شناسهٔ خبر: 105256 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خانه‌های بوم‌گردی شهری بلای جان هتل‌ها

هتل 43 رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان فعالیت خانه‌های بوم‌گردی و خانه‌مسافرها را یکی از مهمترین مشکلات هتلداران دانست و گفت: بیش از ۲۰ خانه سنتی در اصفهان درخواست تغییر کاربری به هتل سنتی را داده‌اند.

به گزارش «نماینده»، مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان با انتقاد از ایجاد تشکل‌های متعدد در حوزه های گردشگری گفت: فقدان طرح و برنامه و تشکل‌های متعدد در بخش‌های مختلف مشکلات گردشگری است چون این تشکل‌های متعدد نمی‌توانند منافع خود را به صورت یکسان ببینند.

وی افزود: متاسفانه هر دولت با یک بخش کار می‌کند که از هم گسیخته هستند. هر ارگان و سازمان و وزارتخانه‌ای در حوزه گردشگری دخالت می‌کند، مثل آموزش و پرورش. ما نیاز داریم که از ظرفیت کلاس‌ها به عنوان ظرفیت بالقوه استفاده کنیم چون سرپناه مناسبی برای مسافران در ایام پیک سفر است، ولی نه در کل سال و یا حتی در تمام ایام نوروز.

دولت کنونی میراث‌دار گذشتگان است

نریمانی در ادامه نبود پیوست‌های فرهنگی در طرح‌های گردشگری را نیز یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: ما پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی را در برنامه‌ها لحاظ نمی‌کنیم. البته از دولت طلبکار نیستیم، به هر حال این دولت میراث‌دار گذشتگان است. ولی طرح خانه‌مسافر در همه کشور جواب نمی‌دهد. اگر به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی در این خانه‌ها مشکلی ایجاد شد، مردمی که پیشینه مذهبی دارند خودشان با حضور  گردشگران اقامت‌کننده در این خانه‌ها مخالفت می‌کنند. در شهرهای دیگر این مشکلات به وجود آمده و ما صراحتا آنها را دیده‌ایم.

وی وجود خانه‌های بوم گردی در شهرها را رقیبی برای هتلداران دانست و گفت: ما مخالف این نیستیم که یک خانه سنتی را به اقامتگاه سنتی تبدیل کنند، اما وقتی گردشگر به روستا مراجعه می‌کند نمی‌توانیم به آن خانه سنتی، خانه بومی بگوییم. در یک محله به این خانه‌ها هتل سنتی می‌گوییم و در محله دیگر به همان خانه بوم‌گردی می‌گوییم. بوم‌گردی برای مناطق طبیعی تعریف دارد نه شهرها. این خودش یک مشکل در حوزه اقامتگاه‌هاست.

این فعال حوزه هتلداری تصریح کرد: ما با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مرکز شهر مشکل داریم. فردا باید مجموعه‌های سنتی هم به آن اضافه شوند و به هتل سنتی عباسی هم بگوییم بوم‌گردی. اینکه در را باز کنی و آسفالت را ببینی که نمی‌شود بوم‌گردی. اکنون بیش از ۲۰ خانه سنتی درخواست تبدیل شدن به هتل سنتی را داده‌اند. هتل سنتی گردشگر جذب می‌کند. داخل شهر به اقامتگاه‌های سنتی، هتل سنتی و در خارج از شهر به آنها بوم‌گردی می‌گویند، مانند بوم‌گردی روستای مصر.

همه توریست‌ها که به هتل پنج ستاره نمی‌روند

نریمانی با بیان اینکه در ۲۴۰ روز سال،  ضریب اشغال هتل‌های اصفهان کمتر از ۳۰ درصد است، گفت: در اصفهان ظرفیت هتل‌های چهارستاره خوبی داریم، هم در شهرها و هم در استان. همه آنها ظرفیت پذیرش گردشگری خارجی را دارند، حتی در اصفهان مهمانپذیری داریم که در طول سال بیشتر از هتل‌ها مسافر جذب می‌کنند. همه توریست‌ها که به هتل پنج ستاره نمی‌روند، گردشگرانی هم هستند که به روستا می‌روند، چون زندگی به شیوه بومی برایشان اهمیت دارد.

رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های بزرگ مانند جشنواره کودک نباید در اصفهان آن هم در فصل پیک سفر باشد. اگر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد نیازسنجی کند و برای آن برنامه درستی داشته باشد، با مشکل اقامت در اصفهان مواجه نمی‌شویم.

نریمانی ادامه داد: به دفعات اعلام کرده‌ایم که چرا همه دستگاه‌ها برنامه‌هایشان را در ماه‌های مهر و آبان برگزار می‌کنند، آن هم در این دو ماه که گردشگران زیادی به اصفهان می‌آیند. یا چرا ماه اردیبهشت که فصل گلاب‌گیری است، سمینار و همایش برگزار می‌شود. وقتی سرمایه‌گذار در اصفهان می‌خواهد فعالیت کند، تمام طول سال را ارزیابی می‌کند نه ۱۲۰ روز سال را؛ بنابراین برایش توجیه اقتصادی ندارد که در زمینه هتل‌سازی فعالیت کند. برای سال‌های آینده به هتل نیاز داریم، اما این طور نیست که الان ظرفیت هم نداشته باشیم. مشکل ما این است که بر خی از روزهای سال مانند ماههای مهر و آبان در اصفهان با کمبود اتاق مواجه می شویم.

اصفهان در ۶ روز اول نوروز جا ندارد!

وی افزود: در ۶ روز اول نوروز به دلیل حجم پرتردد گردشگر در اصفهان جا نداریم، چون این استان در محور مواصلاتی ۸ استان دیگر قرار دارد. در ۶ روز اول نوروز نیاز است که سازمان‌هایی مانند آموزش و پرورش به ما کمک کنند، اما آنها نباید در طول سال فعالیت داشته باشند. خانه‌مسافرهای استیجاری نیز رقابت نابرابر ایجاد می‌کند. غیرقابل کنترل بودن خانه‌های مسافر توسط دستگاه‌های نظارتی رقابتی نابرابر برای حوزه گردشگری ایجاد کرده است که این به صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری آسیب زده است.

نریمانی گفت: افراد خاص در این موضوع منافع دارند. چرا باید خانه‌مسافرها در طول سال فعالیت کنند. اکنون در اصفهان بیش از ۲۰ هتل در حال ساخت است. ساخت هتل‌های بزرگ در طول ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. در آینده ظرفیت اقامتی این استان بیشتر می‌شود.

وی تأکید کرد: اکنون پس از تعاملات بین‌المللی گردشگران زیادی به ایران خواهند آمد و باعث شده بسیاری از خانه‌های تاریخی را تغییر کاربری دهند. اما این هجمه درست نیست که بگویند در اصفهان جا نداریم. ظرفیت اقامتی اصفهان و شیراز از لحاظ تعداد تخت در یک حد است. ممکن است تعداد هتل‌های پنج ستاره و چهارستاره تغییر کند ولی تعداد تخت‌ها کمتر نیست.

نظر شما