شناسهٔ خبر: 106666 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

صادرات از واردات برق پیشی گرفت

برق43 معاون وزیر نیرو با اشاره به پیشی گرفتن صادرات از واردات برق کشور، حجم صادرات سالانه برق کشور را ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت اعلام کرد و گفت: هم اکنون تراز تجارت برق ایران مثبت است.

به گزارش «نماینده»، هوشنگ فلاحتيان در یک برنامه زنده تلویزیونی در تشریح برنامه‌های جدید توسعه صنعت برق ایران، گفت: متوسط رشد مصرف انرژي برق در طول سال‌هاي اخير بين ۶ تا ۷ درصد بوده که اين بيانگر اين است که همه ساله بايد ۵ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد ايجاد کنيم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه علاوه بر اين بايد شبکه‌هاي توزيع، فوق توزيع و انتقال را گسترش دهيم تا پاسخگوي نياز جامعه باشيم، تصریح کرد: بر این اساس سالانه باید حدود يک ميليون و ۴۰۰ هزار مشترک جديد به جمع مشترکان برق افزوده شود ضمن آنکه تامين برق مشترکان، توسعه صنعت و کشاورزي نياز مصرف برق در کشور را افزايش مي‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه وزارت نيرو براي تبديل نيروگاه‌هاي گازي به سيکل ترکيبي، بیان کرد: در طول دو سال گذشته تاکنون قرارداد تبديل ۷۱۰۰ مگاوات نيروگاه گازي به سيکل ترکيبي با بخش خصوصي مبادله شده است.

وي با یادآوری اینکه هم اکنون راندمان نيروگاه‌هاي گازي حدود ۳۲ درصد است که با اجراي بخش بخار آنها راندمان نيروگاه‌ها به مرز ۴۸ درصد مي‌رسد، تاکید کرد: با اجراي اين طرح بدون مصرف سوخت جديد و با استفاده از حرارت خروجي نيروگاه‌هاي گازي يک نيروگاه ديگر راه‌اندازي مي‌شود.

فلاحتیان با بيان اينکه حدود براي توليد برق حدود ۶۸ ميليارد ليتر سوخت معادل در سال مصرف مي‌شود، تبیین کرد: اگر متوسط قيمت هر ليتر سوخت فوب خليج فارس را ۴۵ سنت در نظر بگيريم، فقط ۳۰ ميليارد دلار هزينه سوخت توليد برق مي‌شود.

وي در خصوص طرح جهادي کاهش تلفات هم توضیح داد: در نظر داريم که با يک حرکت جهادي تلفات برق را به زير ۱۰ درصد برسانيم که با تلاش شبانه‌روزي ميزان تلفات شبکه از ۱۵.۵ درصد در ابتداي دولت به ۱۱.۴ درصد رسيده است.

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وضعيت تبادل برق با کشورهاي همجوار گفت: در حال حاضر شبکه برق کشور به شبکه برق همه کشورهايي که با ما مرز خاکي دارند، متصل است و تبادل برق انجام مي‌شود و در نظر داريم که در آينده نيز به شبکه برق کشورهاي حاشيه خليج فارس از طريق کابل زيردريايي متصل شويم.

وي با اعلام اینکه هم‌اکنون ايران قطب انرژي برق در خاورميانه است و بيشترين تبادل برق با کشورهاي همسايه را در خاورميانه داريم، یادآور شد: ميزان صادرات برق در سال‌هاي اخير بين ۱۰ تا ۱۲ ميليارد کيلووات ساعت بوده که در این مدت واردات برق کشور به کمتر از ۴ ميليارد کيلووات ساعت است که اين بيانگر تراز صادرات مثبت ۸ ميليارد کيلووات ساعتي است.

فلاحتیان افزود: با توجه به افزايش حود ۴ هزار مگاواتي ظرفيت نيروگاه‌هاي کشور در دو سال گذشته، تابستان امسال علاوه بر تامين نياز داخل برق مازاد را به کشورهاي پيرامون صادر کرديم.

معاون وزیر نیرو ارزش طرح‌هاي قابل افتتاح صنعت برق در هفته دولت را بالغ بر ۲۴۰۰ ميليارد تومان عنوان کرد و تصریح کرد: همچنين عمليات اجرايي ۵۱۱ طرح جديد به ارزش حدود ۶۰۰ ميليارد تومان نيز آغاز مي‌شود.

وي در پایان خاطرنشان کرد: پساب فاضلاب شهر همدان براي اولين بار در کشور با اجراي خط انتقال ۴۳ کيلومتري به نيروگاه همدان منتقل شد و از اين آب براي سامانه‌هاي خنک کننده نيروگاه استفاده مي‌شود و همچنين سامانه برج "تر" اين نيروگاه به برج "خشک" تبديل شد که اين طرح نياز نيروگاه شهيد مفتح همدان به آب را به شدت کاهش داد.

نظر شما