شناسهٔ خبر: 105265 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند ؛ « دریچه ای به دهه ۶۰ » (۳)

گروهک هایی که فرمان کشتن و دریدن صادر می کنند؛ به کسانی که تسلیم شده اند رحم نکنید !

ضد انقلاب با پیروزی انقلاب اسلامی گروهک ها ، شخصیت ها و احزاب چپ گرا طی مقالاتی که در مطبوعات منتشر می شود از دولت جدید می خواهند به هیچ کس رحم نکنند و حتی آنانی را که تسلیم شده اند بی هیچ رحم و مروتی تسلیم جوخه اعدام کنند ! این گروه ها تلاش می کنند با درخواست های پشت سر هم خود را عامل اصلی پیروزی نهضت نشان داده و سهم خود را از پیروزی طلب کنند !

مقدمه

نزدیک چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و با گذشت زمان و جابجایی نسل ها این سوال برای بسیاری از جوانانی که آن روزها را ندیده اند پیش آمده که اولا چرا انقلاب شد و از سویی دیگر این انقلاب چه کرد و چگونه به راه خود ادامه داد . از اختصار غیرقابل توجیه کتاب های درسی تاریخ مدارس که تنها و تنها به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز گذرا به آغاز و پایان جنگ تحمیلی و نیز برخی حوادث ریز و درشت انقلاب و آن هم تیتر وار پرداخته اند بگذریم در این نوشتار که به صورت سلسله وار از امروز در «نماینده» منتشر خواهد شد تلاش خواهیم کرد به سوال دومی که در ابتدای مقدمه به آن اشاره کردیم بپردازیم .

از روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دقیقا از اولین روز پیروزی انقلاب نظام نوپا که در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با نام زیبای «جمهوری اسلامی» مزین شد با حوادث و روی دادهای بی شماری روبرو بوده است ، تحلیل این حوادث جوابگوی روشنفکر نمایانی است که از توهمی به نام «توهم توطئه » سخن می گویند و می پندارند که حوادث پس از انقلاب همه طبیعی بوده و قدرت های جهانی از آمریکا گرفته تا شوروی در آن نقشی نداشته اند و یا نقش آنان طبیعی و در راستای نظامات پذیرفته شده بین المللی بوده است .

توطئه های گروه ها و احزاب برای دزدیدن انقلاب اسلامی ملت ایران نیز بخش دیگری از این سلسله نوشته ها را تشکیل خواهد داد ، گروه ها و احزابی مانند مجاهدین خلق و یا همان منافقین ، چریک های فدایی خلق ، توده و نیز لیبرال مآبانی چون نهضت آزادی و جبهه ملی و ...در این راستا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

در این نوشته ها نیم نگاهی نیز به حوادث روز جهان که به انقلاب اسلامی ملت ایران مرتبط بوده اند خواهیم پرداخت .

ناگفته نماند گزارش روزانه تاریخ ایران پس از انقلاب بخشی از  نوشتار حاضر را به خود اختصاص خواهد داد  و در این روزشمار از نوشته هایی از نگارنده این سطور که به صورت روزانه و در ستون دیدگاه خبرگزاری فارس منتشر می شود بهره گرفته و از توضیح چرایی و پشت پرده های این حوادث نیز غفلت نخواهد شد .

از دوستان و پژوهشگران گرانقدر خواستاریم در صورت هر گونه انتقاد و یا پیشنهاد ما را از نظرات خود آگاه سازند.

«نماینده»

چکیده

با گذشت دو روز از پیروزی انقلاب درگیری های پراکنده در تهران و شهرستان ها ادامه دارد ،  تصرف کاخ ها و نیز نهادهای متعلق به رژیم سابق ، معرفی کابینه جدید توسط بازرگان ، انتصاب فرمانده نیروی هوایی و اعتراض درجه داران و در نتیجه تغییر در فرماندهی این نیرو ، شایعه دستگیری بختیار که در روزنامه های امروز منتشر شد ، حمله به مقر نخست وزیری و بسته شدن مرزها از جمله اخباری است که در روز ۲۴بهمن شنیده شد . از سوی دیگر انقلاب ایران موجی از شادی و سرور در میان ملت های منطقه به وجود آورده و البته غرب و اسرائیل را نیز نگران کرده است .

