شناسهٔ خبر: 107492 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

الهه راستگو در گفتگو با «نماینده» علت انصرافش از شرکت در انتخابات هیئت رییسه شورا را تشریح کرد

متاسفانه هنوز دولت به وعده ها و وظایف خود در برابر شهرداری و شورا عمل نکرده است

راستگو// رئیس ستاد توان افزایی شورای شهر تهران در گفتگو با «نماینده»تأکید کرد: در این دوره شورای شهر تلاش های بسیاری برای ارتباط و تعامل مناسب با دولت محترم نموده است اما متاسفانه هنوز دولت به وعده ها و وظایف خود در برابر شهرداری و شورا عمل نکرده است.

«نماینده» /بالاخره انتخابات هیئت رئیسه شورا برگزار شد و برآن اساس هیئت رئیسه بهشت، در قامتی اصولگراتر سال سومش را عملیاتی می کند. عدم حضور راستگو در هیئت رئیسه سوم را می توان تنها تفاوت فاحش بهشت، نسبت به سال دوم خواند. "بانوی هیئت رئیسه" که ترجیحِ عینک تخصص و تعهدش را نسبت به اغراض حزبی، در انتخاب شهردار تهران به نمایش گذاشت و علی رغم واکنش های مختلف توانسته بود عضویت دو ساله در هیئت رئیسه شورا را در کارنامه خود ثبت کند، قبل از انتخابات، انصراف خود از هیئت رئیسه را به طور رسمی اعلام کرد. انصرافی که به نظر خودش هم «خیلی ها معتقد بودند که بهتر بود یک خانم در هیئت رئیسه شورا می ماند»...

علاوه بر شنیدن دلایل انصراف، برای ارزیابی عملکرد شورا و رابطه شورای چهارم با دولت یازدهم با «الهه راستگو»،  رئیس ستاد توان افزایی شورای اسلامی شهر تهران، به گفت و گو نشستیم.

آنچه در پی می آید مشروح گفتگوی «نماینده» با "بانوی سابق هیئت رئیسه" است...

 

**نمی توان گفت که به نقطه مطلوبی در عملکرد رسیده ایم/ شورایی در این سطح نیاز به ملزوماتی از جمله شکل گرفتن بسترهای مناسب و روابط تنگاتنگ اعضا دارد

الهه راستگو، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با «نماینده» ، در خصوص عملکرد دو ساله شورای چهارم، اظهار داشت: بی تردید شورای چهارم شهر تهران را باید شورایی پخته تر از دوره های پیشین آن دانست. گذر زمان اهمیت و ارزش واقعی شورای شهر را چه برای اهالی دولت و چه برای مردم روشن ساخته است و این موضوع سبب افزایش مشارکت شهروندان در روند انتخابات و نیز توجه  بیشتر به اتفاقات، مصوبات و تذکرات جلسات شورا شده است. هر چند این موضوع جای خرسندی بسیاری دارد اما از دیگر سو باری سنگین تر را بر دوش نمایندگان شورا قرار می دهد. انتظارات شهروندان از نمایندگان خود در شورای شهر ارتقا یافته است و رسیدگی به کار شهر و آن هم شهری چون تهران با همه اقتضائات و ویژگیهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داخلی و بین المللی به امری مهم و ممتاز تبدیل شده است.  

رئیس ستاد توان افزایی شورای اسلامی شهر تهران، ضمن اشاره به شکل گیری کمیسیون های تخصصی در شورای کنونی، تصریح کرد: تقسیم کاری که در این دوره و در دو سال نخست شورا با افزایش کمیسیون ها و تشکیل کمیته های تخصصی ذیل هر کمیسیون شکل گرفت بستر بسیار مناسبی را برای انجام کار کارشناسی و تخصصی در زمینه ی سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت شورا فراهم آورد. اما نمی توان گفت که به نقطه مطلوبی در عملکرد رسیده ایم. قطعا شورایی در این سطح و با این چارچوب های کاری مشخص می بایست عملکرد چشمگیرتری را در اداره شهر به نمایش بگذارد که نیاز به ملزوماتی از جمله شکل گرفتن بسترهای مناسب و روابط تنگاتنگ اعضا دارد.

**اعضای شورا هر زمان که از همدلی و همزبانی جدا شدند در نیل به اهداف موفق نبودند

وی در ادامه افزود: رشد شورای شهر و ارتقای جایگاه آن بدون شک به معنای رشد حرکت مردم سالاری دینی در کشور ما می باشد و این راه را برای دست یابی مردم به خواسته های حقیقی و به حق خود هموارتر از گذشته و به نوعی بار را بر دوش نمایندگان آن ها سنگین تر نموده است.

