شناسهٔ خبر: 105373 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نوسازی بافت‌های فرسوده قفل شد

قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه بخش خصوصی تمایلی به نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دلیل سود ۲۴درصدی تسهیلات این بخش ندارد، گفت: این تناقض را به‌اطلاع معاون وزیر رسانده‌ایم اما تاکنون اقدام عملی در این رابطه انجام نشده است.

به گزارش «نماینده»، فرشید پورحاجت اظهار کرد: برای استفاده از وام نوسازی بافت فرسوده سامانه‌ای طراحی شده که متقاضیان در آن ثبت‌نام کرده و بر اساس اولویت‌بندی وام پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری این‌که سود این تسهیلات ۱۴ درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که بانک‌ها قراردادهای این تسهیلات را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که سود بانکی آن ۲۴ درصد است.

وی ادامه داد: بانک‌ها اعمال سود ۱۴درصدی را به پرداخت ۱۰ درصد سوبسید از سوی دولت موکول و اعلام می‌کنند که در این صورت تسهیلات نوسازی با سود ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که این رویه بانک‌ها باعث نگرانی انبوه‌سازان شده است، افزود: به‌دلیل این‌که بانک‌ها قرارداد را با سود ۲۴ درصد در دفترخانه‌ها تنظیم می‌کنند، انبوه‌سازان تمایل و رغبتی برای حضور در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده ندارند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که نوسازی بافت‌های فرسوده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، یادآور شد: در نوسازی این بافت‌ها مسائل فرهنگی، اجتماعی و... باید مورد توجه قرار گیرد و ورود بخش خصوصی به این عرضه نیازمند مکانیسم‌های تشویقی از جمله پرداخت وام با سود پایین‌ است.

پورحاجت با بیان این‌که قراردادهای دریافت تسهیلات باید شفاف شده و با قید سود ۱۴ درصد تنظیم شود، گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان این قضیه است و از نحوه تنظیم قرارداد توسط بانک‌ها اطلاع دارد، اما با این حال هنوز اقدام عملی و کاری در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش تسنیم، اواخر خردادماه امسال محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که پیش از این ۹ درصد از یارانه سود تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دولت پرداخت می‌شد، گفته بود:‌ به‌تازگی با مصوبه دولت یک درصد به این رقم افزوده شد و ۱۰ درصد یارانه سود تسهیلات از سوی دولت پرداخت می‌شود، حتی بحث پرداخت ۱۲ درصد یارانه سود تسهیلات در صورت رعایت مبحث ۱۹ یعنی بهینه‌سازی در ساخت و سازها مطرح است.

وی با بیان این‌که در بودجه سال ۹۴ پیش‌بینی تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت یارانه سود انجام شده، بیان کرد: هم اکنون وام‌های ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومانی نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین ودیعه مسکن ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیونی در این بافت‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود.

نظر شما