شایعه دستگیری بختیار

امروز روزنامه ها خبر از دستگیری بختیار دادند

اطلاعات به نقل از منابع مطلع مدعی شد بختیار و خسرو داد به دست چریک های مسلح افتاده اند ، خبرگزاری پارس نیز این خبر را به نقل از مقر ستاد امام تائید کرد . (۱)

نکته

بختیار خود درباره روزهای منتهی به پیروزی انقلاب و فرار خود از نخست وزیری می نویسد  «وقتي قره‌باغي درباره اعلاميه بي‌طرفي ارتش با من صحبت كرد و گوشي را گذاشتم، دانستم كه همه چيز از دست رفته است. از فرستنده راديو خواستم تا يك ساعت ديگر هيچ اعلاميه‌اي پخش نكند تا كارهايي را كه روي ميزم بود تمام كنم. ناگهان ديدم صداي اصابت فشنگ‌ها بر ديوار اتاقي كه در آن نشسته بودم به گوش مي‌رسد...» بختيار لحظات اوج قيام و حمله قاطعانه مردم براي تسخير كاخ نخست‌وزير‌ي و دربار را اينگونه توصيف مي‌كند:

«... در خيابان سروصدا... بلند بود. صداي محافظيني [را] كه آنها را دور مي‌كردند تا به نخست‌وزير‌ي حمله نكنند، مي‌شنيدم. صداي اصابت فشنگ مسلسل‌ها بر ديوار اتاقي [كه] در آن نشسته بودم، به گوش مي‌رسيد. كسي در دفتر مرا زد و بي‌آنكه من جوابي داده باشم، دو نفر وارد شدند؛ يك افسر پليس و يك افسر ساواك. [گفتند] آقاي نخست‌وزير اوضاع آشفته است. [در جوابشان گفتم] مي‌دانم. هر وقت موقع رفتن بود، مي‌روم. دستگاه دولت با سرعت متلاشي مي‌شد... تمام وزرا وزارتخانه‌ها را ترك كرده بودند و تصميم‌ها در خيابان گرفته مي‌شد... خواستم كه هليكوپتر‌ي براي بردن من به دانشكده افسري بيايد، چون راه ديگري براي خروج نداشتم... هليكوپتر مرا به مقصدي كه معين كرده بودم برد...»

بختیار با درک اوضاع آشفته دستور می دهد هليكوپتر‌ي را كه  در محوطه دانشكده افسري قرار داشت آماده كنند. دقايقي بعد شاپور بختيار به همراهي چند تن از محافظانش دفتر كار نخست‌وزيری را ترك كرد و از طريق راهروي مخفي و زيرزميني، خود را به دانشكده افسري رساند و با هليكوپتر‌ي كه در زمين چمن اين دانشكده آماده بود، از صحنه گريخت.

دریکی دو روز بعد از انقلاب اخبار متعددی در باره بختیار و خودکشی و یا قتل وی در رسانه ها منتشر شد وی همه این اخبار را رد می کند : «... تنها رابطه من با دنياي خارج يك راديوي ترانزيستوري بود... گوينده راديو گفت شاپور بختيار به قتل رسيده است. كمي بعد خبر تكذيب شد كه من به قتل نرسيده‌، بلكه خودكشي كرده‌ام. فرداي آن روز مطلع شدم كه دستگير شدم و با هويدا... زنداني هستم...»

هر چند بختیار بازداشت خود را تکذیب می کند ولی آيت‌الله خلخالي نظر دیگری دارد ، وی می گوید « بختیار در روزهاي [اوج‌گيري] انقلاب دستگير شده بود و در طبقه پايين مدرسه رفاه اسير بود. »  وی ادامه می دهد «اكنون قضاوت با ملت ايران است كه حدس بزنند بختيار چگونه از طبقه پايين مدرسه رفاه بيرون برده شده است...»

