شناسهٔ خبر: 106442 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مشکلات صنعت فرش را روی دیوار بنویسید

فرش43 معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات صنعت فرش روی دیواری نوشته شود تا همیشه جلوی چشم باشد و برای رفع آن اقدام شود گفت: صادرکنندگان فرش در سودآوری خوب تمام عوامل تولید از جمله فرشبافان تنگ‌دست را در نظر گیرند.

به گزارش «نماینده»، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش ایران با اعلام این مطلب گفت: برچیده شدن بی‌ثباتی از اقتصاد ایران در دولت یازدهم نقش بربسته است که این امر در حوزه اقتصاد باعث کاهش نرخ تورم از حدود ۴۰ درصد از تیرماه امسال به ۱۵.۶ درصد شده که این امر در طول تاریخ بی‌سابقه است.  

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تلاطم در بازار ارز که منشاء‌بسیاری از بی‌ثباتی های بازار ایران است دولت تلاش کرد که آنها را مهار کرده به ثبات لازم برساند به طوری که در سال گذشته تنها ۳ درصد افزایش نرخ ارز داشتیم.  

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: فضای سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته بهبود چشمگیری داشته و تولید دوباره جان گرفته است به طوری که بسیاری از واحدهای تولیدی دوباره به تولید برگشته‌اند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ اقتصاد کشور بعد از دو سال رکود دوباره فعال و رشد اقتصادی به مثبت ۳ درصد رسید.  

شریعتمداری ادامه داد: رشد سرمایه‌گذاری که در سال‌های گذشته منفی بود به مثبت ۳ درصد رسیده است که این امر اقدامی اولیه برای رفع مشکلات اقتصادی کشور به شمار می‌آید. همچنین در بخش صادرات غیرنفتی از منفی به سمت مثبت حرکت‌ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در ابتدای سال ۹۴ به افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش اشتغال توجه زیادی داشته و آن را از اهداف دولت برشمرد گفت: این امور با دقت پیگیری می‌شود که با بهبود فضای کسب کار این مهم قابل فراهم شدن است.  

معاون اجرایی رئیس جمهور یادآور شد: در سالهای ابتدای ایجاد سازمان ملی فرش بر روی دیواری در این اتحادیه مشکلات صنعت فرش کشور نوشته شده بود که امروزه این دیوار به تاقچه تبدیل شده است اما لازم است که دوباره این مشکلات بر روی دیوار نوشته شود.  

* دستاوردهای دولت به حدی زیاد است که فرصت بیان آن را ندارم

شریعتمداری با بیان اینکه رفع موانع پیش روی مجوزهای تولید و صادرات از جمله مواردی است که به توسعه فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند، گفت: دستاوردهای اقتصادی دولت در حوزه نفت، گاز، مخابرات، آب، صنعت، معدن و تجارت در دو سال گذشته به قدری وسیع است که فرصت بیان آن را ندارم.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان فرش در حالی در تنگدستی به سر می‌برند که شرایط آنها با وضعیت صادرکنندگان برابری ندارد و هر موقعی که به این مهم توجه نشود از میزان صادرات کاسته می‌شود.

شریعتمداری گفت: روابط تولیدکنندگان و تجار باید بهبود یافته و رضایتمندی تولیدکنندگان فرش فراهم شود بطوری که از آه دل فرشبافان نمی‌توان صادرات مناسبی داشت.

این مقام دولتی افزود: برخی از صادرکنندگان فرش ما در کنار سودی که به دست می‌آورند به تولیدکنندگان این محصول نیز توجه می‌کنند که در واقع انتظار ما این است که به این قشر توجه بیشتری شود همانطور که شما (صادرکنندگان) از ما انتظار دارید که به تبلیغات فرش ایرانی در خارج از کشور توجه بیشتری کنیم.  

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: این مسائل و توجه بیشتر به تولیدکنندگان ربطی به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ندارد و این قشر هنرمند و مظلوم لازم است که از موهبات صنعت فرش منافع بیشتری به دست آورند.  

وی اضافه کرد: رضایتمندی در تولید فرش شرایط این صنعت را چنان دگرگون می‌کند که در سودآوری نهایی افزایش قابل توجهی فراهم خواهد شد.  

شریعتمداری در پایان تاکید کرد: موارد و مشکلاتی که پیش روی این صنعت وجود دارد و امروز توسط فعالین این بخش مطرح شد به رئیس جمهوری انتقال داده می‌شود که امیدواریم منجر به توجه ویژه رئیس جمهور به صنعت فرش شود.

بنابراین گزارش حمید کارگر رئیس سازمان ملی فرش ایران در ابتدای این نشست با اشاره به اقدامات دولت در زمینه برداشته شدن تحریم‌ فرش ایران توسط آمریکا گفت: از دولت خواسته می‌شود که برای خواسته دیگر این صنعت یعنی تبلیغات در خارج از کشور و اختصاص بودجه به این امر توجه بیشتری کنند.  

نظر شما