شناسهٔ خبر: 106775 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بهره برداری از اولین و بزرگترین پروژه تأمین آب نیروگاهی در کشور

پروژه انتقال پساب به نیروگاه شهید مفتح همدان اولین و بزرگترین پروژه در کشور است که ظرفیت انتقال پساب تا ۱۵ میلیون متر مکعب در سال را دارد که همزمان با سفر هیات دولت به همدان بهره‌برداری می‌شود.

به‌گزارش «نماینده»، با اجرای این طرح‌ها نیروگاه شهید مفتح در حوزه بازچرخابی آب در فرآیند تولید برق قرار گرفته که ضمن تولید برق اقتصادی، اهتمام در صیانت از منابع آبهای زیرزمینی و محیط زیست نیز تحقق یافته است.

به‌گفته شبیهی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر، این طرح که به منظور تامین آب مورد نیاز نیرو گاه به اجرا در آمده است نقش موثری در حفظ منابع آب زیر زمینی و صیانت از محیط زیست دارد.

وی با اشاره به طرح تبدیل سیستم خنک کننده نیروگاه از روش تر به روش خشک همزمان با طرح انتقال پساب گفت: این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۸۰ درصد در واحد شماره یک نیروگاه جهت مدیریت منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آب در نیروگاه شهید مفتح همدان که به عنوان یکی از مهم‌ترین نیروگاههای کشور به شمار می رود به اجرا درآمده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باخترافزود : دراین نیروگاه برج خنک کن خشک به وزن ۱۸۰۰ تن و با پوشش آلومینیومی با ظرفیت اتلاف حرارتی ۲۷۰ گیگاژول در ساعت احداث شده است همچنین این برج به قطر پایه ۱۰۵ متر و قطر دهانه خروجی ۶۵ متر و ارتفاع ۱۳۲ متر و۱۸۰۰ مترمربع زیربنای ساختمانهای جانبی و۱۲۰ مبدل حرارتی در نوع خود منحصر به فرد است.

شبیهی اظهار کرد: در ساخت این برج ۱۲۵۰ تن لوله در سایز های مختلف و ۲۹۵ متر کانال بتنی و ۳۲۰ متر تونل کابل و انواع تجهیزات برقی شامل سیستم کنترل و ابزار دقیق، سیستم HWBP، HMI، PLC و تابلو های مار شالینگ و ۶۵ هزار متر کابل های ابزار دقیق احداث و نصب شده است. وی در پایان افزود : پروژه های مذکور جمعا با اعتباری بالغ بر۱۲۷۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت سالجاری مورد بهره برداری قرار می گیرند.

نظر شما