شناسهٔ خبر: 105484 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

افزایش سرمایه‌گذاری صنعتی در عین کاهش تقاضا

صنعت43 آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که به رغم کاهش آمار جوازهای تاسیس صادره و پروانه‌های بهره‌برداری در بهار امسال، میزان سرمایه‌گذاری در پروانه‌های بهره‌برداری افزایش یافته اما برآورد سرمایه‌گذاری در جوازهای تاسیس صادره با کاهش همراه بوده است.

به گزارش «نماینده»، در حالی که به نظر می‌رسید حجم تقاضا در صنعت، برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی در سال جاری به دلیل احتمال توافق میان ایران و ۱+۵ افزایش یابد، آمار سه ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از کاهش جوازهای تاسیس صادره و پروانه‌های بهر‌ه‌برداری در این مدت نسبت به سال گذشته است.

براین اساس تعداد جواز‌های تاسیس صادر شده در سه ماهه نخست سال جاری ۳۶۶۷ مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته ۵.۳ درصد کاهش یافته است، چراکه در سه ماهه سال گذشته ۳۸۷۱ مورد جواز تاسیس صادر شده بود.

از سوی دیگر تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی نیز در این مدت با کاهش ۸.۷ درصدی همراه بوده است؛ به طوری که در سه ماهه نخست سال جاری ۶۱۸ پروانه بهره‌برداری صادر شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تعداد پروانه‌های بهره‌برداری ۶۷۷ مورد بوده است.

با توجه به آمار مقدماتی دفتر آمار و فرآوری داده‌ها در صورتی که جواز‌های تاسیس صادر شده در این مدت به بهره‌برداری برسند ۷۷ هزار و ۹۵۴ نفر شغل ایجاد خواهد شد که این رقم نسبت به رقم حدود ۹۴ هزار نفری سال گذشته کاهش ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.

براساس این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده براساس پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی نیز با کاهش ۱۴.۴ درصدی از ۱۰ هزار و ۶۱۱ نفر در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۳ به ۹۰۸۳ نفر در سه ماهه سال جاری رسیده است.

بررسی آمار ارائه‌ شده حاکی از آن است که به تبع کاهش تعداد جوازهای تاسیسی صادر شده میزان سرمایه‌گذاری در آنها نیز در صورتی که به مرحله‌ بهره‌برداری برسد، کاهش ۳۵ درصدی را خواهد داشت؛ به‌طوری که میزان سرمایه برآورد شده در این مدت ۲۱۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال است در حالی که برآورد سرمایه‌گذاری در جواز‌های تاسیس صادر شده سال قبل ۳۳۵ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال بوده است.

اما در عین حال سرمایه‌گذاری در پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی به رغم کاهش تعداد آنها با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است و براساس برآوردها در سه ماهه نخست سال جاری میزان سرمایه‌گذاری در این پروانه‌ها ۱۷ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال است.

آمار سال قبل نیز نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری در پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

براساس این گزارش، بیشترین جوازهای تاسیس صادر شده در سه ماهه نخست سال جاری مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و یزد به ترتیب با تعداد ۵۴۴۳۰۸ و ۲۵۳ جواز تاسیس بوده است که این سه استان در مجموع بیش از ۳۰ درصد از جوازهای تاسیس صادره را به خود اختصاص می‌دهد.

در همین حال بیشترین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری ایجادی در مدت مذکور مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و تهران بوده است.

نظر شما