اسلامی با بحران مواجه نشده است؛ موضوعی که در ذهن غربی‌ها این سوال را به وجود آورده که ویژگی بانکداری و اقتصاد اسلامی چیست که دچار بحران نمی‌شود.

 

وی با بیان این‌که «اقتصاد مقاومتی طبق تاکیدات مقام معظم رهبری متکی به دانش است» گفت: همه چیز اقتصاد مقاومتی از علم و دانش بر می‌خیزد به همین دلیل دانشگاه‌ها، ‌نخبگان، اساتید و دانشجویان باید وارد عمل شده و علم را به فناوری تبدیل کنند تا از قبل آن فناوری به محصول تبدیل شده و محصول را در نهایت تجاری‌سازی کنیم. این به معنای اتکای اقتصاد به دانش و فناوری است.

 

مصباحی مقدم با تاکید بر این‌که «اقتصاد اسلامی در پایه عدالت بنا نهاده شده است» گفت: اقتصاد غرب بر پایه رشد و پیشرفت است با این تفسیر که اگر سود و عوایدی داشته باشد در نهایت به فقرا خواهد رسید. حال این‌که اقتصاد مقاومتی از درون عدالت عبور می‌کند و نیازهای مردم را برآورده می‌سازد.

 

وی درون‌زا و برونگرا بودن را به عنوان خصایص الگوی اقتصاد مقاومتی دانست و توضیح داد: درون‌زا بودن اقتصاد به معنای اتکا به امکانات درونی و ظرفیت‌های داخلی است و برون‌گرا بودن نیز بدان معناست که نمی‌خواهیم اقتصادمان در حصار باشد و دور کشور را دیوار بکشیم و اقتصادمان بسته باشد. اقتصاد مقاومتی اقتصادی پویا مرتبط با کشورهای جهان و صادرات‌محور است. پویا بودن به معنای داشتن تحرک و پیشرفت سریع است.

 

وی با بیان این‌که «ما از نظر اقتصادی نیز می‌توانیم الگویی الهام‌بخش باشیم «گفت: ملت ایران از نظر انقلابی بودن برای کشورهای منطقه الهام‌بخش بود به طوری که بیداری اسلامی بوجود آمد. تعدادی از کشورهای منطقه موفق و پیروز شدند و توانستند حقوق‌شان را بگیرند، البته برخی کشورها مثل مصر در این راه گام برداشتند ولی با ترفندهای استکبار و کودتا انقلاب‌شان مصادره شد. اکنون نیز در مسأله اقتصادی نیز می‌توانیم با پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای ملت‌های دیگر الهام‌بخش باشیم.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در ادامه تکمیل سیاست‌های گذشته به خصوص اصل ۴۴ است»، گفت: قانون اصل ۴۴ مبتنی بر کوچک کردن دولت و تقویت بخش‌های غیر دولتی و خصوصی است. موضوعی که در نامه مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی مورد اشاره قرار گرفته و ایشان در این نامه تاکید کردند که قوای سه‌گانه بدون درنگ و با زمانبندی مشخص این سیاست‌ها را پیاده‌سازی کنند، ولی متاسفانه با گذشت یک سال و نیم از ابلاغ این سیاست‌ها هنوز چیزی به نام طرح زمان‌بندی دیده نشده است.

 

وی در مورد اقدامات مجلس در این راه گفت:‌ مجلس سال گذشته قانون رفع موانع تولید را برای اقتصاد مقاومتی تصویب کرد. موضوعی که تا قبل از ارائه لایحه از سوی دولت به صورت طرح در مجلس مطرح شد که به محض ارائه لایحه از سوی دولت جهت استفاده از ظرفیت کارشناسی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

 

وی با تاکید بر این‌که «اولویت مجلس جهت تصویب قوانین بررسی لوایح است» گفت: اعتقاد ما این است که دولت باید به برداشتن گام نخست لایحه بدهد که در همین راستا هشت سال منتظر ارائه لایحه‌ای از دولت گذشته و فعلی جهت اصلاح نظام بانکی بودیم. اتفاقی که در دولت گذشته رخ نداد و این دولت نیز کاری نکرده است. به باور ما منشا بسیاری از مشکلات بانک‌ها هستند که باید روش‌ها، ‌ رفتار و به طور کلی قانون‌شان اصلاح شود تا جلوی بسیاری از مفاسد وناکارآمدها گرفته شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در عین حال گفت: مجلس طرحی را برای اصلاح نظام بانکی ارائه کرده است که به محض تعیین تکلیف شدن آن دولت اعلام کرد می‌خواهد لایحه‌ای بدهد، ما حتما از نظرات دولت برای اصلاح نظام بانکی استفاده می‌کنیم ولی طرح مجلس باکفایت است.

