شناسهٔ خبر: 105702 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ترکیه مسیر ناامن برای حمل و نقل

کامیون43 مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اینکه بیمه خسارتی بابت آتش زدن کامیون‌های ایرانی در ترکیه پرداخت نمی‌کند، گفت: برخی شرکت‌ها از مسیرهای جایگزین به جای ترکیه استفاده می‌کنند.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد عطرچیان با اشاره به آتش زدن سه کامیون ایرانی در منطقه چالدران ترکیه گفت: مسئولیت بستن مرز با وزارت کشور و مسئولیت اعتراض به کشور ترکیه با وزارت امورخارجه است و ما در وزارت راه و شهرسازی فقط می‌توانیم مسیرهای جایگزین پیش بینی کرده و به کامیون های ایرانی توصیه کنیم که در طول روز در این مسیر تردد کنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت حفاظت از کامیون‌های ایرانی با دولت ترکیه است، اظهارداشت: دولت ترکیه باید در جاده‌ها امنیت برقرار کند و اگر نمی‌تواند باید برای کامیون‌های ایرانی اسکورت بگذارد. ضمن آنکه این مشکل برای سایر کامیون ها هم وجود دارد.

مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه بیمه مسئولیت خسارت به کامیون‌های ایرانی را برعهده نمی‌گیرد، افزود: هیچ سازمان و یا نهادی مسئولیت تامین خسارات را برعهده نمی‌گیرد که ما از دولت ترکیه تقاضا کردیم تا غرامت کامیون‌های ایرانی را بپردازد اما تاکنون جوابی به ما ندادند.

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم کامیون ها را مجبور کنیم که از مسیرهای خاص تردد کنند فقط به آنها اعلام می کنیم که این مسیر ناامن است، ادامه داد: مسیرهای دیگر هم مشکلات خاص خود را دارند زیرا تردد در این مسیرها نیاز به ویزا برای رانندگان دارد همچنین گران تر از مسیر ترکیه تمام می شود بنابراین انتخاب عبور از مسیرها برعهده کامیون داران و صاحبان کالا است.

عطرچیان افزود: از یکماه پیش برخی شرکت های حمل و نقل با دریافت هزینه بیشتر، کالاها را از کشوری به غیر از ترکیه به مقصد اروپا حمل کردند که البته این برای کالاهایی است که مقصدشان ترکیه نباشد چراکه برخی از این کامیون‌هایی که آتش زده شده به مقصد ترکیه کالا حمل می کردند.

وی با اشاره به اینکه اگر مسیر ناامن باشد کامیون‌ها به شیوه تجارت پیله وری و پشت به پشت کالاها را حمل و نقل می کنند، گفت: الان کامیون‌های ایرانی به کشور عراق تردد ندارند و به شیوه پشت به پشت کالاها را در سر مرز به کامیون های عراقی منتقل می کنند که در صورت ادامه ناامنی در مرز ترکیه، این شیوه برای ترکیه هم رواج پیدا می‌کند.

نظر شما