شناسهٔ خبر: 105260 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بی‌رغبتی ناشران به انتشار آثار دینی

زهرا زواریان معتقد است کاهش خرید حمایتی آثار داستانی دینی در کنار کتابسازی گسترده و تولید آثار بی‌کیفیت در این زمینه، ناشران را به طور کلی نسبت به انتشار این آثار بی‌علاقه کرده است.

به گزارش «نماینده»، زهرا زوریان با اشاره به بی‌تمایلی ناشران در چند سال گذشته به انتشار آثار داستانی دینی اظهار داشت: کارهای داستانی دینی به ویژه آثاری که با رویکردی تازه به این موضوعات می‌پردازند، چند سالی است که دیگر در بازار کتاب رونق ندارد و ناشران هم به دلیل اینکه بازاری برای این دست آثار احساس نمی‌کنند، رغبتی به انتشار کتاب در این حوزه ندارند و حتی کتاب‌هایی که از قبل قرارداد انتشارش را بسته‌اند را نیز چاپ نمی‌کنند.

وی در همین زمینه به سرنوشت برخی از آثار خود اشاره کرد و گفت: کتاب‌هایی از من با این تم نزدیک به سه سال است در انتشارات قدیانی و سوره مهر در انتظار انتشار هستند و هیچ خبری هم از ناشرشان نیست. اخیرا هم به من گفته‌اند بعد از دوسال انتظار در بنیاد ادبیات داستانی و البته تغییر وضعیت انتشار این کتاب ها، باید مورد تایید ناظر قرار بگیرد.

این نویسنده ادامه داد: در دوره ای نه چندان دور ناشران برای انتشار این دست آثار اشتیاق زیادی داشتند. شاید همین مساله بود که باعث شد آنقدر آثار بی کیفیت تنها و تنها برای پولسازی چاپ شود که وقتی اثری مطلوب و با کیفیت زیاد هم در میان آنها قرار می گیرد دیگر دیده نشود و همه را با یک چشم ببینند. این موضوع بازار این کتابها را به نوعی اشباع کرده است. البته برخی تحولات اجتماعی اخیر را نیز باید در بی اقبالی به این دست آثار مورد توجه قرار دهیم.

زواریان تصریح کرد: به نظر می رسد بازار کتب های داستانی دینی در کشور تا پیش از این بر پایه کتابسازی و خرید حمایتی زنده بوده است و الان با قطع این دست حمایت ها، تمامی آثار از این دست من جمله آثار مطلوب و با کیفیت نیز دیگر دیده نشده و راهی برای انتشار پیدا نمی کنند. این مساله تا اندازه ای فراگیر شده است که حتی ناشران قدیمی فعال در این زمینه نیز دیگر علاقه ای به انتشار این دست آثار از خود نشان نمی دهند.

زواریان در بخشی دیگری از این گفتگو از تالیف رمان تازه ای از خود با عنوان «مریم» خبر داد و گفت: این کتاب در ادامه تالیف کتاب های داستانی با موضوع زندگی بانوان آسمانی نامدار تاریخ تالیف شده است. در این کتاب برای روایت فرم تازه ای را انتخاب کرده ام و بر مبنای آن داستان از زبان چهار پرنده روایت می شود. این پرندگان مانند سلوی و هدهد به نوعی پرندگانی هستند که در ادیان مختلف مورد احترام بوده و از آنها به شکلی ویژه یاد شده است.

به گفته این نویسنده این اثر نیز نزدیک به ۶ ماه است برای انتشار در انتظار تایید ناشر است.

نظر شما