شناسهٔ خبر: 105979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

واشنگتن‌اگزمینر:

کنگره از طریق قطع بودجه سازمان ملل باید مانع اجرای برجام شود/ سیاست درست، تلاش برای تغییر نظام در ایران است

مذاکرات/2 یک رسانه‌ آمریکایی گزارش کرد که کنگره باید به منظور جلوگیری از اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، بودجه سازمان ملل را قطع کند.

به گزارش «نماینده» سناتور «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای شمالی تهدید کرد اگر دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، کنگره را در توافق هسته‌ای ایران نادیده بگیرد، از تأمین بودجه سازمان ملل خودداری می‌کند تا توافق هسته‌ای ایران را متوقف کند.

بنا به گزارش واشنگتن‌اگزمینر، در ماه ژوئیه، دولت اوباما به صورت مغرورانه کنگره را نادیده گرفت و از طریق شورای امنیت سازمان ملل با سرعت برق و باد، توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را که در وین تصویب شده بود را به رأی گذاشت.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز تصریح کرد که سازمان ملل حق دارد قبل از بررسی توافق در کنگره، آن را به رأی گذارد.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد نوشت که مالیات‌ دهندگان آمریکایی در حقیقت ۲۲ درصد از بودجه سالانه سازمان ملل را تأمین می‌کنند.

این گزارش ادامه می‌دهد، وقتی کنگره در ماه سپتامبر در خصوص توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ رأی‌گیری کنند، مخالفان احتمالاً نتوانند دو سوم اکثریت آراء کنگره برای متوقف کردن آن را به دست آورند. با اینحال، رهبران جمهوری‌خواه در حالیکه درباره این توافق رأی‌گیری می‌کنند، می‌بایست به دنبال یک قطعنامه دوم تحت عنوان «شرایط مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران» باشند.

طبق این گزارش، این قطعنامه باید قید کند قبل از آنکه دولت آمریکا بتواند حمایت برای توافق هسته‌ای را جلب کند، شرایط خاصی باید محقق شود. این شرایط باید شامل: رها کردن کامل برنامه هسته‌ای ایران، بازرسی‌های هرمکان و هر زمان از تأسیسات هسته‌ای ایران، حفظ تحریم تسلیحات، کاهش تدریجی و بسیار محدود تحریم‌ها، به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل توسط ایران و انصراف از حمایت از حرب‌الله، حماس و دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی شود.

این گزارش ادامه می‌دهد که این قطعنامه می‌تواند همچنین تأکید کند که کنگره تا زمان تحقق این شرایط، قصد افزایش تحریم‌ها تا بیشترین حد را دارد.

اعضای دموکرات کنگره نیز باید درباره حمایت یا عدم حمایت از این قطعنامه رأی‌گیری کنند. کنگره سپس می‌تواند از طریق خودداری از تأمین بودجه سازمان ملل تا زمان رسیدن به یک توافق جدید با ایران که دربرگیرنده شروطی باشد که در بالا ذکر شد، از اجرای توافق هسته‌ای ایران جلوگیری کند. یا اینکه شرط کند که تا زمانیکه توافق کنونی ایران به طور کامل کنار گذاشته نشود، از دادن بودجه به سازمان ملل خودداری می‌کند.

این گزارش‌ ادامه داد که اگر کنگره در کسب دو سوم اکثریت آراء کنگره موفق عمل کند، گزینه خودداری از تأمین بودجه سازمان ملل با قدرت بیشتری پیش می‌رود.

واشنگتن‌اگزمینر در پایان نتیجه‌گیری کرد، سیاست درست در قبال ایران باید تعهد صریح آمریکا برای تغییر نظام در ایران از طریق رویکرد «صلح از دریچه قدرت» باشد. این هدف از طریق فلج‌کردن بیشتر دولت ایران با افزایش تحریم‌ها، لابی کردن با کشورهای دیگر برای توقف تجارت با ایران و مشارکت در مقاومت و ایستادگی مقابل رهبران ایران محقق می‌شود.

نظر شما