شناسهٔ خبر: 105402 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وقوع ۶۰ حریق در جنگل‌های بلوط ایلام از ابتدای سال

ماه‌ها است که هر هفته شاهد وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط و مناطق مختلف حفاظت‌ شده در استان ایلام هستیم، تراژدی دردناک سوختن جنگل‌های بلوط این روزها جان را به لب زاگرس رسانده است.

به گزارش «نماینده»، ماه‌ها است که هر هفته شاهد وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط و مناطق مختلف حفاظت‌شده در استان ایلام هستیم، تراژدی دردناک سوختن جنگل‌های بلوط این روز‌ها جان را به لب رسانده است.

بلوط‌های زاگرس هنوز از درد پدیده ریزگرد‌ها و پدیده خشکیدگی رهایی نیافته‌اند و در عین حال که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، این بار باید جان‌های رنجور خود را به دست‌های آتش بسپارند تا زنده در آتش خاکستر شوند.

وقوع حریق در جنگل‌های بلوط در دل رشته کوه‌ها و دامنه‌های زاگرس علاوه بر از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و سوختن درختان بلوط که به عنوان یک سرمایه مهم برای استان‌های زاگرس‌نشین محسوب می‌شوند، سبب نا‌امن شدن زیستگاه‌های جانوران شده است.

از بین رفتن چندین گونه جانوری مانند مار‌ها و سنجاب‌ها در حریق‌های امسال که در جنگل‌های بلوط استان ایلام رخ داد و به همین خاطر  باید تلاش برای پیشگیری از آتش سوزی را چندین برابر کرد.

وجود زباله به‌ویژه شیشه در محیط زیست سبب ایجاد حریق می‌شود

معاون محیط زیست استان ایلام خطای غیرعمدی عامل انسانی را دلیل عمده آتش سوزی‌های استان ایلام می‌داند.

غلامرضا ابدالی در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: پاکسازی محیط زیست علاوه بر اینکه سبب پاکیزه و سالم ماندن فضای محیط زیست می‌شود، از وقوع حریق نیز جلوگیری می‌کند.

وی افزود: وجود زباله‌هایی مانند شیشه و برخی اشیای پلاستیکی در محیط زیست به‌ویژه در ارتفاعات سبب وقوع حریق می‌شود.

در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی رشته کوه‌های زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های نخست تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی دارا هستند.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰‌ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰‌ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و بارندگی این ناحیه از ۶۰۰ میلی‌متر در قسمت‌های شمالی تا ۳۰۰ میلی‌متر در جنوب غرب در نوسان است.

در استان‌های زاگرس‌نشین کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌های زاگرس تاکنون بر اثر بیماری زوال بلوط خشکیده یا در معرض خشکیدگی است.

این سطح خشکیدگی عمدتاً در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان پراکنده است، به‌طوری که ایلام ۶۴۱ هزار هکتار از این سطح خشکیدگی را به خود اختصاص داده و دارای شرایط بحرانی در این زمینه و چالش زیست‌محیطی است.

وقوع ۶۰ مورد حریق در استان ایلام

استاندار ایلام از وقوع حریق‌های متعدد در استان ایلام ابراز نگرانی کرد و گفت: مهم‌ترین عامل در پیشگیری از حریق رعایت نکات ایمنی و همراهی مردم است.

محمدرضا مروارید در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: امسال در جنگل‌های بلوط، مراتع مشجر و مناطق حفاظت‌ شده در مناطق مختلف استان ایلام ۶۰ مورد حریق‌ رخ‌ داده است.

وی افزود: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مناطق آزاد و در مراتع رخ‌ داده است و ۱۰ درصد از جنگل‌ها نیز دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

استاندار ایلام با بیان اینکه نزدیک به ۲۵ مورد حریق در مناطق حفاظت‌ شده رخ‌ داده است، عنوان کرد: لازم است که برای پیشگیری از وقوع حریق‌هایی که سلامت محیط زیست و حیات درختان و پوشش گیاهی را به خطر می‌اندازد، مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد وارد کار شوند و با رعایت مسائل ایمنی از وقوع آتش‌سوزی‌های بیشتر جلوگیری شود.

وی گفت: به‌دلیل توپوگرافی ویژه استان ایلام و صعب‌العبور بودن برخی از مناطق حریق‌ها به‌سختی مهار شدند و همراهی مردم در خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها قابل‌ تقدیر است.

کاهش بارندگی‌ها و وقوع خشکسالی که پوشش انبوه گیاهی را در دامنه‌های زاگرس خشک و آتش‌گیر کرده است، می‌تواند وقوع آتش‌سوزی را تسهیل کند.

امسال جنگل‌ها و مراتع استان ایلام واقع در مناطق آزاد و حفاظت شده حریق‌های متعددی را تجربه کرد که در این میان وقوع در مناطق حفاظت شده سبب شده است تا زندگی جانوران حفاظت شده به خطر بیفتد.

براساس اعلام مسئولان ارشد محیط زیست در استان ایلام در آتش‌سوزی‌هایی که امسال در استان ایلام رخ داده است، تنها سه سنجاب و دو گونه مار از بین رفته‌اند.

برخی از مردم استان ایلام که در مهار کردن این حریق‌ها حضور داشته‌اند، اعتقاد دارند که تعداد بیشتری از جانوران مانند انواع مارمولک، سنجاب‌ها و مار‌ها از بین رفته‌اند.

نظر شما