شناسهٔ خبر: 105774 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

ایجاد اختلاف، مهمترین سیاست نظام سلطه است

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایجاد اختلافات مهمترین سیاست های نظام سلطه است زیرا امکان حضور سلطه گران را در منطقه فراهم می کند.

به گزارش «نماینده» مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر درباره حدود صد سال سیاست های استکبار در منطقه گفت: اروپایی ها خود را مرکز عالم تعریف و بر اساس خودمحوری اروپایی، دنیا را تقسیم کردند.  

وی افزود: در طول سالیان متمادی منطقه خاورمیانه مطمع نظام سلطه بود و سیاست های مختلفی از جمله ایجاد اختلافات میان کشورهای منطقه را اجرا کردند.  

فضائلی با اشاره به اینکه آنها از بیش از ۶۰ سال پیش رژیم صهیونیستی را در منطقه برای پیگیری سیاست های نظام سلطه ایجاد کردند، گفت: منطقه از زمان استقرار این رژیم، آرامشی را ندیده است.  

وی با اشاره به وجود ذخایر انرژی و نفت و گاز در منطقه خاورمیانه افزود: این موضوع از مهمترین علت های توجه نظام سلطه به این منطقه است.

فضائلی گفت : نظام سلطه با ایجاد اختلافات بازار تسلیحاتی غرب را همواره پر رونق نگه داشته است.

در ادامه این برنامه عبدالرضا مصری کارشناس گفت : غرب آسیا صندوقچه ای از منابع ثروت  و انرژی است و به همین علت استکبار، چشم طمع به این منابع دارد.

وی افزود : ایجاد اختلافات مذهبی توسط نظام سلطه، دولت های منطقه را  مقابل هم قرار می دهد و نظام سلطه  از این موضوع برای استفاده ازمنابع  نفتی و فروش سلاح های خود استفاده می کنند.

در ادامه فضائلی  کارشناس مسایل سیاسی گفت : عمده ترین کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه هستند و نظام سلطه سعی می کند که تمدن اسلامی در این منطقه شکل نگیرد  و این یکی از علت های ایجاد اختلافات در این منطقه  است.

وی گفت :  آمریکا در راس این نظام سلطه است  و پس از براندازی رژیم طاغوت، در پی  نفوذ دوباره  خود در ایران بود و  آنها جمهوری اسلامی ایران  را مانع منافع خود در منطقه  می دانند و به همین علت سعی  در براندازی  نظام جمهوری اسلامی داشتند اما موفق نشدند.

فضائلی افزود : آمریکایی ها همواره  خواهان حضور در کشور ما بودند و قطع حضور آنها در ایران  بدترین  لطمات را به آنها وارد کرد.

وی گفت : آنها در کنار برجام و فضای ایجاد شده  پس از آن در سه بخش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برنامه دارند و آنها راهبرد بعد از برجام را آماده کرده اند.

فضائلی افزود: آنها می خواهند  از نظر سیاسی پایگاهی را در ایران  ایجاد کنند  و هدف دیگر مهم  آنها تداوم  گفت و گوی مستقیم با ایران  است  لذا در حال تلاش برای ایجاد موضوعات جدید از جمله  موضوعات  منطقه ای برای گفت و گو هستند.

وی گفت: در حوزه فرهنگی هم  آمریکایی ها برنامه هایی برای تغییر فضای فرهنگی در کشورها دارند.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه دارد : آمریکایی ها در حوزه اقتصاد  هم بعد از برجام  برنامه دارند  تا از سفره ای که پهن می شود  منافع خود را ببرند و در کنار منافع اقتصادی، منافع  دیگری را دنبال می کنند.

در ادامه مصری کارشناس و تحلیلگر با اشاره  به  بیانات  اخیر مقام معظم  رهبری گفت : باید نقشه های دشمن را شناسایی  و رصد و با آنها مقابله کنیم.

نظر شما