شناسهٔ خبر: 105818 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

چیت‌چیان در پاسخ به سؤال نماینده اصفهان:

شوراهای هماهنگی حوزه‌های آبریز تشکیل می‌شود/ کشت مطلوب اصفهانی‌ها به دلیل مدیریت صحیح آب

چیت چیان43 وزیر نیرو اقدامات وزارتخانه متبوعش پیرامون آب را با توجه به خشکسالی‌ها مثبت ارزیابی کرد

به گزارش «نماینده» حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با حضور در نشست علنی امروز سه‌شنبه پارلمان برای پاسخگویی به سؤال حسن کامران نماینده مردم اصفهان پیرامون وضعیت آب استان اصفهان عملکرد وزارت نیرو را در این زمینه مطلوب ارزیابی کرد.

وی اضافه کرد: مدیریت صحیحی در زمینه آب انجام شده و اگر با دقت به مباحث توجه شود مشخص خواهد شد اقدامات انجام شده آنهم با توجه به خشکسالی مثبت است.

وی در ادامه گزارشی پیرامون اقدامات وزارت نیرو در حوزه آبریز زاینده‌رود ارائه کرد و گفت: اصفهان و زاینده‌رود به صورت تاریخی با خشکسالی مواجه بودند.

وزیر نیرو در ادامه با بیان جزییات مربوط به خشکسالی در استان اصفهان یادآور شد: در ۵۹ سال اخیر این منطقه در ۲۶ سال پرآب، ۸ سال دارای آب نرمال و ۲۵ سال نیز با خشکسالی مواجه بوده است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه روند کلی آب ورودی به زاینده رود طی ۲۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده است گفت: البته میزان آب ورودی که طی سال‌های مختلف متفاوت بوده است اما در نهایت می‌توان گفت سال به سال میزان آب ورودی کاهش پیدا کرده اما در چنین وضعیتی میزان زمین‌هایی که در این منطقه به زیر کشت رفته ۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون پیش بینی اعتبارات برای بحران‌های طبیعی و خسارت آن به عهده وزارت کشور است خاطرنشان کرد: دولت اعتبارات لازم را برای خسارات طبیعی در بودجه سالیانه پیش بینی می‌کند و این موضوع در اختیار وزارت نیرو نیست.

وزیر نیرو در همین زمینه یادآور شد: در سال ۹۳ و ۹۴ در دو نوبت دولت براساس پیشنهاد وزارت کشور مبالغی بالغ بر ۶۰ و ۴۸ میلیارد تومان برای پرداخت خسارت تصویب و اجرایی کرد اما در این زمینه باید به این نکته توجه کرد که نه پرداخت کننده، نه دریافت کننده و نه توزیع کننده خسارات وزارت نیرو نیست.

چیت‌چیان تصریح کرد: وزارت نیرو در این زمینه به وظایف خود عمل کرده است و حتی همکاری‌های بیشتری با دستگاه‌ها داشته است.

وی با طرح این سوال که آیا وزارت نیرو به نمایندگان کمک کرده است یا نه اظهار داشت: بعد از زمان شیخ بهایی با توجه به افزایش منابع مصرفی آب از نظر حقوقی کار مستندی انجام نشده بود که در نهایت پس از روی کار آمدن این دولت با مشارکت همکاران برنامه‌های قانونی برای حوزه آب تدوین شد.

وی تدوین برنامه‌های قانونی برای بخش آب را عاملی برای کاهش اختلافات بین استان‌ها و شهرستان‌ها توصیف کرد زیرا طی این قانون حقوق همگان کاملا مشخص شده است.

وزیر نیرو به تشکیل شورای هماهنگی حوزه آب در زاینده رود برای اولین بار در کشور اشاره کرد و افزود: این شورا با حضور نمایندگانی از وزارتخانه و سازمان‌های مختلف و همچنین نمایندگان کشاورزان تشکیل شده و درباره مسائل آبی تصمیم گیری می‌کند.

چیت‌چیان اضافه کرد:تمام برنامه‌های مرتبط با حوزه آب در چارچوب‌های مشخص شده انجام می‌شود و همین موضوع باعث شده در سال جاری با لطف خدا به دلیل برکت نزولات جوی و همچنین مدیریت صحیح کشت خوبی داشته باشند.

«در سایه اجرای برنامه مذکور بیش از ۴۰ هزار هکتار در شرق اصفهان و ۴۷ هزار هکتار نیز در غرب این استان زیر کشت رفت و کشاورزان محصول خوبی نیز برداشت کردند.»

وزیر نیرو با بیان اینکه قرار بود آب زاینده رود به کشاورزان اختصاص یافته که این موضوع بنا به درخواست اصفهانی‌ها و موافقت رئیس جمهور صورت گرفت اظهار داشت: جریان آب زاینده رود را قطع کردیم تا آب برای فصل پاییز و زمستان ذخیره شود.

چیت‌چیان همچنین خاطرنشان کرد: که تشکیل شوراهای هماهنگی حوزه‌های آبریز فقط منحصر به زاینده رود نیست و در حوزه‌های دیگر هم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا این الگو در شهرهای دیگر نیز رقم بخورد.

نظر شما