به هر حال بختیار توانست فرار کند ، چه او را دستگیر کرده باشند و چه این خبر شایعه ای بیش نباشد آخرین نخست وزیر شاه توانست خود را به سلامت از مهلکه نجات داده و پس از چند ماه در به دری به پاریس برساند . (۲)

مقاماتی که دستگیر شدند

 امروز سرلشکر باقری فرمانده پدافند ، تیمسار اردلان از نیروی هوایی به اتفاق ستوان فیادی و سروان فیاض که جلوی پرواز انقلاب را گرفتند دستگیر شدند  . همچنین از ستاد کل ارتش اطلاع رسید خسروداد فرمانده هوانیروز به ستاد احضار شده است . وی هم اکنون منتظر ملاقات با رئیس ستاد است و گفته شده ممکن است خسروداد بازداشت شود . (۳)

همچنین امروز پرویز نیکخواه مدیرگروه تحقیق و دفتر مرکزی خبر رادیو تلویزیون ملی ایران توسط کارکنان مسلح تلویزیون دستگیر  و به محل کارش منتقل شد .(۴)

شخصیت شناسی ؛ پرویز نیکخواه که بود ؟!

پرویز نیکخواه زمانی از فعالان دانشجویی با گرایشات مارکسیسم لنینیسم بود و در ماجرای ترور شاه در روز ۲۱فروردین ۴۴نیز نقش داشت بعد از دستگیری اظهار ندامت کرد و درسال ۱۳۴۶ مراتب آمادگی و تمایل خود را برای همکاری با ساواک اعلام کرد. وی با نوشتن چند نامه و انجام چند مصاحبه مورد عفو قرار گرفت و سپس در ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ در مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ترتیب یافت اسرار فعالیتهای کمونیستی سازمان دانشجوئی خارج از کشور را فاش کرد او در ۲۲ مرداد همان سال جزئیات حادثه کاخ مرمر را نیز در مصاحبه مطبوعاتی دیگری تشریح کرد.

نیکخواه مقالات متعددی علیه گروه‌‌های چپ و در دفاع از انقلاب سفید شاه در مطبوعات نوشت. این رفتار در ترغیب بسیاری از عناصر چپ و سوق دادن آنها به همکاری با ساواک و رژیم پهلوی نقش بسزائی داشت. وی به تدریج به رادیو و تلویزیون، وزارت اطلاعات و جهانگردی، مطبوعات، مدیریت خبرگزاری دولتی و حزب رستاخیز راه یافت. نیکخواه جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را در مقالات و اظهارات خود تحسین کرد.

روند حضور وی تا روی کار آمدن دولت شریف امامی بسیار فعال بود. او به ویژه در سانسور مطبوعات دوره پهلوی نقش عمده‌ای داشت. گفته شده که وی در تهیه متن مقاله معروف «ایران و استعمار سرخ و سیاه» به قلم مستعار احمد رشیدی مطلق، همراه با محمود جعفریان و شجاع‌الدین شفا دست داشت. آنها متنهای جداگانه‌ای را تهیه کردند که شاه در نهایت متن کامل شده آن را جهت درج در روزنامه تأیید کرد.(۵)

معرفی کابینه بازرگان به امام خمینی

کابینه بازرگان امروز ساعت ۵و ۳۰دقیقه بعد از ظهر به حضور امام خمینی معرفی شد . اسامی وزیران دولت موقت به شرح زیر است: دکتر کریم سنجابی وزیر امور خارجه، سید احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور، مهندس مصطفی کتیرایی وزیر مسکن و شهرسازی، مهندس یوسف طاهری قزوینی وزیر راه و ترابری، علی‌اکبر معین‌‌فر وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه، دکتر کاظم سامی وزیر بهداری و بهزیستی، داریوش فروهر وزیر کار و امور اجتماعی، دکتر ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب،عباس امیر‌انتظام معاون نخست وزیر در امور روابط عمومی، هاشم صباغیان معاون نخست وزیر در امور انتقال حکومت. (۶)

ترکیب افراد کابینه از نظر حزبی نشان می‌دهد که نهضت آزادی و جبهه ملی بیشترین سهم را در دولت موقت دارند.

گفتنی است امام خمینی ۱۵بهمن ۱۳۵۷ مهندس بازرگان را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص مأمور تشکیل دولت موقت کرد  ولی با این وجود اکثریت قریب به اتفاق اعضای کابینه بازرگان را اعضای جبهه ملی و یا نهضت آزادی تشکیل می  داد.

