شناسهٔ خبر: 106324 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جمله شگفت انگیز امام خمینی در مورد ابوعلی سینا

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به کلام حضرت امام خمینی(ره) درباره ابوعلی سینا گفت: امام راحل با وجود آنکه در برخی نظرات فلسفی به ابن‌سینا اشکالاتی وارد می‌دانستند ولی فرمودند: بعد از معصومین کسی مانند ابوعلی‌سینا نداریم.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر ولایتی در مراسم رونمایی از مجسمه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در سالن مشاهیر برج میلاد اظهار کرد: ما همه ریزه‌خوار شیخ هستیم. امام نیز توجه خاصی به ابوعلی سینا داشته‌اند و با وجود آنکه به برخی نظرات فلسفی ابن‌سینا اشکالاتی گرفته بودند ولی عنوان کردند: بعد از معصومین کسی مانند ابن‌سینا نداریم.

وی در ادامه به کتاب شفای ابن‌سینا اشاره کرد و افزود: خواجه نصیر طوسی درباره کتاب شفا عنوان می‌کند که شیخ‌الرئیس زهره را خالی بر صورت خورشید رصد کرده بود و این نظریه شیخ یکی از نظریات مهم نجوم را ابطال می‌کرد و این نشان از تسلط ابن‌سینا در حوزه نجوم بود. بلکه افراد کمتر درباره تسلط ابن‌سینا بر علم نجوم اطلاعی دارند.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری درباره کتاب قانون ابن‌سینا تصریح کرد: ابن‌سینا طولانی‌ترین تحلیلش برای کتاب قانون بوده است، کتابی که ۶۰۰ سال مرجع نخست تمام مدارس پزشکی اروپا و کشورهای اسلامی بود و تا همین اوایل قرن بیستم در دانشگاه‌های فرانسه تدریس آن صورت می‌پذیرفت.

ولایتی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۰ درصد کتاب قانون معتبر و کاربردی است، افزود: در کتاب قانون ۹۰۰ مفرد پزشکی آمده است، در حالی که در کتاب مرجع طب یونانی ۵۰۰ مفرد قید شده است و این مسئله نظریه‌ غلط اروپاییان را که عنوان می‌کنند ابن‌سینا و پزشکان ایرانی مترجم علوم یونانی بودند باطل می‌کند.  

* دانشمندان ایرانی سرلوحه دروس مدارس قرار گیرد

در ادامه مراسم رونمایی مجسمه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با ابراز "ما دانشمندان بسیاری داریم که متأسفانه دستاوردهای آنان به نام دانشمندان غربی معرفی شده است" گفت: بنابراین ما باید این تحریف‌ها را بزداییم و بهترین روش آن نیز اصلاح این تحریف‌ها در مدارس است زیرا دانشمندان ما بخشی از هویت‌مان حساب می‌شوند.

رئیس شورای شهر تهران به خاطره‌ای از دوران مدرسه خود اشاره کرد و افزود: خدا رحمت کند یکی از معلمان‌مان که همیشه وقتی از دستاوردی صحبت می‌کرد آن را به یکی از دانشمندان ایرانی ارتباط می‌داد، مثلاً یادم است که این معلم نخستین اندازه‌گیری فاصله خورشید تا زمین را از دستاوردهای یک دانشمند ایرانی یاد می‌کرد.

انتهای پیام/*

نظر شما