شناسهٔ خبر: 105296 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سهم کشاورزی از مصرف آب کمتر از ۸۰ درصد است

کشاورزی 43 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس ارزیابی‌های موجود، سهم بخش کشاورزی از مصرف آب کمتر از ۸۰ درصد است و به جای سدسازی در کشور باید اعتبار آن را به بهینه‌سازی مصرف آب در کشور و حل این بحران اختصاص دهیم.

به گزارش «نماینده»، علی‌مراد اکبری امروز - شنبه - در حاشیه اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی، مبنی بر این‌که سهم بخش کشاورزی از مصرف آب در کشور چقدر است؟ اظهار کرد: اطلاعاتی که در سال ۱۳۹۰ براساس راندمان آبیاری از وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است، مصرف آب در بخش کشاورزی ۷۰ میلیارد مترمکعب بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۴ به دلیل خشکسالی‌های چهار سال اخیر و کاهش منابع آبی، تا ۲۵ درصد کاهش یافت و به ۵۷ میلیارد مترمکعب رسید.

وی با بیان این‌که راندمان آبیاری در کشور نیز بین ۴۳ تا ۴۵ درصد است، افزود: بهره‌وری آب در هزار نقطه، ۱۰۷ دشت و شبکه‌های اصلی و فرعی، سنتی و مدرن ارزیابی شده است که به ۴۵ درصد رسیده‌ایم و اگر منابع اعتباری آن به خوبی تامین شود می‌توانیم آن را بهبود دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد: باید سد‌سازی در کشور تعطیل شود و منابع مالی آن در اختیار بهینه‌سازی مصرف آب قرار گیرد که برای این کار همکاری مشترکی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو وجود دارد.

اکبری گفت: در کشور بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عملیات آبیاری تحت فشار انجام شده که براساس اعتبارات موجود می‌توانیم سالانه ۲۰۰ هزار هکتار به آن اضافه کنیم و اگر اعتبارات آن فراهم شود پتانسیل اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی وجود دارد.

نظر شما