شناسهٔ خبر: 105710 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جنتی: آنچه امروز مهم است تداوم فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

علی جنتی/431 وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت گفت: آنچه امروز برای ما مهم است، تداوم این فرهنگ در محیط خانواده ها، کار و جامعه و همچنین، انتقال این فرهنگ به دیگر ملت هایی است که تشنه عدالت هستند.

به گزارش «نماینده»، جشن ایثار ویژه گرامیداشت جانبازان و ایثارگران، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۶ مرداد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار سرلشگر سید یحیی صفوی از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس و استاد جغرافیای سیاسی در سالن سینمایی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جنتی به عنوان اولین سخنران این برنامه گفت: در این جشن قصد ندارم زیاد صحبت کنم و می خواهم از سخنان سردار صفوی استفاده کنم. ایشان نماد روشن ایثارگران در طول ۸ سال دفاع مقدس است که زمان جنگ، فرماندهی گروه عظیمی از رزمندگان را به عهده داشت. این فرماندهی تا امروز ادامه داشته که ایشان به عنوان یک فرد اهل قلم، فرهیخته و پرتلاش و از همه مهم تر دارای اخلاق حسنه ای که می تواند برای همه ما الگو باشد، همچنان مشغول خدمت رسانی است. بنابراین از حجم زیادی از مطالبی که برای امروز آماده کرده ام، صرف نظر می کنم.

وی افزود: ما به عنوان پیروان اهل بیت عصمت و طهارت، فرهنگ ایثار و شهادت را از ائمه و به ویژه تاریخ پرافتخار عاشورا، آموختیم. آنچه مایه پیروزی انقلاب اسلامی شد، برگرفته از همین فرهنگ بود. امام خمینی(ره) هم نهضت خود را با این فرهنگ آغاز کرد و اتفاقا یکی از سخنرانی های آتشین شان در محرم و روز عاشورا بوده است. امام (ره) همواره بر بهره گیری از عاشورا تاکید داشت. انقلاب ما عاشورایی بود. در دوران دفاع مقدس هم، آن چه مایه پیروزی ملت ایران شد، بهره گیری از همین فرهنگ ایثار و شهادت بود که باعث شد که ملتی با دست خالی غافلگیر شد و رژیم بعثی حجم زیادی از خاک ما را اشغال کرد. ولی بعد از گذشت ۸ سال، مجاهدت و بهره از همین فرهنگ ایثار و شهادت بود که باعث دستیابی ملت ما به پیروزی در جنگ شد.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: آنچه امروز برای ما مهم است، تداوم این فرهنگ در محیط خانواده ها، کار و جامعه و همچنین، انتقال این فرهنگ به دیگران و دیگر ملت هایی است که تشنه عدالت هستند و زیر بار ظلم و چکمه دژخیمان سختی می کشند. در طول ۳ دهه ای که از پیروزی انقلاب می گذرد، با الهام از همین فرهنگ بود که مردم فلسطین، لبنان، بحرین و بسیاری از ملت های مسلمان، ایستادگی کرده و توانستند مقابل ظلم و استبداد دیکتاتوری ها به پیروزی برسند.  

جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما به عنوان دستگاه فرهنگی، وظیفه خود می دانیم که از همه ابزارهای موجود برای توسعه و ترویج این فرهنگ استفاده کنیم. کتاب هایی که در این زمینه منتشر شده اند، مورد حمایت وزارت ارشاد بوده و هستند. در سال های اخیر، عموم نمایشگاه هایی که با محوریت این فرهنگ برپا شده، مورد تائید و حمایت ارشاد بوده اند. در حوزه سینما، فیلم هایی که در امتداد فرهنگ ایثار و شهادت تولید شده اند، چه مستند و چه داستانی مورد حمایت بوده اند و در حوزه هنرهای نمایشی، تجسمی، نمایشگاه ها و گالری های مختلف نیز همیشه سیاست حمایتی وجود داشته است. حتی در حوزه مطبوعات و نشریات، یکی از معیارهای حمایتی مالی و یارانه های معاونت مطبوعاتی ارشاد، حمایت از نشریاتی بوده که در امتداد فرهنگ دفاع  مقدس و حماسه حرکت کرده اند و گاهی تا ۳ برابر سایر نشریات، می توانند امتیاز کسب کنند. در خارج از کشور هم یکی از وظایف رایزنی های فرهنگی، ترجمه کتاب هایی است که بتوانند این فرهنگ را منتقل کنند.  

وی ادامه داد: یکی از خطرهایی که می تواند ملت های مختلف از جمله ملت ما را تهدید کند، این است که با گذشت سال های دفاع مقدس و دور شدن از آن سال ها، به تدریج به سمت رفاه طلبی، اشرافیت و دوری از آن ارزش ها پیش برویم. بنابراین وظیفه همه اصحاب فرهنگ و هنر این است که بتوانیم فرهنگی را که در دفاع مقدس با آن خو گرفتیم، تداوم و استمرار بدهیم.  

وزیر ارشاد با اشاره به حمایت های این وزارتخانه از کارمندان و پرسنل ایثارگر، گفت: همیشه در وزارت ارشاد سعی شده از ایثارگران حمایت به عمل آید. از زاویه فرهنگی هم همیشه تلاش شده محصولات فرهنگی را به دست خانواده های ایثارگران کشور برسانیم. مساله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سیاست های کلی این وزارتخانه در برنامه پنجم توسعه وجود دارد و در برنامه ششم نیز چشم اندازی برای آن در نظر گرفته شده است.  

نظر شما