راستگو گذر دو سال نخست و یا به تعبیری نیمه نخست شورای چهارم تهران را همراه با نکات و آموزه های بسیاری دانست و خاطر نشان کرد: شاید مهمترین درس و نکته شورای چهارم را در این دو سال بدون هیچ شک و تردیدی ارزش دادن به موضوع مهم همدلی و همزبانی دانست، این سخن نه یک شعار که یک حقیقت تام است که در این دو سال اعضای شورا هر زمان که از همدلی و همزبانی جدا شدند در نیل به اهداف موفق نبودند و بالعکس هر زمان که شورایی همدل را مشاهده نمودیم شهروندان ارزشمند تهرانی نظاره گر اتفاقات مهم و موثر در این نهاد و به تبع آن در شهر خود بودند.

**نظارت از مهمترین وظایف شورای شهر است اما متاسفانه هنوز با نظارت واقعی فاصله وجود دارد/ دولت با آغوش باز پذیرای تصمیمات شورا باشد

رئیس ستاد توان افزایی شورای اسلامی شهر تهران، تعامل مناسب شورا با شهرداری و دولت را از دیگر نقاط مثبت فعالیت این دو سال شورای شهر خواند و یکی از نقطه ضعف های شورای کنونی را اینگونه برشمرد: نداشتن ساختار و روند مناسب برای نظارت دقیق بر شهرداری را می توان از نقاط ضعف نام برد. نظارت از مهمترین وظایف شورای شهر می باشد اما متاسفانه هنوز با نظارت واقعی فاصله وجود دارد.

عضو سابق هیئت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه تأکید کرد: ارزش و اهمیت یافتن جایگاه شورای شهر نه تنها وظیفه ی اعضای شورا را بیشتر می نماید، بلکه همچنین راه را برای اهالی محترم دولت روشن تر می سازد. دولتی ها می بایست بیش از گذشته و با آغوشی باز پذیرای تصمیمات نمایندگان شورای شهر باشند. نمایندگانی که با پشتوانه عظیم مردمی و با تعهدی که به تک تک شهروندان دارند، قدم برمی دارند.

وی افزود: از طرف دیگر دولت باید راه را برای نیل مردم به مطالباتشان که از زبان نماینده های آن ها مطرح می شود هموارتر سازد و تکریم شهروندان را بیش از پیش سرلوحه کار خود قرار دهد. همچنین نه تنها مطالبات آن ها را در نظر گیرند بلکه به فراهم آوردن بستر مشارکت حداکثری شهروندان از برنامه ریزی تا اداره محیط های زندگی خود اهتمام ورزند.

**متاسفانه هنوز دولت به وعده ها و وظایف خود در برابر شهرداری و شورا عمل نکرده است

راستگو همچنین تصریح کرد: همانطور که شورای شهر و شهرداری این مهم را، با ارتقای جایگاه نهادهای مردمی چون سازمان های مردم نهاد و نیز شورایاری ها و ایجاد مدیریت محله و فراهم آوردن بستر کارداوطلبانه پیگیری می نمایند- کمااینکه روزگاری چنین تصوری از کارکرد این مجموعه های مردمی وجود نداشته است-  انتظار می رود دولت محترم نیز در شکل گیری بستر مشارکت قانونی مردم از برنامه ریزی تا اجرا قدم های موثری بردارد.

رئیس ستاد توان افزایی شورای شهر تهران ضمن اشاره به تعامل شورا با دولت، تأکید کرد: در این دوره شورای شهر تلاش های بسیاری برای ارتباط و تعامل مناسب با دولت محترم نموده است اما متاسفانه هنوز دولت به وعده ها و وظایف خود در برابر شهرداری و شورا عمل ننموده است. این مهم مستلزم توجه جدی دولت به قوانین گذشته و از طرف دیگر به خواست نمایندگان مردم و فراهم آوردن ملزومات تحقق خواسته های آن ها دارد.

