شناسهٔ خبر: 105559 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

توصیه وزیر سابق علوم به وزیر دولت یازدهم

کامران دانشجو43 وزیر سابق علوم در توصیه‌ای به وزیر علوم دولت یازدهم گفت: به شما توصیه می‌کنم نگذارید دانشگاه جولانگاه سیاسی افراد شود.

به گزارش «نماینده» کامران دانشجو وزیر سابق علوم در افتتاحیه شانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه "من یک روستایی هستم"، گفت: من متولد روستای امیرآباد دامغان در سال ۱۳۳۶ هستم و افتخار می‌کنیم که روستایی در ایران نداریم که شهید نداشته باشد و انقلابی گری را ندیده باشد و حتی تعلیم نداده باشد.

وی ادامه داد: متأسفم که بگویم بر قشر اساتید به جز دکتر شهید چمران حتی یک شهید در طول ۸ سال دفاع مقدس در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر ایران نمی‌بینیم. البته سرتاسر روستاهای ایران پر از شهید است.

وزیر سابق علوم با اشاره به وجه تمایز دانشگاه انقلاب اسلامی با دانشگاه‌های دیگر گفت: برای تعریف دانشگاه تراز انقلاب اسلامی باید اساس مشکل و زیربنایی ترین مشکل دانشگاه‌ها را جستجو کرد.

دانشجو تأکید کرد: زیربنایی ترین مشکل دانشگاه‌های ایران است که دانشگاه‌های ایران کپی و مقلد دانشگاه‌های غرب است؛ در زمان رضاخان سه نفر که نسبت به دین ضدیت داشتند، به غرب رفته و کپی دانشگاه‌های غربی را در کشور ایجاد کردند. در زمان رضاخان غرب گرایی مد شد و در زمان محمدرضاشاه غرب‌گرایی تبدیل به غرب ستایی شد و تناسبات و مناسبات و ماهیت دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های غربی شد.

وی ادامه داد: علوم انسانی ما مانند علوم انسانی غرب و مناسبات آنها شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به منابع دانشگاه‌ها بسم الله افزوده شد و فکر کردند که با این اقدام دانشگاه، اسلامی می‌شود.

وزیر سابق علوم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه ما دانشگاه مقلد غرب نمی‌خواهیم، یادآور شد: برای اینکه دانشگاهی در تراز انقلاب داشته باشیم، باید دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های دیگر وجه تمایز داشته باشند. برای اینکه وجه تمایز شناخته شود، باید گفتمان امام و رهبری را شناخته تا بتوانیم دانشگاه تراز انقلاب را بشناسیم و باید ببینیم موتور محرکه انقلاب و نظام چه بوده است و آیا در درون دانشگاه‌ها وجود دارد یا خیر.

دانشجو با بیان اینکه پویایی نظام به گفتمان امام و انقلاب است، افزود: گفتمان امام در یک جمله خلاصه می‌شود و آن جمله آیه شریفه آیة الکرسی است که می‌فرماید «کفر به طاغوت و استکبارستیزی مقدمه و شرط لازم بر ایمان به خداست».

وی با اشاره به شعارهای دوران اصلاحات و مقایسه آن با شعارهای دولت یازدهم اظهار داشت: در زمان اصلاحات شعارهایی مانند تنش زدایی، گفتگوی تمدن‌ها و دوستی با همه دنیا را می‌دادند و امروز شعار تعامل یا تقابل با جهان، اسلام رحمانی و جهان بدون خشونت را سرمی‌دهند؛ باید پرسید آیا پذیرش این شعارها کافی است؛ در دو سال گذشته شیطان بزرگ جنایت‌هایش بیشتر شده است یا کمتر.

وزیر سابق علوم با بیان اینکه در زمان اصلاحات می‌گفتند که چرا انقدر شعار مرگ بر فلان را می‌گویید، گفت: این شعار مانند شعار الآن آشتی با جهان است ولی با ادبیات متفاوتی بیان شده است. مگر ما باجهان قهر بودیم که آشتی کنیم؛ چه کسی گفته که آمریکا همه جهان است که حالا بخواهیم آشتی کنیم. شاید عده‌ای کدخدایی آمریکا را قبول داشته باشند.

دانشجو افزود: در دوران اصلاحات شعار تنش زدایی را مطرح می‌کردند و امروز این شعار به تعامل با جهان تبدیل شده است، باید پرسید مگر ما دیوانه‌ایم که با جهان تقابل کنیم اگر تقابلی است با مجموعه‌هایی است که مسلمانان را می‌کشند و اموال‌شان را به غارت می‌برند؛ چه کسی گفته که ما با جهان تقابل داریم.

