شناسهٔ خبر: 106654 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

امکان رقابت با نوشت‌افزارهای چینی را نداریم

نوشت افزار مدیر شرکت آزاده استفاده از نوشت‌افزار ایرانی را درگرو عزم ملی دانست و گفت: ما هنوز امکان رقابت با محصولات چینی را نداریم.

به گزارش «نماینده»، سومین نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی با عنوان «ایران‌نوشت» تا ششم شهریور ماه در مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست و اعضای عضو مجمع نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی در آن شرکت کرده‌اند.

علی حدیدی، مدیر شرکت «آزاده» و تولیدکننده دفاتر و نوشت‌افزارهای ایرانی «شکرستان»، از اعضای مجمع نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه «ایران نوشت» است. «آزاده» از چند سال پیش تاکنون به تولید نوشت‌افزار و دفترهایی با طرح شخصیت‌های شناهته شده چون عروسک‌های مجموعه «شکرستان» و «کلاه قرمزی» برای بچه‌ها پرداخته؛ نوشت‌افزاری که مورد توجه بچه‌ها قرار گرفته است.

حدیدی به سهم اندک تولیدات داخلی اشاره و بیان کرد: در شرایط موجود تنها ۲۰ درصد محصولات مرتبط با نوشت‌افزار در ایران و ۸۰ درصد، خارج از ایران تولید می‌شود. از این ۸۰ درصد تولیدات خارجی، سهم عمده‌ای به محصولات چینی اختصاص دارد از مداد و پاک‌کن و دفترچه گرفته تا کیف و کوله.

وی افزود: ما هنوز نمی‌توانیم محصولاتی چون جامدادی و کوله و ظرف غذا را در ایران تولید کنیم و اگر هم بتوانیم، امکان رقابت با محصولات چینی را نداریم به این خاطر که قیمت محصولات ایرانی بالا می‌رود و توان رقابت از بین می‌رود. حتی دفترها هم در ایران تولید نمی‌شود تنها طرح جلد دفترها با ماست.

حق انتشار تصاویر مربوط به شخصیت‌های معروفی چون سنجد و مجموعه عروسک‌های کلاه قرمزی و شکرستان در انحصار شرکت «آزاده» است. حدیدی، پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این‌که چگونه انحصار تولید این محصولات که از فروش خوبی برخوردارند و شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند، تنها به یک شرکت و آن هم «آزاده» واگذار شده هم گفت: ما آبرو و اعتبار ۲۲ ساله خود را برای این کار هزینه کرده و مهم‌تر از آن حاضر شده‌ایم ریسک کنیم و همه کارها و طرح‌ها را کنار بگذاریم و تنها به انتشار شخصیت‌های ایرانی بپردازیم.  

حدیدی،  استفاده از نوشت‌افزار ایرانی را درگرو یک عزم ملی و فرهنگ‌سازی درست دانسته و افزوده بود: من نمی‌توانم به تنهایی فرهنگ‌سازی کنم. اگر بچه‌ها سراغ دفترها و مدادها و کوله‌هایی می‌روند که عکس باربی و باب اسفنجی و میکی‌ماوس بر ان تصویر شده به خاطر این است که این شخصیت‌ها را می‌شناسند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. اما چه اندازه شخصیت‌های ایرانی- اسلامی را می‌شناسند.

نظر شما