رئیس نیروی هوایی تعیین شد

امروز گروهی از افسران ، همافران و درجه داران نیروی هوایی با انتصاب سپهبد مهدیون به عنوان فرمانده نیروی هوایی مخالفت کردند . به این دلیل گروهی از افسران ، همافران و درجه داران و دیگر افراد پرسنل نیروی هوایی به محل کمیته رفته و خواستار تجدید نظر در انتخاب فرمانده نیروی هوایی شدند . معترضین گفتند سپهبد مهدیون درجه سپهبدی خود را در دوران رژیم سابق اخذ کرده و نمی تواند قابل اعتماد باشد(۷)

همچنین بیش از ۵ هزار افسر و درجه دار و همافر پدافند هوایی بابلسر در اعتراض به انتصاب تیمسار مهدیون به سمت فرماندهی نیروی هوایی اعتصاب و اعلام کردند تا تعویض فرمانده نیروی هوایی در محل کار خود حاضر نخواهند شد . (۸)

متعاقب این اعتراضات عصر امروز سرلشکر قرنی رئیس ستاد کل ارتش ملی ایران سپهبد شاهپور آذربرزین جانشین نیروی هوایی را به سمت رئیس ستاد نیروی هوایی ملی ایران منصوب کرد(۹)

گفتنی است از ۲۲بهمن و در دو روز گذشته این سومین فرمانده نیروی هوایی است که در این سمت فعالیت می کند . پیش از سپهبد آذربرزین سرتیپ ثقفی و سپهبد سعید مهدیون هر کدام به مدت یک روز مسئولیت نیروی هوایی ارتش را بر عهده داشته اند .(۱۰)

تصرف ضد اطلاعات و ساواک نیروی هوایی

ساعت ۱۱امروز رادیو اعلام کرد ضد اطلاعات و ساواک نیروی هوایی به وسیله پرسنل نیروی هوایی سقوط کرده و این دو محل اکنون در اختیار رزمندگان انقلاب است . (۱۱)

روابط عمومی نیروهی هوایی نیز با انتشار اطلاعیه ای از مردم خواست به هلیکوپترها تیراندازی نکنند .

همچنین خانه مجلل مادر شاه در زعفرانیه شمیران صبح امروز به تصرف مردم در آمد . جوانان شمیران پس از آن که این خانه را در اختیار گرفتند  آن را به کمیته تحویل دادند .  (۱۲)

همچنین بعد از ظهر امروز کاخ مهر شهر که متعلق به شمس پهلوی بود بدون خونریزی به دست مردم افتاد(۱۳)

کاخ های ستمشاهی را حفظ کنید

امروز اطلاعیه ای از منزل آیت الله طالقانی صادر و از مردم خواسته شد کاخ های ستم شاهنشاهی را حفظ کنند تابه معرض نمایش گذاشته شود . (۱۴)

حمله به مقر نخست وزیری

ساعت ده صبح امروز گروهی مسلح و ناشناس مقر نخست وزیری را به گلوله بستند . به دنبال این حمله چریک های مسلح به مهاجمان با شلیک گلوله متقابلا پاسخ داده و به دفاع از مقر بازرگان پرداختند .

به دنبال این برخورد مهندس بازرگان ، دکتر سنجابی و امیر انتظام مقر نخست وزیری را ترک کرده و رهسپار محل کمیته امام شدند . (۱۵)

مرزها بسته شد

دولت بازرگان برای جلوگیری از خروج عوامل رژیم سابق و دولت های پیشین تصمیم گرفت تا اطلاع ثانوی همه مرزهای هوایی و زمینی و دریایی بسته شود . (۱۶)

وقایع خونین تبریز

نیروهای رژیم سابق از جمله ساواک در تبریز به سوی مردم آتش گشوده اند و وضعیت فوق العاده ای در این شهر حکم فرما است . ساعت نه و نیم امشب در حالیکه مقررات حکومت نظامی با توجه به پیوستن ارتش به مردم ملغی شده است آیت الله قاضی طباطبایی طی پیامی با توجه به وضعیت فوق العاده تبریز از مردم عادی خواست برای برقراری نظم و دادن امکان به نیروهای انقلابی جهت سرکوب نیروهای ضد انقلاب همچنان مقررات منع رفت و آمد را از ساعت ۱۰شب تا ۶بامداد روز بعد مراعات کنند . (۱۷)

اعلام وجود احزاب و گروه ها

امروز دانشجویان دمکرات ایران از برلن بیانیه داده و اعلام کردند این پیروزی را که به بهای خون عزیزان خلق بدست آمده است را به قیمت جان پاس خواهیم داشت .(۱۸)

حزب جمهوریخواه ایران نیز با انتشار بیانیه ای اعلام موجودیت کرد . این حزب مرام خود را آزادی و امنیت برای همه اعلام کرد .(۱۹)

ارگان سیاسی منافقین اعلام موجودیت کرد

روزنامه آیندگان نیز در شماره امروز خود از اعلام موجودیت جنبش ملی مجاهدین خبر داد و نوشت : اطلاع یافتیم که به زودی جنبش ملی مجاهدین اعلام موجودیت می کند .

