شناسهٔ خبر: 105502 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاریجانی در کنگره ملی آزادگان:

ماموریت اصلی برخی کشورهای منطقه ایجاد آشوب در کشورهای اسلامی است

علی لاریجانی/431 رئیس مجلس تأکید کرد: بعضی از کشورهای منطقه مأموریت اصلی‌‌شان این است که آتش فتنه و آشوب در کشورهای اسلامی ایجاد کنند.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کنگره ملی آزادگان که به مناسبت ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به کشور برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار داشت: یکی از مناسبت‌های امروز این است که ما در اولین روز ما ذیقعده قرار داریم که امیدواریم برکات این ماه را بر همه ما نازل کند؛ خوب است که در این ماه از درگاه الهی بخواهیم که مشکلات جهان اسلام حل شود.

وی همچنین آزادگان و خانواده‌های آنها را جریانی بالنده در تاریخ انقلاب اسلامی و برای نسل جوان دانست و افزود: اینها جریانی بالنده هستند که فرزندانی را تحویل جامعه داده‌اند که دارای روحیه‌ای خلاقی می‌باشند.

لاریجانی ادامه داد: قرآن کریم افرادی را برمی‌شمرد که از دایره خسران جدا می‌شوند که اینها برگزیدگان هستند و اولین ویژگی‌شان این است که باید اهل ایمان باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد در تاریخ بشر برای اصلاحات در جامعه و عدالت تلاش کردند، اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شد تلاش آنها به سرانجام نرسد این بود که آنها اهل ایمان نبودند. ایمان پرده‌ای از صیانت و روشنی راه است که صرف اعتقاد قلبی کفایت نمی‌کند، بلکه باید سالک بود و در طریق درست حرکت کرد.

لاریجانی در ادامه افزود: برگزیدگان باید در حق پایدار بوده و استقامت داشته باشند. کسانی می‌توانند این راه را درست طی کنند که حق را بشناسند و در آن پایداری داشته باشند.

وی، اهل ایمان را از دیدگاه قرآن کریم دارای صبر و استقامت دانست و گفت: این صبر انسان را می‌سازد. ویژگی‌های صبر، استقامت و ایمان جزو مواردی است که در ادبیات اسلامی انسان‌های برگزیده نسبت به دیگران شناسایی می‌شوند.

رئیس مجلس خطاب به آزادگان اظهار داشت: شما آزادگان برندگان برگزیدگان انسانی هستید. شما در راه حق از خودتان استواری نشان دادید و اهل صبر بودید. دوران اسارت آزمونی برای همه شما آزادگان بوده است که شما از آن سربلند بیرون آمده‌اید.

لاریجانی با تأکید بر اینکه لازم است در کنار نام بنیاد جانبازان و ایثارگران، واژه آزادگان نیز افزوده شود، تصریح کرد: کتاب خاطرات آزادگان نکاتی دارد که ضمن اینکه پس از گذر از سال‌ها، اطلاعاتی را از دستگاه مخوف صدام منتقل می‌کند، گزارش‌هایی نیز در آن وجود دارد که انسان را مشتاق به خواندن می‌کند و این سند پایداری یک ملت است؛ البته توصیه می‌کنم که شما آزادگان گرچه سختی‌هایی دارد ولی این خاطرات را به یاد آورید و آنها را به در قالب کتاب‌هایی برای نسل‌های بعدی به یادگار بگذارید.

وی به استقامت و پایداری ملت ایران در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: ما چنین سیره و سنتی را در تاریخ نداریم که این طور پای حق بایستند و مبارزه کنند. البته ایستادگی آزادگان ما زوایای مختلفی دارد که نباید پنهان بماند.

رئیس مجلس با بیان اینکه خاطرات آزادگان می‌بایست از طریق هنرمندان به فیلم تبدیل شود و آنها بر روی آن کار کنند، افزود: این آثار، دوره سازندگی برای جوانان است تا بدانند که این انقلاب چگونه به دست آنها رسیده است.   استقامت و پایداری قدر و منزلت یک ملت را نشان می‌دهد. اینها نشان می‌دهد که مردم ایران چه قبل و چه پس از انقلاب اسلامی سختی‌هایی کشیده‌اند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آمریکا و اذنابش ملت ایران را رها نکرده‌اند، گفت: شاید آنها تبلیغاتی بکنند و بگویند که به دنبال دموکراسی هستند اما دروغ می‌گویند. بلافاصله پس از انقلاب و بیرون کردن یک دیکتاتور از ایران، آمریکایی‌ها مقابل ملت ایران ایستادند که این نشان دهنده دروغگویی آنها است.

رئیس مجلس اظهار داشت: چند سال پیش سفری به یکی از کشورهای عربی داشتم و در صحبت‌ها سوالی مطرح کردم و پرسیدم که چرا شما اینقدر پول خرج می‌کنید که به تروریست‌ها کمک کنید که مقام آن کشور گفت که ما اشتباه کرده‌ایم البته او گفت که فقط به صدام ۴۰ میلیارد دلار در زمان جنگ با ایران کمک کرده‌ایم.

لاریجانی، جنگ ایران و عراق را جنگی دانست که در صحنه بین‌الملل همه کشورها در منطقه و صحنه بین‌الملل علیه ایران بسیج شده بودند، گفت: همه کشورها کمک کردند و تجهیزات دادند بنابراین این جنگ، جنگ راحتی نبود آن هم با آن درآمد کمی که از فروش نفت داشتیم.

