شناسهٔ خبر: 106145 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شناسایی ۳۷۲ شغل جدید خانگی

رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۳۷۲ رشته مشاغل خانگی به لیست مشاغل موجود اضافه شده است گفت: شناسایی مشاغل در فضای ICT را در دستور کار داریم.

به گزارش «نماینده»، مهناز امامدادی، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در مشاغل خانگی گفت: از مهمترین اقدامات ما در این حوزه حمایت از گروه‌های پشتیبان در این حوزه است.

 وی با اشاره به طرح حمایت از بنگاه های پشتیبان کسب و کار خانگی خرد و کوچک افزود: پایدار سازی کسب و کارهای خانگی٬ خرد وکوچک از طریق تکمیل و توسعه زنجیره ارزش، توسعه ظرفیت های اشتغالزائی، ایجاد و توسعه زمینه های افزایش درآمد و بهبود معیشت افراد جامعه، تقویت فرهنگ کار جمعی٬ کارآفرینی  و تولید، ارتقاء بهره وری نیروی کار و سرمایه، سوق دهی و هدایت اقتصاد غیررسمی به سمت اقتصاد رسمی از اهداف مهم این طرح است.

امامدادی افزود: توسعه فعالیت های پشتیبانی و شبکه ای را فراتر از مشاغل خانگی می‌دانیم. گاهی در بحث مشاغل خانگی، با محدودیت‌هایی روبرو می‌شدیم چرا که بخشی از کارها در خانه قابلیت اجرایی شدن نداشتند و این طرح کمک می‌کند که محدودیت پوشانده شود.

رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برخی از مشاغل فرهنگی و هنری باید به صورت انفرادی انجام شود. با اینگونه طرح‌ها برای فعالیت انفرادی موافقت می‌شود اما در غیر این صورت با طرح‌های دیگر موافقت نمی‌شود.

 وی  دربیان شناسایی رشته های جدید اظهار داشت: در کنار شناسایی رشته های جدید، مطابق قانون سالیانه یکبار رشته ها را ارزیابی می‌کنیم. این روند صعودی است نه نزولی. امسال ۳۷۲ رشته افزایش یافته است. علاوه بر آن یکی از مباحث جدی که دنبال می‌کنیم. شناسایی رشته‌هایی در فضای ICT  است. این مشاغل در تولید بدون کارخانه هستند و قابلیت اجرا در منزل را دارند.

 امامدادی ادامه داد: انتقال بخشی از فعالیت‌هایی که امکان انجام آن در فضای خانه وجود دارد را دنبال می‌کنیم. حدود ۳۰۰رشته هم دبیرخانه مشاغل خانگی شناسایی کرده است که در مراحل اولیه هستند. اسامی این رشته ها به دستگاه ها تخصصی جهت بررسی ارسال شده است، این دستگاه ها پس از بررسی اعلام می‌کنند که این رشته ها قابلیت اجرا در محیط خانه را دارد یا خیر.

 رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در میان رشته های شغلی که بیشترین متقاضی را دارند، فعالیت های قالیبافی، خیاطی، پرورش دام و طیور، تایپ و گلیم بافی بیشترین میزان تقاضا را دارند. به صورت کلی ۷۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی زنان و ۳۰ درصد مردان هستند.

نظر شما