بر اساس این گزارش محمد سیدی کاشانی یکی از مجاهدین خلق در این باره به آیندگان گفت : اکنون که انقلاب ما وارد مرحله تازه ای شده و مردم با نثار خون خود در جهت انقلاب دموکراتیک خلق گام هایی برداشته اند جنبش ملی مجاهدین که در چند روز آینده هدف و شیوه فعالیت آن اعلام می شود به صورت یک تشکیلات فعال مبارز و آگاهی بخش در کنار مردم و در جهت تحقق آرمان های انقلابی آنان شروع به کار خواهد کرد .

ضد انقلاب

با پیروزی انقلاب اسلامی گروهک ها ، شخصیت ها و احزاب چپ گرا طی مقالاتی که در مطبوعات منتشر می شود از دولت جدید می خواهند به هیچ کس رحم نکنند و حتی آنانی را که تسلیم شده اند بی هیچ رحم و مروتی تسلیم جوخه اعدام کنند ! این گروه ها تلاش می کنند با درخواست های پشت سر هم خود را عامل اصلی پیروزی نهضت نشان داده و سهم خود را از پیروزی طلب کنند !

همچنین آیندگان گزارش داد دیشب جنبش ملی مجاهدین موجودیت خود را رسما اعلام کرد . در نخستین اطلاعیه این گروه آمده است : جنبش ملی مجاهدین بدین وسیله ضمن اعلام موجودیت خود به منزله ارگان سیاسی مجاهدین از کلیه طرفداران مجاهدین خلق ایران در سراسر کشور دعوت می کند که در آستانه پیروزی های قاطع جنبش انقلابی خلق قهرمان ایران تا تشکل هرچه بیشتر در صفوف مجاهدین به پاسداری از دستاوردهای انقلاب و استمرار ضد امپریالیستی آن بپردازند.

در پایان این بیانیه آمده است : با درود و تهنیت به خلق قهرمان ایران و مجاهد اعظم حضرت آیت الله خمینی جنبش ملی مجاهدین ؛ ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ » (۲۰)

گفتنی است مجاهدین خلق که آن روزها نفاقشان برای بسیاری جز امام خمینی (ره) عیان نبود در روزهای پیروزی و با سوء استفاده از ناآگاهی گروهی از مردم و نیز استفاده از ظرفیت برخی رسانه ها از جمله آیندگان و ...تلاش داشت که خود را به عنوان چریک و عامل پیروزی انقلاب جا بزند و از جهتی دیگر چون رهبری قاطع امام خمینی بر ملت مبارز و مسلمان ایران را امری مفروض و مسلم می دانست تلاش داشت تا این رهبری را تائید و به نفع خود مصادره کند . آنان در طول رژیم طاغوت نیز بارها کوشیده بودند که از امام خمینی برای خود تائیدیه بگیرند و در ماه های پس از پیروزی انقلاب نیز بر این تلاش خود افزودند ولی حضرت روح الله هرگز مرام منافقانه این گروهک را نپذیرفته و بر آن مهر تائید نزدند ولی بودند بعضی از انقلابیون ساده اندیش و بعضا ساده لوح که فریب ظاهرسازی های منافقین را خورده و با آنان همکاری نیز کرده بودند .

حاج سید جوادی : به کسانی که تسلیم شده اند رحم نکنید !

