شناسهٔ خبر: 105436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کلینتون: «جرج بوش» عامل اصلی وضعیت کنونی عراق است

کلینتون/ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت از اظهارات نامزد جمهوریخواه در خصوص نقش سیاست‌های دولت اوباما در بی ثبات کردن عراق و پیدایش گروه تروریستی داعش انتقاد کرد و جرج بوش را عامل اصلی وضعیت کنونی عراق معرفی کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی در حالی به انتقاد از اظهارات جب بوش پرداخته است که این نامزد جمهوریخواه در سخنانی تاکید کرده است که سیاست‌های دولت اوباما موجب بی ثباتی عراق شده و این سیاست‌ها در نهایت منجر به پیدایش گروه تروریستی داعش شده است.

کلینتون ضمن رد این اظهارات، جورج دبلیو بوش برادر جب بوش را عامل اصلی وضعیت کنونی عراق معرفی کرده است. بوش در سال ۲۰۰۳ میلادی عراق را اشغال کرد و توافقنامه‌ای را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق با نوری المالکی نخست وزیر سابق این کشور به امضا رساند.

کلینتون در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: من در خصوص تلاش جب بوش برای دفاع از اقدامت برادرش در عراق، کنجکاو هستم. اگر جب بوش قصد چنین کاری را دارد، باید کل تصویر را نشان دهد. تصویر کلی، همان طور که می‌دانید، شامل توافقنامه جورج دبلیو بوش با دولت مالکی در عراق است که پایان سال ۲۰۱۱ میلادی را زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق تعیین کرده است.

جب بوش گفته است که دولت اوباما این شانس را داشته است تا حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی را پس از سال ۲۰۱۱ میلادی در خاک عراق باقی نگه دارد.

کلینتون ضمن رد این اظهارات، افزود: دولت اوباما تلاش کرد تا دولت مالکی را متتاعد نماید تا نیروهای آمریکایی اجازه داشته باشند از ارتش عراق حمایت کنند. ولی مالکی خواستار ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق نبود.

کلینتون گفت: مبارزه با داعش باید ماموریتی به رهبری عراق باشد. من فکر می کنم که ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم و من امیدوارم برای متحد کردن کشورهای منطقه برای بیرون راندن داعش از اراضی که تاکنون اشغال کرده است، کارهای بیشتری انجام دهیم.

نظر شما