شناسهٔ خبر: 106951 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

«ابتکار» تا چه میزان به وعده‌های خود عمل کرد؟

ابتکار 43 مسئولان همیشه در بدو پذیرش پست جدید از بایدها و نبایدهایی می‌گویند که بعد از مدتی تنها رنگ وعده به خود می‌گیرند هفته دولت بهانه خوبی است برای مرور بعضی از این وعده‌ها.

به گزارش «نماینده»، مشکلات زیست محیطی آن قدر در کشورمان زیاد و گسترده شده است که حتی مقام معظم رهبری هم به صراحت در این موضوع ورود کردند و در اسفند سال گذشته به تمام مسئولین امر در حوزه محیط زیست مسائل مهمی را گوشزد کردند.

از آنجایی که حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است، همه مردم اعم از مسئول و غیر مسئول باید در تحقق این مهم بکوشند.

اینکه مردم باید فرهنگ استفاده مناسب از محیط زیست را داشته باشند کاملا صحیح است ولی هم‌اکنون مشکلاتی در محیط زیست از گذشته به وجود آمده و قطعا مشکلاتی هم در آینده به وجود خواهد آمد که رفع آن مشکلات و جلوگیری از مشکلات دیگر قطعا به عهده مسئولان محیط زیست است.

متاسفانه در کنار تخریب گسترده محیط زیست در گذشته هم‌اکنون نیز شاهد آسیب‌های جدی به محیط زیست هستیم که بر اثر بی‌تدبیری یا غفلت مسئولان اتفاق می‌افتد. بروز گرد و غبار رو ریزگرد و رسیدن آن به قلب پایتخت، از بین رفتن گونه‌های بسیار جانوری در مناطق حفاظت شده، آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های کشور علی‌رغم برگزاری مانورهای بسیار و ... نمونه‌ای از غفلت مسئولان محیط زیست بود.

هم‌اکنون که دو سال از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید گذشته است و البته دو سال فرصت کمی برای جلوگیری از معضلات عدیده زیست محیطی نیست، هنوز اقدام چشمگیری را مردم از سازمان و مسئولان محیط زیست شاهد نبوده‌اند.

شاید مردم فهیم ایران اسلامی در این تصور بودند که با روی کار آمدن خانم ابتکار که سبقه محیط زیستی و تجربه ریاست بر سازمان حفاظت محیط زیست را در دولت‌ اسبق دارد، می‌تواند نوید اتفاقات خوب محیط زیستی را دهد ولی متاسفانه اتفاقات خوب که رخ نداد هیچ بلکه بسیاری از تخریب‌ها و سیاسی‌کاری‌ها شدت گرفت.

بسیاری از مردم در آلودگی هوا جان باختند و مسئولان به مشغله‌های دیگر سرگرم بودند.

البته اگر منصفانه نگاه کنیم اقدام برای آزادی ۶ محیط‌‌‌بان در معرض اعدام اقدام مناسبی از سوی سازمان محیط زیست بود.

از این رو به برخی از وعده‌هایی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این دو سال به مردم داد اشاره می‌کنیم و البته برخی را هم پیگیری می‌کنیم.

  • معصومه ابتکار در روز ۲۷ آبان‌ماه سال گذشته وعده داده بود که تا پایان سال جاری مشکل آلودگی عمده کلانشهرها حل می‌شود. البته گفته بود که نباید توقع داشت یک شبه بیشتر آلودگی هوا حل شود ولی اطمینان داده بود که کیفیت هوا رو به بهبود است.

البته ابتکار بسیار تلاش دارد تا بهبود کیفیت هوا را به بنزین‌های وارداتی پیوند بزند و مشکل اصلی آلودگی را به گردن بنزین‌های پتروشیمی که هیچ وقت آلودگی آن اثبات نشد بیاندازد.

با این حال عقلانی این است که اگر در سال ۹۳ کیفیت هوای کلانشهرها بهبود یافت این روند در سال ۹۴ هم ادامه یابد ولی فقط در ۱۰۰ روز ابتدایی سال ۹۴ پایتخت‌نشینان ۳۰ روز هوای ناسالم تنفس کردند. بنابراین بانوی سبز! نتوانست به این وعده خود عمل کند.

  • تدوین برنامه نهایی نجات هامون و تشکیل کارگروه‌های آن با اینکه بنا به گفته ابتکار قرار بود تا پایان سال ۹۳ مصوب شود ولی بالاخره در سال ۹۴ مصوب شد و امیدواریم تلاش دولت در این زمینه را مردم حس کنند. هرچند که هنوز یک دهم درصد از وسعت ۵۶۶۰ کیلومتری تالاب هامون یعنی به عبارتی هزار هکتار در شرق کشور وعده داده شده احیا نشده ولی دوستداران محیط زیست امیدوارند این برنامه و کارگروه‌های آن اقدام مفیدی انجام دهند و مانند کارگروه مبارزه با ریزگردها نشود.

 

  • یکی دیگر از اهداف یا وعده‌هایی که ابتکار داده بود راضی نگاه داشتن کارمندهایش بود. در سال ۹۲ معاون رییس جمهور تعالی و عزت نفس کارکنان، همچنین پیشرفت علمی و مدیریتی آنها را یکی از اصول بنیادی خواند.

سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا پس از گذشت ۲ سال از مدیریت مجدد ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست، راضی نگه داشتن کارمندهای یک سازمان هم عملی زمانبر و نشدنی است؟ آیا مانند وعده‌های دیگر باید به انتظار نشست تا این وعده عملی شود یا اینکه واقعا کمترین و کوچکترین کار رئیس سازمان عریض و طویلی به اسم سازمان حفاظت محیط زیست راضی نگه داشتن حداقل کارمندهای ساختمان مرکزی این سازمان است؟

این در حالی است که کارمندان ساختمان مرکزی این سازمان که بیخ گوش خانم ابتکار در پارک پردیسان هستند در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری پس از چندین تجمع اعتراض آمیز و با سردادن «برای سگ آمدی، برای همکار بیا» نارضایتی خود را از وضعیت موجود معیشتی، علمی، برخوردهای نامناسب و عدم تکریم و عزت نفس کارکنان توسط مدیران رده بالایی سازمان و مشکلات زیست محیطی را اعلام کردند و ابتکار مجبور به حضور در جمع این افراد شد و متاسفانه به شهادت بسیاری از کارکنان سازمان به فرافکنی مشغول شد و نتیجه‌ای در بر نداشت.

سوال بسیاری از مردم پس از خواندن گزارش تجمع اعتراض آمیز کارکنان سازمان محیط زیست این بود که چطور رئیس چنین سازمان گسترده‌ای که حتی نمی‌تواند کارکنان کنار خود را راضی کند و در رفق و فتق امور درون سازمانی‌اش ناتوان است، می‌تواند مشکلات پیچیده و عدیده زیست محیطی کشور را حل کند؟

  • توزیع بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر و بهبود کیفیت هوای آنها هم از دیگر وعده‌های ابتکار بود که ظاهرا عملی شده ولی قطعا نتوانسته خیلی در بهبود وضعیت آب و هوای این کلانشهرها مفید باشد. زیرا شاخص‌ترین کلانشهر کشور یعنی تهران از سه ماه ابتدایی سال یک‌ ماه را در وضعیت ناسالم به سر برد. همچنین در روزهای متداوم در سالجاری شمال اصفهان که یکی دیگر از کلانشهرهای کشور است در وضعیت ناسالم به سر می‌برد.
  • ۱۵ آبان سال گذشته بود که آب پس از ۱۸ ماه در بستر خشک زاینده‌رود جاری شد و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سخنانی اعلام کرد فردا (یعنی روز شانزدهم آبان) آب به تالاب خشکیده گاوخونی می‌رسد.

نه تنها آن فردا هیچ‌گاه فرا نرسید بلکه در تمام دوره‌های بعد از این تاریخ که آب در رودخانه رها شد، گاوخونی حتی یک قطره آب هم به خود ندید.

اما این تنها وعده نادرست معاون رئیس جمهور نبود، در حالی که اعلام شده بود زاینده‌رود در تاریخ ۱۰ خردادماه باز هم بسته خواهد شد، خانم ابتکار در سفر روز پنجم خرداد خود به اصفهان به این خبر واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بنابر تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود، قرار نیست آب این رودخانه در تاریخ ۱۰ خردادماه بسته شود و تصمیم بر دائمی شدن این رودخانه است.

اما بد نیست برای مشاهده محقق شدن این وعده سرکار خانم ابتکار سفری به اصفهان داشته باشید تا از نزدیک وضعیت زنده‌رود (بخوانید مرده‌رود) را ببنید. اینجاست که شاعر می‌گوید: به اصفهان رو ...

  • از دیگر وعده‌های ابتکار می‌توان به تامین اعتبار برای انتقال جاده پارک ملی گلستان در بودجه ۹۴، برخورد شدید با شکارچیان غیرمجاز، راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست، رسیدگی به معضل پارازیت و ... است که مردم بهترین قاضی برای عملی شدن این وعده‌ها هستند.

هرگاه وعده‌ای از سوی مسئولی به حقیقت عملی شود مردم فهیم جمهوری اسلامی ایران آن را با جان خود حس می‌کنند.

  • یکی از مباحثی که دغدغه اصلی دوستداران محیط زیست است رسیدگی به محیط‌بانان و خانواده‌های آنان است. از سویی برخی از محیط‌بانانی که شهید، کشته یا جانباز شده‌اند هم باید تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند البته اگر کفالتشان را بنیاد شهید به عهده نگیرد، که متاسفانه خبری از چتر حمایتی این سازمان بر سر خانواده این عزیزان نیست.

از سویی معصومه ابتکار مدعی شده بود که در دوره ریاست وی بر سازمان حفاظت محیط زیست هیچ محیط بانی کشته نشده است ولی در تاریخ ۲۷ مهر سال ۹۲ وی به کشته‌شدن یک محیط‌بان واکنش نشان داده و گفته که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

این گزارش را با یک جمله از جملات معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به پایان می‌بریم:

«دولت یازدهم و مسئولان دولتی واقعیت ها را با مردم در میان می گذارند و اهل دروغ نیستند.»

نظر شما