شناسهٔ خبر: 106430 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بیگی در تذکری شفاهی:

بانک مرکزی به جای نظارت مداوم «تحریم‌ها و مؤسسات غیرمجاز» را عامل آشوب در سیستم بانکی می‌داند

روح الله بیگی/431 نماینده میاندوآب در مجلس اعلام کرد: بانک مرکزی به دنبال فرافکنی بوده و به جای نظارت مداوم «تحریم‌ها و مؤسسات غیرمجاز» را عامل آشوب در سیستم بانکی می‌داند.

به گزارش «نماینده» روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در تذکری شفاهی خطاب به وزرای دادگستری و تعاون اظهار داشت: لازم است به صراحت و صداقت به مردم بگویید موضوع بدهکاران بانکی چه شده است؛ نکند به سرنوشت لیست مفسدان اقتصادی دچار شده باشند.

وی افزود: چگونه شخصی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدون وثیقه از بانک‌های مثلاض مجوزدار وام می‌گیرد اما تولیدکنندگان و جوانان برای وام چند میلیونی با وثایق معتبر باید سرگردان شوند؟ لذا به مردم بگویید میزان اراده مدیران بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات مالی چگونه است و علت اختلاس‌ها و تخلفات بانک‌ها، علت اجرای صحیح قانون بانکداری بدون ربا و علت وجود تخلفات گسترده در سیستم‌های بانکی و عملکرد ضعیف بانک مرکزی چه بوده و برای اشتغال جوانان و حل مشکل بیکاری آنها چه کار شده است.

بیگی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نظام بانکی اقتصاد، تولید و اشتغال را زمین‌گیر کرده است، در آن از بخش تولید با میانگین سود کمتر از ۵ درصد، سود بالای ۲۴ درصدی را طلب می‌کند و بنگاهی فربه شده است و بی‌قانونی‌ها و تخلفات بدون بستن فضاها و خلأها صورت می‌گیرد لذا چرا سیستم بانکی که در آن حجم سپرده‌های قانونی بانکی ۸۹ هزار میلیارد تومان است و حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۸۵ هزار میلیارد تومان است.

وی یادآور شد: چرا بانک مرکزی به دنبال فرافکنی بوده و به جای نظارت مداوم «تحریم‌ها و مؤسسات غیرمجاز» را عامل آشوب در سیستم بانکی می‌داند حال آنکه به ادعای آنها ۲۰ درصد از منابع در اختیار مؤسسات است باید پرسید آیا متوجه آن ۸۰ درصد که در اختیار بانک‌های مثلاً مجوزدار است هستند!؟

این نماینده مجلس متذکر شد: علت تأسیس و رشد این بانک‌ها مربوط به عملکرد نامناسب بانک‌ها و بانک مرکزی در ارائه خدمات شایسته در مقابل همه قشرها و سازمان‌هاست.

بیگی در پایان خاطرنشان کرد: چرا یک درصد از مؤسسات سازماندهی شده‌اند؟ برخی مؤسسات با میلیون‌ها سپرده‌گذار در ۱۵ سال گذشته و در مقاطعی که نظارت بانک مرکزی بوده، فعالیت داشتند اما سازماندهی نمی‌شوند.

نظر شما