شناسهٔ خبر: 105685 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: شمانیوز

تضعيف حقوق كارگران توسط بانك رفاه كارگران

بانک43 با توجه به اینکه مانده سپرده های قرض الحسنه شامل پس انداز و جاری حدود ۱۹.۵ درصد کل سپرده های بانک رفاه را تشکیل می دهد، سهم ۵.۵ درصدی قرض الحسنه در مانده تسهیلات اعطایی سهم ناچیزی است و این موضوع اگر تخلف نباشد حد اقل در نظر نگرفتن حقوق سپرده گذاران توسط بانک رفاه است.

به گزارش «نماینده»، بانک رفاه کارگران در اجرای  تبصره ماده ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۳۸ کشور و ماده ۳۸ سازمان بیمه های اجتماعی به منظور سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه بیمه کارگران با هدف کمک به تامین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندیهای طبقه کارگر در تاریخ ۲۷/۵/۱۳۳۹ تشکیل و به ثبت رسید و عملیات خود را از ششم فروردین ۱۳۴۰ با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و شعبه اصفهان آغاز کرد.

بانک رفاه كارگران علی رغم اینکه حجم بالایی از سپرده های قرض الحسنه را در اختیار دارند امام منابع این بخش را کمتر به وام های قرض الحسنه اختصاص می دهند و بیشتر دوست دارند پولهای مجانی دریافتی از مردم را در قسمتهایی مانند مضاربه و از این قبیل مورد استفاده قرار دهند.

به طور مثال آخرین آمار وضعیت عملکرد بانک رفاه كارگران در پایان تیرماه ۱۳۹۴ نشان می دهد که مانده سپرده قرضه الحسنه جاری این بانک ۵ هزار ۲۸۴ میلیارد تومان و ماند سپرده قرض الحسنه پس انداز این بانک یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان بوده است اما بررسی تسهیلات اعطایی به تفکیک عقود در این بانک نشان می دهد که مانده تسهیلات اعطایی قرض الحسنه تنها رقمی بالغ بر یک هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان را در بر گرفته است!

با توجه به مجموع  ۳۳۷۱۸ میلیارد تومانی مانده انواع سپرده های در پایان تیرماه ۱۳۹۴ شامل قرض الحسنه جاری، قرض الحسنه پس انداز، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و سپرده سرمایه گذاری بلند مدت، مجموع سپرده های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز رقمی بالغ بر ۶۵۶۲ میلیارد تومان است که حدود ۱۹.۵ درصد کل سپرده ها را تشکیل می دهد.

این در حالی است که برابر امار منتشره توسط بانک رفاه مانده تسهیلات اعطایی قرض الحسنه تنها یک هزار یکصد و شصت و یک میلیارد تومان است. یعنی مانده تسهیلات قرض الحسنه پرداختی تنها ۱۷.۷ درصد از مجموع مانده سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز است و مابقی در قالب دیگر عقود به تسهیلات گیرندگان وام داده شده است!

در واقع از مجموع ۲۱ هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات اعطایی در قالب عقود مختلف تنها ۵.۵ درصد در قالب قرض الحسنه تسهیلات پرداخت شده و مابقی در قالب عقودی مانند مضاربه، مشارکت مدنی، جعاله، فروش اقساطی و از این قبیل بوده است.

این در حالی است که با توجه به اینکه مانده سپرده های قرض الحسنه شامل پس انداز و جاری حدود ۱۹.۵ درصد کل سپرده های بانک رفاه را تشکیل می دهد، سهم ۵.۵ درصدی قرض الحسنه در مانده تسهیلات اعطایی سهم ناچیزی است و این موضوع اگر تخلف نباشد حد اقل در نظر نگرفتن حقوق سپرده گذاران توسط بانک رفاه است.

با توجه به اين نكته كه بانک رفاه متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، لذا بايد خدمات بانک رفاه کارگران به جامعه کارگری و بازنشستگان افزایش یابد كه متاسفانه اين امر تا به حال به صورت پررنگ ديده نشده است و اين بانك خدمات ويژه اي را به صورت متمايز از ساير بانك ها به اين قشر زحمت كش اختصاص نداده است.
 

نظر شما