شناسهٔ خبر: 107747 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رونمایی از رادار «نذیر» و «بینا»

سامانه راداری برد بلند « نذیر» و رادار سه بعدی «بینا» با رمز «یا قائدنا الخامنه ای» و با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، رونمایی شد.

به گزارش «نماینده»، همزمان با دهم شهریورماه روز پدافند هوایی، مراسم رونمایی از سامانه های راداری «نذیر» و «بینا» دقایقی پیش با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، از طریق ویدئوکنفرانس در محل این قرارگاه برگزار شد.

رادار برد بلند و بومی «نذیر» یک سامانه راداری با دقت بسیار بالا در تفکیک اهداف است که توانایی آشکار کردن و شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پایین را دارد؛ این سامانه در برابر موشک های ضد رادار مقاوم بوده و توانایی کشف اهداف در برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر و با ارتفاع ۱۰۰ هزار پا را دارد.

بر اساس این گزارش سامانه راداری «بینا» نیز یک رادار کنترلی سه بعدی است که با قدرت تفکیک بالا از قابلیت آشکار سازی و شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پایین برخوردار است و می تواند ضمن کشف اهداف رادار گریز، با جنگ الکترونیک نیز به طور کامل مقابله کند.

نمونه مشابه این دو رادار تاکنون در یگانهای نظامی جهان گزارش نشده و به صورت کاملاً بومی توسط متخصصان داخلی در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) طراحی و به بهره برداری عملیاتی رسیده است.

**رادارهای «نذیر» و «بینا» درجهان بی نظیرند

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در حاشیه رونمایی از دو رادار راهبردی نذیر و بینا که همزمان با سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء صورت گرفت، در جمع خبرنگاران با اشاره به قابلیت های فنی این دو سامانه راداری اظهار داشت: اولین نکته مهم دو رادار راهبردی نذیر و بینا که در منطقه جنوب شرق و با مرکزیت شرق کشور گسترش یافته این است که یک رادار در منطقه کوهستانی و یک رادار در منطقه دشت مستقر شده است.

وی افزود: فناوری این رادارها کاملا بومی است و به هیچ عنوان گلوگاه ندارد و هیچ نمونه ای از آنها تاکنون در جهان گزارش نشده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ادامه داد: این رادارها در فرکانس های مختلف و در باندهای غیر قابل شنود طراحی شده و این طراحی نیز توسط جوانان برومند قرارگاه پدافند هوایی و متخصصان برترین دانشگاه های کشور انجام شده است.

امیر سرتیپ اسماعیلی تصریح کرد: این پروژه در کمتر از دو سال به نتیجه رسیده و تولیدات آن در دو نقطه کشور مستقر شده و امیدواریم که تا پایان سال ۹۵ به تولید انبوه برسد.

وی خاطرنشان کرد: این رادارها هم اهداف پهن پیکر و هم اهداف متوسط و هم انواع ریزپرنده ها مانند پهپادها را قبل از اینکه به مرزهای جمهوری اسلامی نزدیک شوند، شناسایی و کشف می کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: با رونمایی از این دو سامانه راداری از امروز نقاط پدافندی کشور به ۳۷۰۰ نقطه افزایش می یابد.

امیر سرتیپ اسماعیلی اظهار داشت: در فضایی که تحریم و تهدید می شویم، کاری کرده ایم که هم امنیت هوایی یکپارچه ای برقرار شود و هواپیماهایی که عطش ورود به فضای هوایی ایران را دارند با اخطار ما مواجه می شوند.

وی افزود: روزانه ۱۲۰۰ هواپیما از آسمان ایران عبور می کند که کنترل آنها توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء صورت می گیرد و نیز در کنار سازمان های کشوری و لشکری از جمله با کمک نیروی هوا و فضای سپاه، شبکه پدافندی کشور را ایجاد کرده ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به قدرت عملیات شبکه پدافندی کشور گفت: ایکائو آسمان ایران را امن ترین آسمان غرب آسیا معرفی کرده است که اگر هدایت و فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نبود، این موفقیت امکان پذیر نمی شد.

    نظر شما