**خیلی ها معتقد بودند که بهتر بود یک خانم در هیئت رئیسه شورا می ماند/با انصرافم افراد دیگری هم که علاقه مند به آن جایگاه بودند یک جا برایشان باز شد

عضو شورای شهر تهران، در ادامه گفتگویش با «نماینده» در خصوص عملکرد دو ساله هیئت رئیسه شورا نیز گفت: در دوسال نخست شورای شهر و در دوره های مختلف هیات رییسه به عنوان عضوی مشترک در هر دو ترکیب، شاهد تلاشهای همکارانم چه در سال نخست و چه در سال دوم برای انجام خوب مسئولیت هایشان بوده ام، شاید در این مسیر اندک تفاوت هایی نیز در شکل تحقق اهداف و برنامه ها بوده است اما تلاش در راستای ایجاد شرایط بهتر برای زندگی خوب شهروندان تهرانی و نیل به اهداف عالی خط مشترک و یکسان حرکت دو سال اخیر شورا بوده است.

الهه راستگو، همچنین در خصوص علت انصرافش از کاندیداتوری برای عضویت در هیئت رئیسه نیز تصریح کرد: هیچ زمانی ثابت نبوده ام و همیشه در صدد تغییر در کارم هستم و هیچ زمانی هم یک مدت طولانی کاری را انجام نمی دهم. به نظرم با تغییر هم تجربه و هم زمینه خدمت رسانی بهتر فراهم می شود. از طرفی دیگر افراد دیگری هم که علاقه مند به آن جایگاه هستند یک جا برایشان باز می شود.

بانوی سابق هیئت رئیسه شورا، افزود: همانطور که در شورا هم مطرح کردم، می خواهم مدتی نیز در سمت دیگر – خارج از هیئت رئیسه - بنشینم و تجربه بیشتری کسب کنم. دو سال در هیئت رئیسه بودم و فکر میکنم برای من هم کافی بود. خیلی ها معتقد بودند که بهتر بود یک خانم در هیئت رئیسه شورا می ماند ولی به نظرم خانم ها در جاهای دیگر هم می توانند کار کنند. انقدر شهر تهران بزرگ است و متأسفانه مشکلاتش هم زیاد است که اگر هر ۳۱ نفر اعضای شورا هم شبانه روز وقت بگذارند، فکر می کنم باز هم نیاز است که عده ای دیگر نیز به کمک بیایند. بخش عظیمی از وقتم در هیئت رئیسه گرفته می شد؛ یکشنبه و سه شنبه ها اصلا به کار دیگری چون نظارت و سرکشی نمی رسیدم. به نظرم فرد دیگری هم می توانست در جایگاه من قرار بگیرد و دو سال تجربه هیئت رئیسه به نظرم برایم کافی بود. امیدوارم که خدا هم از عملکردم راضی باشد و تلاش خودم هم کردم که حقی از کسی به خصوص مردم تضییع نشود.

** هر نماینده ای که به رأی مردم، پایبند باشد می بایست با عینک تخصص و تعهد خود به موضوعات مختلف بنگرد نه با گرایش های سیاسی

راستگو در خصوص فضای دو قطبی شورای چهارم تهران نیز با یادآوری اینکه شورا نهادی مدنی و برخاسته از رأی مردم است و از طرف دیگر مسائل شهری در زمینه های مختلف، مسائلی تخصصی محسوب می شوند و می بایست به صورت تخصصی به آنها پرداخته شود؛ تأکید کرد: نمی توان این موضوع را کتمان نمود که اعضای شورای شهر دارای گرایشات سیاسی مختلف و با تخصص های متفاوتی می باشند، اما نکته بسیار مهم این است که نمایندگان مردم زمانی که وارد شورای شهر می شوند باید گرایشات سیاسی خود را از اولویت در تاثیرگذاری در تصمیمات خارج نمایند و تنها مسئله ای که مد نظر قرار می دهند قوانین و سیاست های بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع شهروندان تهرانی باشد.

وی در نهایت تصریح کرد: اگر هر نماینده ای، هر لحظه خدا را ناظر بر اعمال خود بداند، دارای وجدان کاری باشد و به رأیی که مردم به وی داده اند، پایبند باشد می بایست با عینک تخصص و تعهد خود به موضوعات مختلف بنگرد نه با گرایش های سیاسی.

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۴ ۱۶:۴۵ 0 2

    درود بر بانوی فرهیخته و مردمی 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۴ ۱۷:۴۰ 0 2

    اقدام مناسب ایشان دوری از حواشی بعضی اصلاح طلبان هست. 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۸ ۰۹:۴۴ 0 1

    این شیر زن نیروی مردمی است که دغدغه مردم را دارد. امیدورام در هر مرحله از خدمت موفقتر از گذشته باشد.
                                

نظر شما