شناسهٔ خبر: 106971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

آغاز روند تجدید انتخابات ترکیه

 داود اوغلو رییس جمهور ترکیه با دادن حکم تشکیل کابینه دولت موقت به احمد داود اوغلو روند تجدید انتخابات این کشور را به طور رسمي آغاز کرد.

به گزارش «نماینده»، در پی شکست مذاکرات احزاب سیاسی ترکیه برای تشکیل دولت ائتلافی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته احمد داود اوغلو رهبر حزب عدالت وتوسعه را به عنوان نخست وزیر موقت اعلام و وی را مسئول تشکیل کابینه موقت کرد.

بنابر اطلاعیه رسمی شورای عالی انتخابات ترکیه، (یکم نوامبر) دهم آبان، مردم این کشور برای تعیین نمایندگان مجلس مجددا به پای صندوقهای رای می روند.

بر اساس گزارشهای دریافتی، سهم حزب عدالت و توسعه در کابینه موقت ۱۱، حزب جمهوری خواه خلق ۵ و احزاب حرکت ملی گرا و دمکراتیک خلقها هر کدام سه وزیر خواهد بود.

در حالیکه احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی گرا حاضر به سهیم شدن در کابینه دولت موقت نیستند، حزب دمکراتیک خلقها برای اشتراک در کابینه موقت اعلام آمادگی کرده است.

احمد داود اوغلو نخست وزیر موقت ترکیه گفت : داشتن تجربه کافی اصلی ترین معیار وی برای انتخاب وزیر در کابینه موقت است.

در انتخابات هفدهم خرداد حزب عدالت و توسعه ۲۵۸، حزب جمهوریخواه خلق ۱۳۲  و دو حزب حرکت ملی گرا و دمکراتیک خلقها هر کدام ۸۰ کرسی از مجلس این کشور را بدست آوردند.

این نتیجه با حاکمیت سیزده ساله حزب عدالت و توسعه پایان داد به طوریکه برای این حزب چاره ای جز تشکیل دولت ائتلافی با احزاب مخالف نماند.

تشکیل دولت ائتلافی در مهلت قانونی ۴۵ روزه میسر نشد و  بدین ترتیب، روند انتخابات زود هنگام و یا به تعبیری تجدید انتخابات به عنوان تنها گزینه برون رفت از بحران سیاسی این کشور آغاز شد.

بلاتکلیفی و تنش های سیاسی همراه با اوج گرفتن ناآرامی و اقدامات تروریستی در ترکیه منجر به بی ثباتی در بازارهای مالی و پولی این کشور شده است به طوریکه  در بازار ارز ترکیه صبح روز چهارشنبه هر دلار  با ۲ لیر و ۹۳ قوروش، و هر یورو با ۳ لیر و ۳۷ قوروش  معامله شد.

نظر شما