شناسهٔ خبر: 105475 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تاکید بر ارتقای صنعتی که دست چینی‌هاست!

موتور43 تولیدکنندگان قطعات موتور سیکلت، تولید قوای محرکه این وسیله نقلیه را فاقد مزیت اقتصادی می‌دانند، این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در این وضعیت بر تولید موتور سیکلت انژکتوری با نگاه تولید داخل تاکید کرده است.

به گزارش «نماینده»، یکی از کشورهایی است که در آن به دلایل مختلف از جمله ترافیک شهری از موتور سیکلت استفاده زیادی می‌شود، اما به رغم آنکه می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب علاوه بر تامین نیاز داخلی، به فکر در اختیار گرفتن بازارهای همسایه از جمله افغانستان که استفاده زیادی از این وسیله نقلیه دارد، بود این موضوع در دستور کار قرار نگرفته است.

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم پیشرفت صنعت موتور سیکلت کشور برای تولید ۱۰۰ درصد بومی، سودآوری واردات در این صنعت و استفاده از محصولات چینی است که هم برای وارد کننده و هم تولید کننده مناسب است.

شاید به همین دلیل هم باشد که قطعه‌سازان موتور سیکلت در سال‌های اخیر بخشی از فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و تولید برخی قطعات را اقتصادی نمی‌دانند.

اما با توجه به اینکه صنعت کشور در این حوزه به گفته تولیدکنندگان قطعات، قدرت ساخت تا ۹۰ درصد از نیاز داخلی را دارد، همچنان بر واردات قطعات یا بعضا موتور سیکلت‌های چینی تاکید می‌شود، موضوعی که می‌توان با ممنوعیت آن کمک بزرگی به صنعت موتور سیکلت کشور کرد.

حبیب‌الله محمودان، عضو هیات مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتور سیکلت به ایسنا گفته بود که تنوع موتور سیکلت‌های تولید شده در کشور این اجازه را نمی‌دهد که تیراژ تولید قوای محرکه افزایش یافته و مزیت اقتصادی داشته باشد.

وی همچنین به تولید قوای محرکه در گذشته اشاره و اظهار کرده که با توجه به اینکه تولید این قطعه مزیت اقتصادی نداشت، متوقف شد و قالب‌های تولید آن نیز بلااستفاده مانده است.

به گفته عضو هیات مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت بیش از ۲۰ مدل موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود که باید ذهنیت کارخانجات تولید موتورسیکلت را نسبت به این موضوع تغییر دهیم و سعی کنیم با بومی سازی این صنعت، تیراژ تولید قطعات از جمله قوای محرکه را به سطح اقتصادی برسانیم.

محمودان با بیان اینکه وقتی تنوع موتورسیکلت زیاد می‌شود، قطعه ساز نمی‌تواند تیراژ مناسبی برای تولید قوای محرکه هر موتورسیکلت ایجاد کند، گفت: از سوی دیگر با ایجاد تنوع زیاد، پاسخ دادن به بازار خدمات پس از فروش مشکل است و موتورسازان نیز نسبت به این موضوع بی توجه هستند.

در عین حال در روزهای گذشته بود که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت تبدیل موتور (قوای محرکه) موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری را از اولویت‌های کاری این صنعت دانست.

وی در جلسه بررسی وضعیت صنعت موتور سیکلت گفته که هم‌اکنون در وضعیت کنونی بالغ بر ۹۵ درصد موتورسیکلت‌ها به روش کاربراتوری مجهز هستند و پنج درصد مابقی انژکتوری هستند که می‌بایست میزان تولید موتورهای انژکتوری را تا سال آینده تا چهار برابر افزایش داد.

نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه موتور انژکتوری باید با دید ساخت داخل صورت گیرد، معتقد است انجام این اقدام چیزی پیچیده‌ای نبوده و پیش از این نیز در پروژه‌های بزرگتر روی ساخت خودرو‌های سواری آن را اجرا کرده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در حالی تولید موتورهای انژکتوری ساخت داخل را مساله‌ای راحت می‌داند که هم ‌اکنون تولیدکنندگان داخلی حتی توان تولید موتورهای کاربراتوری را نیز ندارند و آن را فاقد مزیت اقتصادی می‌دانند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که حرف‌های گفته شده فاصله زیادی تا توان عملی این صنعت در کشور دارد و پیش از هر چیز ابتدا باید بستر آن را فراهم کرد که این بستر می‌تواند اعمال تعرفه بیشتر روی واردات موتور یا قوای محرکه موتور سیکلت‌ها باشد.

نظر شما