شناسهٔ خبر: 106143 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خروج ۲۰هزار هکتار شالیکاری از استرس با کمک ستاد مدیریت بحران

برنج43 رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌های ابتدایی فصل، با کمک شرکت آب منطقه‌ای و ستاد مدریت بحران ۲۰ هزار هکتار از اراضی از استرس نجات یافت.

به گزارش «نماینده»، دلاور حیدرپور درباره میزان تولید برنج در استان مازندران افزود: گرچه در اوایل فصل کاهش باران و خشکسالی‌هایی داشتیم اما تعداد روزهای گرم امسال زیاد بوده و با کمک شرکت آب منطقه‌ای و ستاد مدیریت بحران  استان توانستیم ۲۰ هزار هکتار را از استرس نجات دهیم.  

وی خاطر نشان کرد: به خاطر رطوبت کم ابتدای فصل اپیدمی بلاست و آفت کرم ساقه‌خوار برنج را نداشتیم، بدین ترتیب در سال جاری میزان سم پاشی‌ها کمتر از سال گذشته  است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد:  با وجود کاهش بارندگی‌های ابتدای فصل پیش بینی شده است که ۱۰ درصد افزایش تولید برنج داشته باشیم که با در نظر گرفتن کشت دوم و راتون به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن شلتوک برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این سازمان برای بهبود شریب تبدیل شلتوک به برنج گفت:  در مازندران ۱۲۰۰  واحد شالیکوبی وجود دارد که ۸۵۰ مورد از آنها فعال است. از این واحد‌های فعال ۲۰۰ مورد نوسازی شده و تجهیرات روز دنیا درآن استفاده شده است.

حیدر پور با بیان اینکه برای واحد جدیدی موافقت اصولی صادر نمی‌شود و تنها با حذف حداقل یک واحد قدیمی مجوز جدید صادرمی‌شود تاکید کرد: سرعت نوسازی این واحد‌ها به دلیل مشکلاتی که در تامین تسهیلات بانکی وجود دارد، کند بوده و در حد انتظار نیست.

این مقام مسئول بیان داشت: امیدرواریم که خرید تضمین برنج درسال جاری اتفاق نیفتد زیرا وضعیت فعلی قیمت خرید برنج برای کشاورزان مناسب است و نیازی به خرید تضمینی وجود ندارد.

وی با اشاره به تعرفه ۴۰ درصدی واردات برنج در سال جاری تصریح کرد:  هیچ ثبت سفارش جدیدی برای واردات برنج و به منظور حمایت از کشاورزان انجام نشده  و قیمت این محصول از ثبات لازم برخوردار است.  

گفتنی است که ۴۰ درصد برنج کشور در استان مازندران تولید می‌شود.

نظر شما