شناسهٔ خبر: 106861 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اشتباه ۹۰۵ میلیارد دلاری اوپک

اوپک43 اویل پرایس طی گزارشی نوشت: اوپک برای حفظ سهم ۴ میلیون بشکه ای خود از بازار نفت سیاست نفت ارزان را در پیش گرفت اما اگر در نتیجه این سیاست قیمت نفت به ۲۰ دلار برسد با زیان ۹۰۵ میلیارد دلاری مواجه می‌شود که می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ باشد.

به گزارش «نماینده»، پایگاه خبری اویل پرایس طی گزارشی نوشت: با توجه به افت قیمت نفت خام آمریکا به زیر ۴۰ دلار و احتمال حرکت این شاخص نفتی به سمت ۲۰ دلار، این سوال مطرح می شود که آیا استراتژی اوپک به ویژه عربستان آنگونه که طراحی شده بود کارساز بوده است یا نه؟ عربستان مدعی است که در حال دفاع از سهم اوپک از بازار به خصوص در مقابل رشد عرضه از سوی کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای از جمله آمریکاست.

بررسی آمار و ارقام نشان می دهد که بعد از هر ۳ شوک نفتی وارد شده به بازار از سال ۱۹۶۵ تاکنون، سهم اوپک از بازار نفت و همچنین قیمت جهانی نفت کاهش یافته است. جدیدترین نمونه به سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ برمی گردد. اگر اوپک تصمیم می گرفت حدود ۵ درصد سهم خود از بازار نفت را قربانی کند، آنها احتمالا می توانستند قیمت نفت را برای سال ها در بالای ۱۰۰ دلار حفظ کنند. به نظر می رسد که اوپک احتمالا مرتکب یک اشتباه عظیم شده و این اشتباه اکنون ثبات کشورهای عضو این سازمان را تهدید می کند.

در فاصله سال های ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۳ جهان شاهد ۲ اتفاق مهم بوده است: جنگ یوم کیپور و انقلاب اسلامی ایران که بعدا با جنگ ایران و عراق همراه بود. این دو شوک سیاسی قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رساند. فاصله سال های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳، احتمالا یکی از دوره های آرامش و برگشت به نقطه آغاز بوده است. پس از سال ۲۰۰۳، یک دوره جدید همراه با تولید نفت متعارف ارزان آغاز شد. اما استفاده از رفتار قبل از سال ۲۰۰۳ برای پیش بینی اینکه چه اتفاقی ممکن است اکنون رخ بدهد، احتمالا یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

سهم اوپک از بازار تغییر زیادی کرده است. سهم اوپک در سال ۱۹۷۱، ۵۱.۲ درصد از بازار را تشکیل می داد که اتفاقا با قیمت پایین همزمان شده بود. این سهم در سال ۱۹۸۵ به ۲۷.۶ درصد رسید که با قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه مصادف بود. ۳ دوره تاریخی وجود دارد که در آن اوپک شاهد افزایش سهم خود از بازار بوده است. اولین دوره به سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۳ برمی گردد که قیمت ها تقریبا ثابت بود. دوره دوم سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۲ است که سهم اوپک از بازار افزایش یافت، اما قیمت ها شاهد افت بود. سومین دوره شامل سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ است که اوپک شاهد افزایش نسبی سهم خود و همچنین رشد سریع قیمت ها بود.

این ۳ دوره از افزایش سهم اوپک با ۳ دوره کاهش سهم این سازمان از بازار و افت قیمت ها به پایان رسیده است. هر کدام از این دوره ها پس از وقوع شوک های نفتی اتفاق می افتد و اوپک با شرایطی نظیر شرایط سال ۲۰۱۴ مواجه می شود.

اگر نگاهی به دوره های قبلی کاهش سهم اوپک از بازار بیاندازیم، فاصله سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ برای اوپک آنقدرها هم بد نبوده است. آنها ۵ درصد سهم خود از بازار را از دست دادند و قیمت نفت هم ۵ دلار کاهش یافت. دومین کاهش سهم از بازار در سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵ اتفاق افتاد که اوپک شاهد افت ۱۸ درصدی و کاهش ۴۵ دلاری قیمت نفت بود. این دوره یک دوره واقعا بد برای اوپک بود.

سومین دوره کاهش سهم اوپک از بازار جهانی نفت در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ رخ داد که در آن سهم اوپک ۲.۵ درصد و قیمت نفت حدود ۸ دلار نسبت به بالاترین رکوردها کاهش یافت. در این دوره اکثر کشورهای عضو اوپک با ظرفیت بالایی نفت تولید می کردند و مجموع تولید روزانه این سازمان (میعانات، نفت خام و ان ال جی) به بیش از ۳۶ میلیون بشکه در روز می رسید.

در نهایت به نظر می رسد که اگر اوپک از قیمت ها دفاع می کرد، ممکن بود شاهد کاهش روزانه ۴ میلیون بشکه ای تولید خود باشد، اما قیمت ها در نزدیکی ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی می ماند. در عین حال روند فعلی تولید روزانه ۳۶ میلیون بشکه نفت ممکن است قیمت نفت را تا ۲۰ دلار کاهش دهد.

قیمت ۳۲ میلیون بشکه نفت ۱۰۰ دلاری ۱۱۶۸ میلیارد دلار در سال است، در حالی که قیمت ۳۶ میلیون بشکه نفت ۲۰دلاری ۲۶۳ میلیارد دلار در سال است. این تفاوت ۹۰۵ میلیارد دلاری می تواند هزینه یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ باشد.

انتهای پیام// +۳

نظر شما