شناسهٔ خبر: 107377 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

وضعیت فعلی آب، تهدید آیندگان است

 خشکسالی در آمریکا معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: باتوجه به افزایش اضافه برداشت آب‌های زیر‌زمینی و مناسب‌نبودن اوضاع آب‌های سطحی باید یک بسیج همگانی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط صورت بگیرد چراکه شرایط فعلی یک تهدید جدی برای آیندگان به حساب می‌آید.

به گزارش «نماینده»، جهانگیر حبیبی، با اشاره به وضعیت بحرانی آب‌های کشور، اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن کشور در مناطق خشک و نیمه و افزایش جمعیت، این مساله موجب افزایش روز‌افزون نیاز به آب است که باید تدابیر اساسی برای آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت منابع آبی زیرزمینی و سطحی مطلوب نیست، اظهار کرد: این دو اتفاق یعنی از یک طرف افزایش نیاز‌ها و ضرورت‌ها و از طرف دیگر محدودیت منابع در جهت مخالف هم پیش می‌رود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: امروز به جایی رسیدیم که اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی به شدت افزایش پیدا کرده و سالانه حدود شش میلیون مترمکعب از آب زیرزمینی برداشت می‌شود که البته وضعیت آب‌های سطحی نیز بهتر از این نیست.

حبیبی متوسط بارندگی در سطح کشور را روزانه ۲۵۰ میلی‌متر عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم میزان بارندگی به ۲۴۴ میلی‌متر رسیده است که این مساله یک تهدید جدی به حساب می آید و باید راه‌کارهای اساسی برای آن تدوین شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این اضافه‌ برداشت‌ها از ذخیره منابع استراتژی که هزاران سال گذشته در سفره‌های آب زیرزمینی جمع‌آوری شده‌اند، برداشت می‌کنیم، گفت:این کار در حقیقت برداشت از ذخایر نسل‌های آینده کشور است به همین دلیل باید راهکارهایی اساسی در این زمینه تدوین شود به‌طوری که در حد معقول و به طور متناسب و متعادل از سفره‌ها برداشت شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه باید به همان میزانی که به سفره‌ها آب تجدید‌پذیر تزریق می‌شود به همان اندازه ویا حتی کمتر از آن‌ها برداشت شود، اظهار کرد:تنها از این طریق می‌توانیم وضعیت متعادلی را در آبخوان‌ها برای نسل های آینده به وجود آوریم.

حبیبی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه گفت: برای این کار و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب زیرزمینی برنامه‌ها را پیش‌بینی و به شورای عالی آب که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در ارتباط با مدیریت منابع آب کشور است پیشنهاد دادیم.

وی ادامه داد: این پیشنهادات در شورای عالی آب تصویب و منجر به ایجاد طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی شده است و بر مبنای آن قرار بر این شد که با مشارکت همه دستگاه‌ها، مردم و بهره‌برداران اجرایی شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص سهم وزارت نیرو از اجرای پروژه‌ها اظهار کرد: به‌طور کلی پروژه‌های طرح احیاء احکامی را برای تمام دستگاه‌های اجرایی از وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، صنعت، معدن و تجارت و قوای دیگر حتی قوه قضاییه و قوه مقننه که تکلیف کرده است.

حبیبی ادامه داد: مشخصا ۱۵ پروژه در این زمینه مشخص شده است که وزارت نیرو متولی ۱۱ پروژه از جمله نصب کنتور هوشمند، پلمپ کردن چاه‌های غیرمجاز، جایگزینی پساب به جای آب کشاورزی، خرید چاه‌های کم‌بازده و جلوگیری از توسعه آنها و پروژه‌هایی از این قبیل است.

وی با بیان اینکه اجرای سه پروژه سند ملی، آبخیزداری و الگوی کشت بر عهده وزارت کشاورزی است، اظهار کرد: سازمان زمین‌شناسی متولی یک پروژه با موضوع جلوگیری از فرونشست زمین است و به‌طور کلی تمامی سازمان‌ها ملزم به ارائه‌ی گزارش‌های لازم هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص روند کار پروژه گفت: این طرح مصوبه سال ۱۳۹۳ شورای عالی آب است که از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر در یک برنامه شش ساله و بعد آن در یک برنامه ۲۰ ساله تدوین شده است.

حبیبی اظهار کرد: از زمان آغاز طرح تا کنون کلیه دستورالعمل‌های لازم انجام شد به‌طوری در حال حاضر بخش عمده دشت‌ها اقداماتی که مربوط به این پروژه‌ها است از جمله نصب کنتور، جلوگیری از اضافه برداشت چاه در حال تکمیل شدن استو

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ اعتباری برای این طرح تخصیص پیدا نکرده است، گفت: انتظار می‌رود که با تزریق پول به این طرح تا پایان سال به هدف برنامه که سال اول ذخیره کردن ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب است، برسیم.

نظر شما