شناسهٔ خبر: 106315 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: دیده بان

رجال آمریکایی و شیوه های نفوذ آمریکا

اسناد ساواک مربوط به ابراهیم یزدی منتشر می شود!

ابراهیم یزدی پرداختن به محمل‌هایی که زمینه گرایش تاریخی و عملی آن‌ها به آمریکایی موجب می‌شود تا قدری در این قضیه بر روی آن‌ها حساسیت نشان داد، می‌تواند جالب‌توجه باشد.

به گزارش «نماینده» طی یکی دو سال اخیر که مذاکرات هسته‌ای به نقاط حساسی از خود رسیده است و همواره سودای کشاندن پای آمریکایی‌ها در حوزه‌های مختلف در درون کشور به گوش می‌رسد، رهبر معظم انقلاب واکنشی جدی نشان دادند و صریحاً اعلام نمودند که هرگونه ورود آمریکایی‌ها در هر حوزه‌ای را مسدود کرده و خواهند کرد.

در این راستا پرداختن به محمل‌هایی که زمینه گرایش تاریخی و عملی آن‌ها به آمریکایی موجب می‌شود تا قدری در این قضیه بر روی آن‌ها حساسیت نشان داد، می‌تواند جالب‌توجه باشد.

بررسی‌های ساده از در تاریخ معاصر نشان از آن دارد که برخی جریان‌های داخلی، همواره به این مسئله اعتقاد داشتند که بدون حضور و پیاده‌سازی مؤلفه‌های غربی در ایران؛ که بعدازآن به مؤلفه‌های آمریکایی تغییر ماهیت پیدا کرد؛ چرخ کشور نمی‌گردد و هیچ اتفاقی را بدون تکیه به سیاست‌های آمریکا برای خودشان متصور نبودند.

ازجمله این جریان‌ها می‌توان به جبهه ملی و در پی آن نهضت آزادی اشاره داشت که در طول حیات پهلوی دوم به‌عنوان جریانی آمریکایی، هرازگاهی مستمسک تحریک شاه به بهانه وجود یک آلترناتیو البته ناکارامد، بجای وی در جهت پیشبرد هر چه‌بهتر اهداف آمریکایی‌ها بوده‌اند.

جبهه ملی ازجمله جریانات سیاسی است که در سال ۱۳۲۸ به رهبری مصدق السلطنه اعلام موجودیت نمود. این تشکل از بدو شکل‌گیری تاکنون فرازوفرودهای متعددی را پشت سر گذاشته است.

ننگ آمریکایی بودن جریان جبهه ملی و نهضت آزادی بیش از اینکه در دوره پهلوی خود را نشان دهد در دوره پس از انقلاب اسلامی نمایان گشت و این درحالی‌که این گروه‌ها همواره دستورالعملی درون تشکیلاتی را برای عدم هرگونه انتقاد به آمریکایی‌ها و شخص شاه را به‌صورت ثابت برای خودشان ایجاد نموده بودند.

گفتنی است طی سال‌های بعد از انقلاب استراتژی اصلی گروهک جبهه ملی، همواره به دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی به‌منظور القاء ناکارآمدی نظام در ابعاد نظری و عملی و درعین‌حال گسترش فعالیت خود همراه با طرح حضور در افکار عمومی داخل و خارج بوده است.

در حال حاضر نیز آقای ابراهیم یزدی به‌عنوان دبیر کل نهضت آزادی ازجمله افرادی است که کانون اخبار مربوط به این جریان است که خود فردی سرتاسر آمریکایی است. در آمریکا تحصیل و کار کرده و در دوران دولت موقت و پیش از آن به استناد اسناد لانه جاسوسی یکی از رابطین و افراد مورد وثوق سفارت آمریکا بوده است.

اگرچه اسناد منتشرشده از منابعی همچون ساواک ماهیت کلان تاریخی چنین جریان‌هایی را افشا کرده است، اما ازآنجاکه همواره اطلاعات مربوط به اقدامات آشکار و پنهان عناصر نهضت آزادی به‌صورت یک‌طرفه و با ادعاهایی تحریف‌شده در طول سالهای اخیر مطرح‌شده است، لازم به نظر می‌رسد که در کتب اسنادی مربوط به رجال و شخصیت‌های مشخصی همچون ابراهیم یزدی، اسناد مربوط به ایشان منتشر گردد.

بازخوردهای مشخص انتشار اسناد افرادی که در طول تاریخ معاصر به دنبال پیاده‌سازی اهداف آمریکا در ایران بودند از این حیث می‌تواند حائز اهمیت باشد که در روزهای جاری هشدارهایی جدی از سوی مدیریت کلان کشوری به گوش می‌رسد.

نخبگان علمی و فرهنگی نیز موظف‌اند تا ضمن تبیین ماهیت و کیفیت حضور آمریکایی‌ها در دوران پیش از انقلاب، نمایی صحیح از اهداف استعمار را به نمایش بگذارند تا بعدها مدیون تاریخ و ملت ایران نشوند.

نظر شما