وی ادامه داد: ملت ایران با این تعریفی که از ادبیات اسلامی برای مومن برگزیده وجود دارد، سختی‌ها را به فرصت تبدیل کرده که این استراتژی و دستاورد بزرگی است که برای همیشه حفظ شود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به سالگرد جنگ۳۳ روزه لبنان و پیروزی حزب الله بر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۳ میلادی اشاره کرد و گفت: این جنگ، فتح الفتوح حزب‌الله در مقابل رژیم صهیونیستی و به یک معنا، جنگ بسیار سختی بود.

لاریجانی در همین زمینه افزود: در این جنگ گروهی اندک و اهل حق و صبر توانستند رژیمی که بیش از نیم قرن بر این منطقه استیلا داشت را شکست دهند و این چیز ساده‌ای نبود. بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در زمان جنگ ۳۳ روزه لبنان در کنفرانسی در گوش بلر نخست وزیر وقت انگلیس حرف زشتی نسبت به حزب الله گفت.

رئیس مجلس با بیان اینکه حزب‌الله در جنگ سی و سه ساله سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که کمر این رژیم شکسته شد، گفت: این نتیجه راهی بود که از صبر و استقامت فرصتی برای امت اسلامی ایجاد کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به مقاومت‌های مردم عراق پس از حمله آمریکا به این کشور اشاره کرد و گفت: مردم عراق نیز پس از آنکه آمریکا آنجا را اشغال کرد خیلی به زحمت افتادند. البته آمریکایی‌ها اشتباه بزرگی کردند اما این نتیجه صبر و پایداری مردم عراق بود که آمریکایی‌ها با خجالت از این کشور بیرون رانده شدند.

وی به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران به ۱+۵ و نتیجه آن اشاره کرد و افزود: ملت ایران در موضوع هسته‌ای، استقامت و پایداری کرد به طوری که غربی‌ها مجبور شدند حق غنی‌سازی را برای ایران بپذیرند؛ البته گاهی در جلسات خصوصی می‌گفتند که دلیل ندارد ایران حق غنی سازی داشته باشد. در مواد ان پی تی آمده است که هر کشوری که آن را پذیرفته و عضو ان پی تی است، حق تحقیق و توسعه دارد اما آنها ایران را از این حق محروم می‌کردند.

رئیس مجلس در همین زمینه ادامه داد: آنها می‌خواستند سوخت هسته‌ای در باشگاه هسته‌ای در اختیار خودشان باشد. اما ملت ایران این قطب و انحصار تولید سوخت هسته‌ای را شکاند.

لاریجانی همچنین استقامت و پایداری در برابر مشکلات و سختی‌ها را یک موضوع مقطعی ندانست و گفت: استقامت و پایداری در برابر مشکلات و سختی‌ها یک امر مقطعی نیست بلکه باید این امر تداوم یابد.

وی افزود: اگر کسی اهل مجاهدت نباشد فرزانگی پیدا نمی‌کند؛ امام علی(ع) می‌فرمایند «کسی که لباس مجاهدت را از تنش درآورد، لباس خاری بر تنش می‌کند».

رئیس مجلس با بیان اینکه صبر و استقامت برای ملت‌ها گشایش ایجاد می‌کند، گفت: امروز مشکلاتی که برای امت اسلامی ایجاد می‌کنند، نسبت به گذشته بیشتر شده است. آنها متوجه شده‌اند که بیداری در منطقه ایجاد شده که می‌خواهند از طریق فتنه و تفرقه آتشی را به جان ملت‌های اسلامی بیاندازند.

لاریجانی افزود: آنچه که در سوریه، عراق، یمن و بسیاری از کشورهای اسلامی می‌بینیم، آتشی است که در درون یک جریان تفرقه آمیز به‌وجود آمده و آنها هر روز به آن دامن می‌زنند.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورهای منطقه مأموریت اصلی‌‌شان این است که آتش فتنه و آشوب در کشورهای اسلامی ایجاد کنند، گفت: در کنار این کشورها برخی کشورها هم ذهن امپراطوری‌گری و عقب ماندگی ذهنی سیاسی دارند که این چیزها در ذهن آنها ایجاد شده است.

رئیس مجلس همچنین ائتلاف ضدداعش را که از سوی آمریکایی‌ ها و ۴۰ کشور ایجاد شده را یک دروغ بزرگ دانست و تصریح کرد: البته این روزها در اظهارات‌شان به جای اینکه به داعش بپردازند، به حکومت سوریه می‌پردازند که کاملاً معلوم است که هدف آنها از این کار درگیری با داعش نیست بلکه مدیریت داعش است.

لاریجانی در اداه اظهار داشت: ما باید استقامت در راه انقلاب و آرمان‌های آن در تبدیل این شرایط به فرصت را مدنظر قرار دهیم و به آن پایبند باشیم؛ البته شرایط سخت است که به آگاهی کامل و ارزیابی صحیح نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه در داخل باید بر روی محور ولایت، رهبری و آرمان‌های انقلابی وحدت وجود داشته باشد، گفت: البته گاهی اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد اما اینها نباید از وفاق در صحنه بین‌المللی جلوگیری کند. ما در مصاف بین‌المللی به وفاق نیاز داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که باید همه برای حل مشکلات اقتصادی کمک کرده و برای جوانان و نسل‌های آینده رفاه و شغل ایجاد کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه رهبر انقلاب بر روی اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌اند کلید راه ما است که باید به آن پایبند باشیم.

وی افزود: شما آزادگان نماد این راه صحیح هستید. شما باید این راه را بهتر نشان دهید و جلودار باشید. فداکاری‌های شما هیچگاه از ذهن مردم ایران و نسل‌های آینده فراموش نخواهد شد.

نظر شما