وی گفت: زمان اصلاحات شعار باید با همه دوست باشیم و هم اکنون شعار اسلام رحمانی را مطرح می‌کنند؛ باید گفت، دوست داشتن با دوست بودن متفاوت است و ما براساس آموزه‌های دینی، تمام انسان‌ها را دوست داریم.

وزیر سابق علوم ادامه داد: در صف حق بودن و مبارزه علیه باطل معنای خود را دارد و باید تصویر و شناختی از حق در ذهن و مصداقی از باطل در بیرون باشد تا مصداق حق و مبارزه علیه باطل معنا پیدا کند.

دانشجو با اشاره به گفته شهید مطهری گفت: شهید مطهری می‌گفت شمر ۱۴۰۰ سال پیش مُرد. باید شمر، یزید، معاویه، عمرو عاص و ابوموسی اشعری زمان خود را بشناسیم؛ اوباما و نتانیاهو غیر از اینها هستند.

وی با بیان اینکه وجه تمایز دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با سایر دانشگاه‌ها استکبارستیزی است، یادآور شد: چگونه کفر به طاغوت و استکبارستیزی ایجاد می‌شود. امام خمینی(ره) فرمود تا عناصر دانشگاه‌ها اسلامی نشوند، دانشگاه‌ها اسلامی نمی‌شوند و تا دانشگاه‌ها اسلامی نشوند، کشور اسلامی نمی‌شود. عناصر، منظور همان اساتید و جنبش دانشجویی است.

وزیر سابق علوم تصریح کرد: تا اساتید در صحنه تقابل با استکبار و استکبارستیزی نباشند و جنبش دانشجویی ۱۶ آذر را مصادره نکنند، وجه تمایز دانشگاه اسلامی با سایر دانشگاه‌ها ایجاد نمی‌شود.

دانشجو گفت: امام خمینی(ره) اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی را معرفی کردند، اساتید، دانشجویان و مسئولان آموزش عالی کشور باید در صحنه استکبارستیزی باشند.

وی اظهار داشت: برخی، امام و گفتمان ایشان را به گونه‌ای تصویر می‌کنند که گویی گفتمان امام (ره) لیبرالیستی و امام یک لیبرال بوده است و این ظلم به انقلاب و امام و ملت است. امام می‌فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم؛ هر کس سلمان رشدی را دید، باید او را بکشد و اگر در این راه کشته شد، شهید است؛ کجای این میانه روی است و با اعتدالی که امروز معنا می‌کنند می‌خواند.

وزیر سابق علوم با بیان اینکه عدالت یعنی هرچیزی سرجای خودش و مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعف و توی دهن ظالم زدن و حمایت از مظلوم نیز سرجای خودش باشد؛ این  اعتدال است نه میانه روی.

دانشجو با بیان اینکه امام می‌فرماید اسرائیل باید نابود شود و آمریکا خلق و خوی درندگی و گرگ صفتی را دارد، خاطرنشان کرد: کجای این فرمایشات پرگار عدالتی که دستشان گرفته‌اند قرار دارد؛ عدالت میانه روی در عفاف و حجاب یعنی چه؟ ۸ سال گفتید اصلاحات حالا معنایش چیست؟

وی ادامه داد: اعتدال یعنی نیروی انتظامی مسئول جهنم و بهشت بی حجابان نیست؟ برخی جاها ما تعریف‌های من درآوردی مطرح می‌کنیم. میانه روی در سیاست خارجی یعنی چه؟ یعنی با هم دوست باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که فلسطین و آمریکا راضی باشند یا هر دو راضی نباشند؛ بالاخره اعتدال در کجا قرار می‌گیرد؟

وزیر سابق علوم افزود: اعتدال یعنی به گونه‌ای باشیم که مردم یمن راضی باشند و آمریکا هم بدش نیاید؟ یعنی با یک تلفن جوری حرف بزنیم که کدخدا از دست ما ناراحت نشود. یا جوری حرف بزنیم که آل سعود جنایت‌کار ناراحت نشود و مردم یمن نیز خوش‌شان بیاید.

دانشجو تأکید کرد: میانه روی در سیاست خارجی یعنی ما جنایات فابیوس را فراموش کنیم یا اینکه اعتدال و میانه روی یعنی اصرار کنیم که باید غرامت دهد.