دکتر علی اصغر حاج سید جوادی در مقاله ای با  عنوان «عقب نشینی ارتش تاکتیکی است » ضمن درخواست از دولت نسبت به برخورد شدید با ارتش نوشت : هرگونه فریبکاری و تظاهر به تسلیم از سوی عناصری که به طور مستقیم و غیرمستقیم شریک جنایات و فساد و غارت رژیم استبدادی بودند باید با بی رحمی درهم کوبیده شود . عناصر فاسد و اصلاح ناپذیر همراه با بنیادهای استبدادی قدرت باید برای همیشه از صحنه حیات سیاسی مردم ایران زدوده شوند . (۲۱)

درخواست حاج سید جوادی مبنی بر این که هیچ رحم و مروتی نسبت به کسانی که تسلیم شده اند جایز نیست در حالی مطرح می شود که وی و دوستانش سال ها بعد جمهوری اسلامی و نظام نوپا را به دلیل برخورد قاطع با ضد انقلابی که مردم را در کوچه و خیابان به شهادت می رساندند مواخذه کرده و بر این نظام نوپا شمشیر کشیدند .

شخصیت شناسی : علی اصغر حاج سید جوادی کیست ؟!

علی اصغر حاج سید جوادی در سال ۱۳۰۵ به دنیا آمد .  شهرت حاج سید جوادی نویسنده کتابهای «ارزیابی ارزشها» و «بحران ارزش‌ها» ، پیش از انقلاب دو علت داشت :دو نامه بی‌سابقه انتقادی ؛ سرگشاده او خطاب به رئیس دفتر مخصوص شاه ، و دو مقاله با عنوان‌های «ارتش از چه چیزی دفاع می‌کند؟» و «گلوله در مقابل قلم».

علی‌اصغر حاج سید جوادی در بهمن ماه ۱۳۵۷  به مناسبت بازگشت امام خمینی به کشور، متنی شعرگونه را در نشریه خود «جنبش» منتشر ساخت و انتظارات زیادی را در جامعه به وجود آورد.

وی همچنین پس از پیروزی انقلاب در مقاله ای که روزنامه اطلاعات در صفحه  روز ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ آن را منتشر می سازد از ضرورت برخورد قاطع و شدید با سران رژیم پهلوی که اینک دستگیر شده یا هنوز فراری هستند سخن گفت . به دنبال الزامی شدن رعایت شئونات اسلامی پس ار انقلاب اسلامی عده ای از روشنفکران از جمله حاج سید جوادی با حجاب به مخالفت برخواستند.

پس از پیروزی انقلاب دولت موقت تصمیم می گیرد در خط و مشی مطبوعات کشور تجدید نظری اساسی روی دهد که در این راستا هیئتی تشکیل می شود که علی اصغر حاج سید جوادی نیز یکی از اعضای آن بود . علی اصغر حاج سید جوادی بعد از قیام مسلحانه منافقین علیه مردم و انقلاب اسلامی ایران عازم پاریس شد تا از آن جا با هم کیشان خود علیه جمهوری اسلامی فعالیت کند .

علی اصغر حاج سید جوادی نیز همانند بسیاری از اصلاح طلبان و اصحاب فتنه فراری به خارج از کشور در جریان فتنه ۸۸ در سهم و اندازه خود برای شعله ور کردن این فتنه کوشید .

اتحاد دمکراتیک ملت ایران : به گرگ های رژیم رحم نکنید

اتحاد دمکراتیک ملت ایران در بیانیه ای از ملت خواست به گرگ های رژیم رحم نکنند !

در بخشی از این بیانیه آمده است : هموطن ...دشمن سرکوب شده هنوز نیمه جان است و با پوزش خواهی و توبه ریاکارانه از جنایات بیشمار گذشته و حتی با اعلام پیوستگی دروغین به آمال ملت می کوشد تا از تیغ انتقام ملت جان به در برد و با اغتنام فرصت به کمک امپریالیسم خونخوار و غارتگر آمریکا دست به توطئه های تازه تر و خونبارتر بزند ، با این گرگان دست پرورده رژیم شاه جای دلسوزی و ترحم نیست اینان باید در دادگاه انقلابی محاکمه شوند و به کیفر شایسته خود برسند.

