شناسهٔ خبر: 105885 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاریجانی در مراسم بزرگداشت آزادگان مجلس:

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی در عراق و افغانستان نقش داشتند

لاریجانی رئیس مجلس گفت: آتشی که در منطقه برافروختند آتشی نیست که به طور طبیعی شعله‌ور شده باشد و پشت‌ آن سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی غربی مخصوصا آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی چه در اشغال عراق و چه در افغانستان هستند

به گزارش «نماینده» مراسم گرامیداشت نمایندگان و کارکنان آزاده مجلس شورای اسلامی ظهر امروز همزمان با روز ورود آزادگان به کشور در تالار تشریفات مجلس برگزار شد.

در این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تبریک روز بازگشت آزادگان به کشور، گفت: تک تک شما آزادگان نمادی از مقاومت ملت هستید. آن هم در شرایط سختی که نیاز بود از خودگذشتگی داشته باشید.

وی ادامه داد: این یک سرمایه ملی برای کشور و معرف ایثارگری ملت است که در شرایط سخت که جوانان ما در اسارت بودند، این اسارت را برای ملت به فرصت تبدیل کردند. از درون اسارت یک پایداری را به خصم و دنیا نشان دادند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: این امر سبب شد در آینده کشور شرایط برای ایران سرافرازانه رقم بخورد که نتیجه این موضوع را در مسائل دیگر هم می‌بینیم حتی در مسائل منطقه‌ای که یک نوع بیداری در کشورهای منطقه و مسلمان به وجود آمده است.

لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: آنها ایستادگی ملت ایران و دستاوردهای آن را با شرایط لرزانی که برخی کشورهای دیگر برای حیات سیاسی خود ایجاد کرده‌اند و مجبورند در شرایط مختلف به کشورهای بزرگ تمسک کنند که آنها هم هیچ وقت محب مسلمانان نبودند، مقایسه کنند.

وی با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد و نقش غربی‌ها در این کودتا گفت: آمریکایی‌ها در این کودتا اجازه نداده‌اند ملت ایران که در دوران مشروطه تلاش می‌کرد یک مردم‌سالاری در کشور ایجاد کند، به هدف خود برسد و با این کودتا دوباره یک دیکتاتوری بدخیم برای ایران ایجاد کردند.

رئیس مجلس بر همین اساس تاکید کرد: این فضای گذشته و رفتار آمریکا نسبت به ملت ایران هیچ وقت فراموش نمی‌شود؛ ملتی که پس از انقلاب در برهه‌های مختلف در مقابل آمریکایی‌ها ایستادگی کرد به دلیل زخم‌های عمیقی بود که از آمریکایی‌ها دیده بود.

لاریجانی با بیان اینکه ملت ایران پس از انقلاب زخم‌هایی را از آمریکایی‌ها تجربه کرد، به موضوع جنگ اشاره کرد و یادآور شد: امروز اسناد و مدارک متقنی وجود دارد که در جنگ تحمیلی، آمریکایی‌ها صدام را تحریک و به او کمک کردند تا به ایران حمله کند و بعد هم کشورهای دیگر غربی این کار را کردند که امیدواریم این افراد متنبه شده باشند اما در رفتار آنها به خصوص در رفتار آمریکایی‌ها تنبهی نمی‌بینیم.

وی با تاکید بر اینکه پس از جنگ حوادث دیگری رخ داد که آمریکایی‌ها بر آنها نیز خصمانه عمل کردند، مسئله هسته‌ای ایران را یکی از این موضوعات برشمرد و گفت: ملت ایران در مسئله هسته‌ای هیچ تخلفی از مقررات قانونی نداشته است اما ۱۲ سال است که این ماجرا ادامه دارد؛ ما ۸ سال را در جنگ بودیم و ۱۲ سال هم در موضوع هسته‌ای هم مشاجرات با ایران را آغاز کردند.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز نیز مصاف جدیدی را از رفتار خصمانه غرب شاهد هستیم؛ آتشی که در منطقه برافروختند آتشی نیست که به طور طبیعی شعله‌ور شده باشد و پشت‌ آن سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی غربی مخصوصا آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی چه در اشغال عراق و چه در افغانستان حضور داشتند و نقش آنها دیده می‌شود.

لاریجانی افزود: اطلاعاتی موجود است که سرویس‌های آمریکایی در ایجاد این جریان تروریستی نقش داشته‌اند. البته برخی کشورهای منطقه نیز نقش داشتند و امروز هم نقش دارند. لذا شرایط کنونی ایران شرایط حساسی است و دور و بر ما توطئه‌های زیادی در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری تاکید کرد: اینکه رهبری انقلاب روز گذشته به نیکی این موضوع را تحلیل کردند که آمریکایی‌ها قصد دارند به مرور نفوذ کنند و از طرف دیگر شرایط را دور بزنند و در ایران شیطنت کنند و این حرف درستی است.

رئیس مجلس بر همین اساس تصریح کرد: انسان وقتی صحنه اطراف ایران را ملاحظه می‌کند می‌بیند که آنها از هر روشی در کمال ناجوانمردی برای نفوذ استفاده می‌کنند که مهمترین آن اختلاف بین فرق اسلامی است که به این امر دامن می‌زنند. البته یکی دو کشور هم در منطقه هستند که برای خود ماموریت جدیدی ایجاد کرده‌اند و آن ایجاد آشفتگی در منطقه است که این کار به ضرر خودشان است چرا که هم به کیان اسلام لطمه می‌زنند و هم در آینده به خودشان لطمه وارد می‌کنند ولی هر جا چه در یمن و چه در سوریه و عراق ملاحظه می‌کنید می‌بینید که نقش این دو کشور در ایجاد بلوا در منطقه زیاد است.

لاریجانی بر همین اساس تاکید کرد که شرایط کنونی ایران شرایط حساسی است و باید با دقت از تجربیات گذشته و ایستادگی ملت استفاده کرد و با وفاق در کشور مسائل را حل کرد.

وی با بیان اینکه باید شرایط کشور را برای مردم سهل کنیم به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: که این مسئله را باید با وحدت و یکپارچکی با توجه به موضوعات معیشتی مردم برطرف کنیم.

رئیس مجلس در پایان سخنان خود گفت: اختلاف در همه جوامع وجود دارد اما افراد بصیر باید بین مسائل اصلی و فرعی تفکیک قائل شوند و دستاوردهایی که طی این سی و چند سال به دست آوردند با این اختلافات حراج نکنند چرا که دشمنان به دنبال این هستند تا دستاوردهایی که بر اساس پایداری به دست آمده، برای ایجاد اصطکاک در درون استفاده کنند.

نظر شما