وی با انتقاد از میانه روی دولت در سیاست داخلی گفت: میانه روی در سیاست داخلی یعنی چه؟ یعنی فراموش کردن ظلم سران فتنه و صدمه زدن به اقتدار مردم. میانه روی یعنی فراموش کنیم که در زمان اصلاحات درون دولت علیه نظام تقابل می‌شد؟ میانه روی یعنی فراموش کنیم که مهاجرانی، کدیور، سروش و نظریه پردازان و برخی از مجلس ششمی‌ها همچون خوئینی‌ها و حقیقت جو کجا هستند؟

وزیر سابق علوم افزود: استعفای وزیر علوم و همه رؤسای دانشگاه‌ها اعتدال می‌شود؟ اعتدال یعنی خدمات دولت نهم و دهم را فراموش کنیم و سه یا چهار حاشیه را فراموش نکرده و مرتب بازگو کنید؟

دانشجو خاطرنشان کرد: اعتدال یعنی سیاه نمایی دولت نهم و دهم که حتی تذکر رهبری نیز در مورد آن افاقه نکرد؛ اعتدال در دانشگاه‌ها به معنی برگشت فتنه‌گران است یا به این معناست که هم فتنه گران و هم ۹ دی‌ای‌ها حضور داشته باشند. اعتدال یعنی دانشگاه سالن مد شود یا به این معنی است که سکولار و فتنه احساس امنیت کنند و تفکر بسیجی غریب بماند.

وی گفت: اعتدال یعنی اینکه  به تشکل‌های ناب فشار بیاوریم و تشکل‌های من درآوردی بسازیم؟ این اعتدال، مدارا و میانه روی نیست بلکه وادادگی است.

وزیر سابق علوم یادآور شد: اعتدال یعنی مومن در درون جامعه احساس آرامش کند و فتنه گر نباید احساس آرامش کند. بلکه باید احساس خطر کند. اعتدال یعنی فرد عفیف و محجبه در آرامش و برهم زننده هنجار در جامعه باید احساس خطر کند.

دانشجو گفت: یک طرفه به قاضی رفتن آیا به معنی اعتدال است؟ باید جواب دهید که پیشرفت علم و تولید علم نافع، چه شد.

وی اظهار داشت: آقای فرهادی وزیر علوم فرد مومنی است و من به وی توصیه می‌کنم که نگذارید دانشگاه جولانگاه سیاسی افراد شود.

وزیر سابق علوم با اشاره به عدم جایابی بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها گفت: بگویید بورسیه‌ها و «ما ادراک» چه شد؟ مجلس و مقام معظم رهبری فرمودند که هرجا مجلس وارد شد شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد نشود و بالعکس؛ آیا حالا که همه چیز درباره بورسیه‌ها معلوم شده و مجلس نیز گفته است و با توجه به اینکه به حدود ۴ هزار خانواده ظلم شد و بی تدبیری در حق آنها صورت گرفت و اذهان هزار خانواده مشوش شد و آبروی آنها پیش دوستانشان رفته و تکلیف آنها مشخص شده است، نباید به این افراد رسیدگی کرد و نباید هنوز آنها را جایابی کرد؟

دانشجو با بیان اینکه جایابی وظیفه وزارت علوم است، یادآور شد: وزارت علوم تعیین می‌کند که بورسیه‌ها در کجا خدمت کنند. یعنی این وزارتخانه باید جا را مشخص کند ولی اینکه بورسیه‌ها را سرگردان بفرستید و به دانشگاه‌ها گرا بدهید که نکند آنها را جایابی کنید، اقدام درستی است؟

وی گفت: در مورد بورسیه‌ها با انصاف برخورد نشد و نمی‌خواهم بگویم آنها را به تمسخر گرفتند؛ آیا نباید رئیس جمهور که احترامش بر سه هزار و ۷۷۲ نفر بورسیه و خانواده‌هایشان واجب است، عذرخواهی کند.

وزیر سابق علوم یادآور شد: آیا رئیس جمهور، رئیس جمهور بورسیه‌ها نیست و فقط رئیس جمهور سه یا چهار نفری است که اسامی آنها را زدند.

دانشجو خاطرنشان کرد: آیا نباید مسئولان وزارت علوم و رئیس جمهور شخصاً از بورسیه‌ها عذرخواهی کند؟ این دنیا عذرخواهی نکنیم آن دنیا چه کار می‌خواهیم بکنیم؟

وی گفت: حرف که می‌زنیم می‌گویند منتقد و بی‌سواد هستی و جهنم را به ما حواله می‌دهند؛ شما که مسئول جهنم و بهشت ما نیستید چرا جهنم را حواله می‌دهید؟

نظر شما