در این بیانیه ضمن تاکید بر رهبری امام خمینی و حمایت از نخست وزیری بازرگان بر مقابله با قدرت های خارجی از جمله آمریکا و متحدان اروپایی و ژاپنی آن تصریح شده است . (۲۲)

گروهک موسوم به جبهه دمکراتیک ملی ایران که بعدها تمایلات و جهت گیری های آمریکایی آن عیان شد در ابتدای پیروزی انقلاب فرمان قلع و قمع صادر می کند و از مردم نیز می خواهد فریب عوامل آمریکا و متحدان غربی و ژاپنی آن را نخورند . یکی از زیبایی های تاریخ آن است که تغییرات گروه ها و افراد را در بستر خود نشان می دهد ...گروه هایی مانند منافقین و جبهه دمکراتیک ملی ایران چنان بر طبل آمریکا ستیزی و غرب ستیزی می کوبیدند که کسی را گمان بر آن نبود که اینان خود سربازان خط مقدم آمریکا و غرب در ایران بوده هستند و خواهند بود ...

پیام های تبریک همچنان ادامه دارد

واکنش ها به انقلاب ملت ایران همچنان ادامه دارد . در این میان آنچه که به صورت واضح می توان مشاهده کرد موجی از شادی است که جهان اسلام را فرا گرفته و از سوی دیگر ترس و نگرانی که دامنگیر غرب و به ویژه اسرائیل شده است . شادی و نگرانی ملت ها را می توان در اظهارات مقامات و نوشته های مطبوعات این کشورها به نظاره نشست .

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه طی تلگرافی پیروزی انقلاب ایران را به امام خمینی تبریک گفت . حافظ اسد اولین رهبر یک کشور عربی است که پیروزی انقلاب ایران را تبریک میگوید .(۲۳)

روزنامه البعث چاپ دمشق نیز نوشت که تمامی جهان تحت تاثیر رویدادهای ایران قرار گرفته است . این روزنامه ادامه داد : در ایران تاریخ با خون ملت و با خواست ملت نوشته شده است .

روزنامه های الجزایری هم پیروزی ملت ایران را تبریک گفتند و آنرا پیروزی عظیم نیروهای آزادیبخش و ترقیخواه جهان خواندند .

مطبوعات کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز واکنش مثبت در برابر پیروزی انقلاب ایران نشان دادند . همه روزنامه های کویتی پیروزی ایران را تبریک گفته آنرا پایانی بر حکومت اختناق نامیدند . الوطن نوشت: ملت ایران موفق شد شرافت خود را که سالها توسط استبداد گران و امپریالیست ها زیرپا گذاشته شده بود احیا کند .  این روزنامه نوشت : پیروزی کامل خلق ایران حمایتی واقعی برای آرمان عرب خواهد بود .

برزیل نیز اعلام کرد دولت جدید ایران را به رسمیت می شناسد . (۲۴)

بزرگترین ضربه به غرب پس از جنگ دوم جهانی

در کنار شادی کشورهای عرب منطقه استثنا هایی نیز دیده می شود ، نگرانی مطبوعات و نیز مقامات کشور عربستان سعودی در این میان قابل تامل است . از سوی دیگر نگرانی اسرائیل که انقلاب ایران را یکی از دشمنان خود در جهان می داند نیز طبیعی است .

اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل امروز گفت : از دست دادن ایران برای غرب بزرگترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود . رابین در یک مصاحبه تلویزیونی پیش بینی کرد موجی از تندروی های مذهبی عربستان سعودی دومین تامین کننده عمده نفت غرب در خاورمیانه را تهدید خواهد کرد .(۲۵)

روزنامه های اسرائیلی هم نسبت به آینده کشور خود در پرتو رویدادهای کنونی ایران اظهار نگرانی می کنند.روزنامه داوار متعلق به حزب کارگر اسرائیل نوشت که هیچ دلیلی ندارد که اسرائیل از پیروزی [امام]خمینی خوشحال باشد .

مطبوعات سعودی نیز از رویدادهایی که ممکن است در آینده در انتظار ایران و منطقه باشد اظهار نگرانی کردند.

روزنامه دی ولت چاپ بن نیز از این که دیگر ایران یک قدرت ثبات بخش در منطقه نیست اظهار نگرانی کرد . (۲۶)

کارتر : در مورد ایران اشتباه کردیم / اشتباهات خود را دیگر تکرار نمی کنیم / سیاست ما حمایت از دولت قانونی در هر کشوری است / برای مقابله با تحریم از سوی ایران صرفه جویی کنید !

کارتر رئیس جمهور آمریکا شب گذشته به وقت تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید واشنگتن گفت آمریکا آماده همکاری با دولت انقلابی ایران به ریاست مهندس بازرگان است .

