شناسهٔ خبر: 106251 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کارخانه‌ای:

«کارگروه خرید» در برجام، بستر توطئه دامنه‌دار علیه ایران خواهد شد

ابراهیم کارخانه/1* رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی راه‌های نفوذ دشمن در کشور، به بهانه برنامه جامع اقدام مشترک گفت: مساله «کارگروه خرید» در پیوست چهار برجام، بستر توطئه دامنه‌دار علیه ایران است.

به گزارش «نماینده» ابراهیم کارخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تلاش دشمن برای نفوذ در کشور به بهانه توافق هسته‌ای، اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری چه در خطبه‌های عید سعید فطر و چه در فرمایشات اخیر خود، بلافاصله پس از موضوع برجام بر روی مساله‌های توطئه‌های آمریکا تکیه کرده‌اند و حمایت از همپیمانان منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مورد تاکید قرار داده‌اند و جلوگیری از نفوذ آمریکا را نیز یادآور شده‌اند، نشان‌دهنده این واقعیت است که دشمن درصدد توطئه‌هایی است که و در حال حاضر نیز می‌خواهد از رهگذر برجام نفوذ کند.

وی افزود: هدف آنها این است که جایگاه تاثیرگذار جمهوری اسلامی را در معادلات منطقه‌ای پایین بیاورند و از فرصت مذاکرات و توافق حاصل شده، نوعی بازسازی سیاسی را در منطقه برای خود رقم بزنند.

طراحی کانال‌های متعدد برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت؛ مهمترین راه نفوذ و توطئه آمریکا

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، در ادامه با اشاره به برخی پنجره‌های احتمالی نفوذ دشمن در توافق هسته‌ای، گفت: از جمله راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی دشمن در برجام این است که قبلاً در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران، ارجاع پرونده ما به شورای امنیت فقط از طریق شورای حکام آژانس امکان‌پذیر بود، اما الان غیر از این راه، راه‌های دیگری نیز باز شده است.

کارخانه‌ای ادامه داد: از جمله این راه‌های جدید، کمیسیون مشترک، شکایت هر کدام از اعضای ۱+۵، مکانیزم «کارگروه خرید» و موارد پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ یعنی دشمن کانال‌های متعددی را در اختیار گرفته است تا پرونده ایران را به شورای امنیت منتقل کند و در آنجا نیز که در اختیار خودشان است و اوباما نیز اخیراً به رهبری آمریکا بر شورای امنیت اشاره کرده است، برای محدودسازی جمهوری اسلامی اقدام کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، یکی از محورهای اصلی توطئه آمریکا برای نفوذ در کشور، ورود پرونده به شورای امنیت است که کانال‌های متعددی از برجام به سمت شورای امنیت گشوده شده است.

«کارگروه خرید» در برجام؛ بستر توطئه دامنه‌دار علیه ایران/ تأثیر بر پیشرفت اقتصادی و علمی کشور

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، اظهار داشت: نکته‌ای دیگری که از آن می‌توان به عنوان یک بستر طولانی و دامنه‌دار برای توطئه علیه ایران استفاده شود، مساله «کارگروه خرید» در پیوست چهار برنامه جامع اقدام مشترک است.

کارخانه‌ای در توضیح این مساله گفت: در آنجا دو نوع خرید اقلام برای ما پیش‌بینی شده است که یک نوع آن، خرید مواد و تجهیزات هسته‌ای شامل تمام کالاها و خدمات هسته‌ای اعم از سرمایه‌گذاری، مالی و فناوری است که باید از طریق سند INFCIRC/۲۵۴/REV۱۲/part۱ به روز شده توسط شورای امنیت و از طریق کارگروه خرید، وارد کشورمان شود و نوع دوم نیز، لیست کالاها و خدماتی است که در اسناد INFCIRC/۲۵۴/REV۹/part۲ آمده و شامل تمام کالاهای غیرنظامی و غیرهسته‌ای می‌شود؛ یعنی کالاهای با کاربرد دوگانه که دامنه آنها بسیار گسترده است.

وی خاطرنشان کرد: در رآکتور هسته‌ای ممکن است تا ۱۰ درصد از تجهیزات مختص هسته‌ای استفاده شود، اما حدود ۹۰ درصد دیگر مربوط به کالاهای با کاربرد دوگانه است که در تمام عرصه‌های صنعتی کشور کاربرد دارد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس محدودیت ایجاد شده، باید تمام این اقلام برای ورود به کشور یکسری ضوابط بسیار محدودکننده را پشت سر بگذارد که اولاً آن کشور باید تمام آدرس‌ها، تماس، ایمیل و صدور گواهی بازرگانی و تمام اطلاعات دیگر را در اختیار کارگروه خرید قرار دهد و ثانیاً آن کشور می‌تواند این کالاها و خدمات را از کانال کارگروه خرید تا مقصد مصرف‌کننده کنترل کند.

کارخانه‌ای گفت: با توجه به اینکه دامنه اقلام، مواد، تجهیزات، فناوری، سرمایه گذاری‌های مالی و نقل و انتقالاتی که از جهت مالی به این کالاهای دوگانه مربوط می‌شود، بسیار وسیع است، تمام اینها باید تحت کنترل کارگروه خرید انجام شود.

وی در همین رابطه افزود: با توجه به این مسئله، باید گفت نه تنها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با مشکلات جدی مواجه می‌شود که مهمتر از آن اینکه، پیشرفت‌های علمی و اقتصادی کشور نیز کُند و در مواردی متوقف می‌شود؛ چون کارگروه خرید نیز ۳۵ روز وقت دارد که این اقلام را بررسی کند و از طرفی، اگر هر کدام از اعضای کارگروه اعتراضی داشته باشند، می‌توانند آن را به کمیسیون مشترک ارائه کنند و اگر در کمیسیون نیز حل نشد، از آنجا باید به شورای امنیت برود.

بند مربوط به «کارگروه خرید» ایران را مدام در معرض اعتراضات ۱+۵ قرار می‌دهد

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس اظهار داشت: بر اساس این بند مربوط به کارگروه خرید، ما دائماً می‌توانیم در معرض اعتراضات ۱+۵ باشیم و آنها نیز می‌توانند با این اعتراضات و در یک قالب برنامه‌ریزی شده، به مرور سناریوهای توطئه را علیه ما پیاده کنند.

کارخانه‌ای با اشاره به اظهارات آمریکایی‌ها که می‌گویند «به هر آنچه می‌خواستیم، رسیدیم»، خاطرنشان کرد: اینها نشان می‌دهد که ما ظاهر قضیه را می‌بینیم که فقط یکسری الزامات درباره برنامه هسته‌ای ما به وجود آمده است، اما الزامات دیگری هم که در عرصه سیاسی و اقتصادی برای کشورمان ایجاد شده، کم نیست.

وی تاکید کرد: به خاطر همین مسائل است که مقام معظم رهبری هر بار که صحبت از برجام می‌کنند بلافاصله خطر توطئه‌های دشمن را مطرح کرده و تاکید می‌کنند که ما در مقابل نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا خواهیم ایستاد و این هوشمندی رهبری را می‌رساند که از قبل، توطئه‌ها را به موقع پیش‌بینی می‌کنند.

 

نظر شما