شناسهٔ خبر: 108035 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر نیرو فردا به خراسان رضوی می‌رود

چیت چیان43 وزیر نیرو فردا برای رسیدگی به وضعیت تأمین آب شهر مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی و همچنین بازدید از پروژه های آب و برق این استان، به خراسان رضوی سفر می کند.

به گزارش «نماینده»، «حمید چیت چیان» وزیر نیرو فردا صبح تهران را به مقصد خراسان رضوی ترک می کند. این سفر به منظور رسیدگی مستقیم وزیر نیرو بر وضعیت تأمین آب شهر مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی و همچنین بازدید از پروژه های آب و برق این استان خواهد بود.

به جز شهر مشهد، در استان خراسان رضوی ۷۴ شهر با جمعیت ۱.۷ میلیون نفر وجود دارد که آب شرب آنها به جز اندکی تأمین آب از سد تبارک آباد در شهر قوچان، ۱۰۰ درصد از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود.

در حال حاضر، حدود ۲۸ درصد جمعیت شهرهای این استان تحت پوشش خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند. قرار است فردا با حضور وزیر نیرو، عملیات اجرایی طرح بزرگ جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر کاشمر آغاز شود.

«حسین اسماعیلیان» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی در این خصوص گفت: میزان سرمایه‌گذاری طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر کاشمر بر اساس برآورد سال ۹۱ معادل یک‌هزار و ۸۰ میلیارد ریال است که این طرح توسط بخش خصوصی و به روش بیع متقابل اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه آورده سرمایه‌گذار در قبال تحویل پساب تامین می‌شود، ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح ضریب برخورداری جمعیت شهری استان از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب ۵ درصد افزایش خواهد یافت.

اسماعیلیان زمان اجرای طرح را ۳ تا ۵ سال و جمعیت تحت پوشش در افق ۱۴۱۵ در شهر کاشمر را حدود ۱۴۳ هزار نفر دانست و افزود: در اجرای طرح فاضلاب کاشمر ۳۲۲ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در اقطار ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر اجرا خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفای خراسان رضوی ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آب‌های آلوده زیرزمینی و محیط زیست، افزایش بهره‌وری، بازچرخانی، استفاده مجدد از پساب، ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان و گسترش فرهنگ ارزش‌گذاری به آب در جامعه را از اهداف طرح برشمرد و گفت: استفاده از منابع مالی بخش خصوصی، سرعت در اجرا، افزایش کیفیت، استفاده از فناوری و روش‌های نوین، تقویت بخش خصوصی، برون سپاری، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی و محلی در تحقق طرح‌های عمرانی از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای طرح فاضلاب کاشمر توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

نظر شما