وی اظهار امیدواری کرد روابط دوستانه ایران و آمریکا به نفع ملت های دو کشور همچنان ادامه یابد .

کارتر در جواب انتقاد خبرنگار شبکه سراسری راديو تلويزيونى امریکا «ان . بی . سی » که چرا امریکا طی چند هفته گذشته از حمایت شاپور بختیار دست بر نداشت آن را یک اشتباه محض سیاست امریکا دانست و پاسخ داد سیاست امریکا طی ۱۰۰ سال گذشته بر این اساس بوده که حکو مت قانونی هر کشوری را به رسمیت بشناسد و ایران هم از این مسئله جدا نبوده است تا موقعی که شاه در ایران بود ما شاه را می شناختیم سپس شاپور بختیار نخست وزیر قانونی حکومت وقت بوده و این که مجلسین ایران منحل شد و بختیار هم استعفا کرده ما بازرگان را به رسمیت می شناسیم سیاست ما بر این نیست که هیچ رهبری را در جهان به کشوری تحمیل کنیم تنها یکبار دچار این اشتباه شدیم و آن ویتنام بود که دیگر تکرار نخواهیم کرد این اراده ملت ایران بود که رژیم سابق را سرنگون و حکومت تمام ملی را جانشین آن کرد.

کار تر برای مقابله با مسئله قطع ارسال نفت ایران به آمریکا و مشکلات ناشی از آن برای آمریکائیان مردم این کشور را به صرفه جویی در مصرف نفت و بنزین از جمله با محدود کردن سرعت اتومبیل ها به حداکثر ۵۵ مایل در ساعت و نیز کم کردن میزان حرارت در منازل به حداکثر ۶۵ درجه فارنهایت و سایر خدمات داوطلبانه دعوت کرد.

کارتر همچنین دیشب اعلام کرد که ایالات متحده آماده همکاری همه جانبه نزدیک با آیت الله روح الله خمینی است که هواداران او رژیم سابق ایران را سرنگون کرده اند.

 کار تر که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت خاطرنشان ساخت هدف ما این بوده و هست که ایران یک کشور مستقل و با ثبات باشد و  پیوسته آماده بوده ایم و هستیم که با این کشور کار کنیم. (۲۷)

نکته

ادعای کارتر مبنی بر این که آمریکا همواره از دولت های قانونی در کشورها دفاع و حمایت کرده است بعدها با تسخیر لانه جاسوسی و انتشار اسناد سفارت آمریکا دروغ از آب در آمد و روشن شد که آمریکا همواره در تلاش بوده که دولت نوپای اسلامی را با حمایت از گروه ها و گروهک های ضد انقلاب چه در کردستان و چه در نقاط مختلف ایران اسلامی سرنگون سازد .

در طول چهار دهه گذشته نیز آمریکا همواره و بی هیچ تعارفی در امور داخلی ایران و بسیاری از کشورهای مخالف دخالت کرده است و اوضاع امروز سوریه نشانی از این دروغ گویی مسئولان آمریکایی دارد .

در این زمینه در آینده بیشتر سخن خواهیم گفت .

پی نوشت

۱-اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۱و۲

۲-ر ک فرار مشکوک ، روزنامه جوان ، ۲۳بهمن ۱۳۹۰

۳-همان

۴- اطلاعات ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۱ و ۲

۵-رک حزب رستاخيز اشتباه بزرگ، مظفر شاهدي، مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي و پرويز نيكخواه به روايت اسناد ساواك، مركز بررسي اسناد تاريخي.

۶- اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۷-کیهان ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۸

۸-کیهان ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۸

۹-اطلاعات ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۰- ویکی پدیا ، فهرست فرماندهان ارتش ایران ، تاریخ مراجعه ۲۰بهمن ۱۳۹۰

۱۱-کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۲-کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۳-اطلاعات ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۴-کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۵-همان             

۱۶-همان

۱۷-اطلاعات ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۸-کیهان ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۹-کیهان ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۲۰-آیندگان ، ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۱

۲۱-اطلاعات ، ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۴

۲۲-آیندگان ، ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۱۱

۲۳-اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۴

۲۴-کیهان ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۸

۲۵-کیهان ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۸

۲۶-کیهان ، ۲۵بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۸

۲۷-اطلاعات ، ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۸

نظر شما