 

وی با بیان این‌که «بخش عظیمی از اقتصاد مقاومتی به قانونگذاری نیاز ندارد»، اظهار کرد: دولت باید عزم راسخ جهت اجرای سیاست‌های مقاومتی داشته باشد و مجلس نیز در این راه پای کار است ولی چون بالای ۹۰ درصد از ظرفیت اداری و مالی و سرمایه ای در اختیار دولت است، انتظار می‌رود که در این راه پیشگام باشد.

 

وی همچنین با تاکید بر لزوم وجود زمینه برای حضور مردم و فعالان اقتصادی برای اجرای اقتصاد مقاومتی طبق تاکیدات مقام معظم رهبری گفت:‌ باید بستر و زمینه حضور همه آحاد مردم در این جهاد مقدس فراهم شود تا همچون زمانی که تمامی مردم در دوران دفاع مقدس برای دفاع از سرزمین پای کار آمدند، اکنون نیز برای حضور در جهاد مقدس اقتصادی در میدان حضور پیدا کنند. ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود.

 

به گزارش ایسنا مصباحی‌مقدم در ادامه به بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص تامین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی کشور برای توسعه و کارآفرینی اشاره و اظهار کرد: کلیه امکانات شامل منابع طبیعی، آب و خاک برای کشاورزی، صنعت و معدن و فناوری‌های نو و پیشرفته می‌شود.

 

وی با اشاره به موضوع آب و بحران‌های مربوط به آن گفت:‌ وزیر نیرو اعلام کرده که اکنون با بحران آب مواجه هستیم، بحرانی که به دلیل نیمه‌خشک بودن کشور ایران و کمتر شدن بارش‌های چند سال اخیر بوجود آمده است. شرایط به گونه‌ای شده که از آب‌های زیرزمینی بیش از حد استفاده شده و به تبع آن عمق چاه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. با این وجود اعتقاد ما این است که دچار بحرانی نیستیم که بخواهیم دست روی دست بگذاریم.

 

وی با بیان این‌که «۹۲ درصد از آب کشور در عرصه کشاورزی استفاده می‌شود» گفت: در حال حاضر از آب کشاورزی بسیار ناکارآمد و غیربهره‌ور استفاده می‌شود حال این‌که استفاده درست از آن می‌تواند بازدهی تولید در بخش کشاورزی را بسیار زیاد کند و ظرفیت تولید را با صرفه جویی‌ها افزایش دهد.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق تحقیق یک محقق بخش کشاورزی با وضعیت فعلی آب و خاک در اقتصاد ایران می توان ۳۰۰ میلیون نفر را غذا داد. مهم استفاده درست و مدیریت شده از آب و خاک است. می‌توان با استفاده از آب شیرین‌کن، آب شور دریای جنوب را به آب شیرین تبدیل کرد و به مناطق شهری و بیابان‌ها فرستاد کاری که در کشورهای جنوبی خلیج فارس انجام شده و آن‌ها با استفاده از آب شیرین‌های وارداتی، ‌ صحراهای‌شان را به باغستان تبدیل کردند حال این‌که ما از این ظرفیت در داخل بهره‌مند هستیم و شرکت مبتا آب شیرین‌کن‌هایی تولید می‌کند که ۵۰ هزار نفر را آب شیرین می‌دهد.

 

وی با بیان این‌که «در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از صنایع کوچک و متوسط خوابیده است» گفت: بخش اعظمی از آن‌ها زیر ظرفیت کار می‌کنند که ‌باید با افزایش ظرفیت آن‌ها از این ظرفیت استفاده کرد.

 

وی در پایان تاکید کرد که دانشگاهیان به خصوص معاونت علمی رئیس‌جمهور باید در جهت استفاده از فناوری‌های نو و پیشرفته وارد میدان شوند تا بتوانیم از این فناوری‌ها جهت پیشرفت کشور استفاده کنیم.

نظر شما