شناسهٔ خبر: 106499 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیام حداد عادل به‌مناسبت درگذشت حسین رزمجو:

مشهد با فقدان رزمجو یکی از فرزندان فرهیخته خود را از دست داد

حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پی درگذشت مرحوم حسین رزمجو از اساتید ادبیات، این ضایعه را به خانواده او و جامعه ادبی تسلیت گفت.

به گزارش «نماینده» دکتر حسین رزمجو، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و از چهره‌های ماندگار کشور در سال ۱۳۸۱، صبح روز شنبه، سی‌ویکم مردادماه ۱۳۹۴، دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پیامی درگذشت این استاد فرهیخته را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

بسمه‌تعالی

در دلم بود که بی دوست نمانم هرگز

چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود

خبر درگذشت استاد گران‌قدر، شادروان دکتر حسین رزمجو، قلب همۀ دوستان و آشنایان و همکاران و دانشجویان ایشان را داغدار کرد. استان خراسان رضوی و شهر مشهد با فقدان او یکی از فرزندان فرهیخته و مؤمن و خدمتگزار خود را از دست داد.

رزمجو استادی دانشمند، نویسنده‌­ای خوش‌قلم و مدیری پرکار بود. کارنامۀ روشن زندگانی او گواه روشن این مدعاست. حضور وی در کرسی تدریس ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، تألیف ده­‌ها کتاب دینی و ادبی و علمی و مدیریت آموزش‌و‌پرورش استان خراسان بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سپس ریاست دفتر نمایندگی یونسکو در ایران، تنها گوشه­‌ای از کارنامۀ موفق زندگانی مؤمنانه و مخلصانۀ اوست.

این‌جانب که خود را در مصیبت درگذشت وی داغدار می­‌دانم نخستین بار در سال ۱۳۴۶ با خواندن کتاب این است موانع راه، مراتب تعهد و فضل و قوّت قلم ایشان را تصدیق و تحسین کردم. در سال ۱۳۶۱ از استاد و شادروان احمد احمدی بیرجندی و استادان دکتر محمدمهدی رکنی و ابراهیم عقدائی درخواست کردم تألیف کتاب­‌های فارسی دبیرستان­‌های سراسر کشور را بر عهده گیرند. این وظیفه به شایسته­‌ترین وجه در شرایط آن روز به انجام رسید و موجب تحکیم پیوند قلبی و افزایش احترام من نسبت به دکتر رزمجو شد. در سال­‌هایی که در تهران نیز حضور داشتند همکاری نزدیک مستمری که داشتیم زمینه­‌ساز یک دوستی پایدار شد.

دکتر رزمجو در طول عمر شاهد از دست رفتن سه دختر عزیز بود که آن‌ها، یعنی مریم و نسترن و نسرین را «گل­‌های پرپر باغ غمگین» خود نامید و اگر گفته شود با همۀ صبر و تحملی که داشت این سه داغ جگرسوز وی را از پای درآورد، سخن گزافی گفته نشده است.

وظیفۀ خود می­‌دانم درگذشت این استاد دانشمند و مدیر متعهد خدمتگزار انقلاب اسلامی را به همۀ همشهریان و هم‌وطنان او و نیز به دوستان و همکاران و بازماندگان، به‌ویژه به همسر ارجمند و گرامی و یگانه فرزند برومند او تسلیت بگویم. امیدوارم فضل و رحمت الهی و عنایت پیامبر و اهل بیت او، خاصه امام هشتم، حضرت رضا علیه­‌السلام، در آن جهان دستگیر و مددکار او باشد، همان­گونه که خود او در همۀ عمر در راه توحید و عدالت و بسط تعالیم اسلامی و معارف شیعی کوششی همراه با اخلاص و صداقت داشت.  

غلامعلی حداد عادل            

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

شادروان استاد رزمجو، علاوه بر تدریس و تصدّی امور اجرایی، در طول پنجاه سال تحقیق و تفحص، بیش از چهل عنوان کتاب و دویست مقالۀ ادبی را به چاپ رساند که برخی از این آثار به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است. از جملۀ آثار اوست: ابوحامد محمد غزالی، انسان آرمانی و کامل در ادبیات حماسی و عرفانی فارسی، انسان صالح در تربیت اسلامی (انواع ادبی و آثار در زبان فارسی)، برگزیدۀ نثر فارسی، ذکر جمیل سعدی، روزها و رمزها و رازها و...، روش نویسندگان بزرگ معاصر، زین آتش نهفته، شعر کهن فارسی در ترازوی نقد اخلاق اسلامی، شیخ اجل سعدی شیرازی.

نظر شما