شناسهٔ خبر: 105820 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کامران در سؤال از چیت‌چیان در صحن علنی مجلس:

آب کشاورزی فروخته شده به صنایع باید پس گرفته شود

حسن کامران/* نماینده مردم اصفهان در مجلس حقابه را حق‌الناس برشمرد و گفت: به هر کجا از صنایع آب کشاورزی به طور غیرمجاز فروخته شده است باید پس گرفته شود.

به گزارش «نماینده» حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ مرداد در جریان طرح سؤال خود از حمید چیتچیان وزیر نیرو در صحن علنی درباره اینکه «چرا از حقوق حقابه داران اصفهانی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان دفاع نمی‌کنید و چرا خسارت بابت حقابه نمی‌دهید؟»، گفت: اگر به گفته آقای وزیر اصفهان آب دارد چرا سواحل آن خشک است؟

وی خطاب به چیتچیان ادامه داد: شما دیدید که همین کشاورزان زاینده‌رود را سامان‌دهی کردند اما اگر وزارت نیرو می‌خواست این کار را بکند ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شد.

کامران حقابه را حق‌الناس برشمرد و با اشاره به اینکه مراجع غصب آن را حرام اعلام کردند، گفت: شورای عالی آب برداشت‌های غیرمجاز را ممنوع کرده است. 

وی ادامه داد: مصوبه این شورا این بود که در هرجا که آب فروخته شده است اعم از فولاد و ذوب‌آهن باید پس گرفته شود چرا که کسی حق ندارد آب مردم را بفروشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: درباره حقابه قوانین متعدد داریم اما شما-چیتچیان- فقط به یک قانون استناد می‌کنید.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو نمی‌تواند آب مردم را بفروشد افزود: وزارت نیرو فقط ۶۰ میلیارد تومان پارسال حقابه پرداخت کرده است؛ ما اصلاً‌ پول خشکسالی‌ها را نمی‌خواهیم؛ پیشکشتان.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سؤال خود از وزیر نیرو با پخش تصاویری از تجمع جمعی از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به قطع حقابه‌شان در جراین خشکسالی زاینده‌رود که به درگیری با نیروی انتظامی منجر شده بود پرداخت.

در ادامه پس از اعتراض برخی از نمایندگان استان‌های مجاور محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت خطاب به کامران گفت: این نمایندگان می‌گویند این فیلم متعلق به چهار یا پنج سال گذشته است و ضمناً مربوط به مقطعی است که لوله آب استان یزد آسیب دیده بود.

کامران در پاسخ گفت: بحث لوله آب یزد جداست و خسارت آن در حال پرداخت است.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال هم باران به داد کشاورزان اصفهانی رسید و الا ما همین بساط را در حال حاضر نیز داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر نیرو که از توسعه حقابه سخن گفته بود اظهار داشت: این مردمی که تصاویرشان را نشان دادیم همه زمانی «خمس و زکات بده»‌بودند؛ اینها از پیش از انقلاب مقلد امام خمینی(ره) بوده و در مبارزات نقش داشتند.

وی با تأکید بر اینکه مشکل حقابه امروز کشاورزان اصفهانی ریشه در مدیریت ناصحیح وزارت نیرو دارد، خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان معترض زمانی جهیزیه برای نوعروسان تهیه می‌کردند و اکنون به این وضعیت دچار شده‌اند.

من همه شما را به خرج خود دعوت می‌کنم تا به منطقه آمده و از نزدیک وضعیت آنان را مشاهده کنید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری حرام بودن عدم پرداخت حقابه کشاورزان از سوی آیت‌الله العظمی مظاهری، گفت: اکنون کارخانه فولاد مبارکه در حال احداث خط لوله دوم خود است؛ چرا با این بحران آب در اصفهان به این کارخانه اجازه این کار را می‌دهید؟‌

نظر شما