شناسهٔ خبر: 105184 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دیگر نه دغدغه جایزه جشنواره دارم و نه دغدغه رکورد فروش

ایوبی و ده نمکی 43 مسعود ده نمکی که این روزها مشغول ساخت ششمین اثر سینمایی اش است گفت:نه دغدغه شکستن رکورد فروش را دارم و نه بحث جایزه جشنواره فیلم فجر برایم دغدغه است. حرف خودمان را به شکلی می‌زنیم که مثل آثار قبلی، با اقبال مخاطب همراه باشد.

به گزارش «نماینده»، ده سال است که ده نمکی به سینمای ایران آمده است و خودش می‌گوید در این ده سال با پنج فیلمی که ساخته است ۴۰ میلیارد تومان  به گردش مالی سینمای ایران اضافه کرده است. ده نمکی آنقدر که محبوب سینماداران است و فیلمهایش با مخاطب همراه می‌شوند هیچگاه در بین سینماگران و جوایز جشنواره ای دیده نشده است. او این روزها ششمین فیلم سینمایی اش را با عنوان «رسوایی ۲» در خیابانها و ساختمان‌های شهرتهران می‌سازد.

اواخر هفته گذشته خبرنگاران به پشت صحنه فیلم «رسوایی ۲» رفتند. ده نمکی در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت‌ها و شباهتهای «رسوایی۲» با آثار قبلی‌اش گفت: «رسوایی ۲» دهمین ایده من برای ساخت فیلم که از بدو ورود من به سینما با فقر و فحشا شروع شد. من می خواستم این شش فیلم‌سینمایی، دو مستند و دو سریال تلویزیونی را در بیست سال بسازم ولی به لطف خدا در ده سال ساخته شد. حالا بعد از گذشت ده سال، دهمین ایده ام را روی پرده خواهید دید.

کارگردان آثار پرفروش سنیمای ایران معتقد است که کپی‌های دست چندم فیلمهایش در سینما و تلویزیون بازنمایی می‌شود او در این باره می‌گوید: در معراجی‌ها صحنه‌های جنگی دیدیم که پیش از آن کمتر در سینمای ایران دیده شده بود ولی کسی درمورد آن حرفی نزد یا در داستانها هم می‌بنیم که از سینمایی رسوایی، سریال می سازند ولی کسی صدایش در نمی‌آید. زمان ساخت طنز سیاسی «اخراجی‌های ۳» به آن ایراد می‌گرفتند ولی حالا می‌بینیم که موضوع همین فیلم دستمایه سریالها و سینمایی‌های دیگر می‌شود و تقلید می‌کنند.

در مورد تفاوت «رسوایی ۲» با سایر آثار سینمایی اش گفت: یکی از ویژگی‌های «رسوایی ۲»، تخیلی بودن داستان فیلم است که در محیط رئال رقم می‌خورد و تلاش می‌کنیم که در اجرا قابل باور در بیاید.

این کارگردان سینما اضافه کرد: «رسوایی۲» قصه درامی دارد با داستانک‌هایی که مضمونی اخلاقی عرفانی را طرح می‌کند. بستر روایت آن اصلاح یک فرد نیست و نگاه انتقادی فیلم به جامعه است.

ده نمکی خاطرنشان کرد: من دیگر خیلی به جشنواره فیلم فجر و جایزه‌هایش فکر نمی‌کنم و نه دیگر به فکر گیشه و فروش فیلم هستم. در «رسوایی ۱» هم این تغییر رویکرد را دادم و برعکس اخراجی‌ها با بازیگر محدودتر، قصه ای که طنز چندانی نداشت را ساختم. در وضعیتی که بلیط سینما ۶ هزارتومان شده، دغدغه رکورد و فروش میلیاردی برای هر فیلمی میسر است. فروش میلیاردی دیگر جزو موضوعات عادی سینما شده است.

وی اضافه کرد: نه دغدغه شکستن رکورد فروش را دارم و نه بحث جایزه جشنواره فیلم فجر برایم دغدغه است. سعی کردیم حرف خودمان را  بزنیم ولی به شکلی که مثل آثار قبلی، با اقبال مخاطب همراه باشد.

ده‌نمکی در پاسخ به این سوال که آیا «رسوایی۲» در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود یا نه؟ گفت: باید دید که برخورد جشنواره فجر با فیلم چه خواهد بود. ولی دلیل اینکه کار را زودتر شروع کردیم به خاطر این است که مراحل فنی بسیاری دارد.

کارگردان «رسوایی۲» در پاسخ به سوالی که چقدر آثار سینمایی اش توانسته است نظر منتقدان را جلب کند گفت: همین که شش فیلم سینمایی ساختیم و ۴۰ میلیارد تومان وارد چرخه سینما شده است نشان دهنده این است که مردم را نباید دست کم گرفت. اینکه منتقدان در مورد فیلمهایم چه نظری دارند باید بگویم که من سخت‌گیرترین منتقد آثارخودم هستم. اثر سینمایی را همراه با چند گروه مخاطب نگاه می‌کنم و سعی می‌کنم از نظرات استفاده کنم و در کار بعدی جبران کنم.

ده نمکی حرفهایش را اینگونه ادامه داد: ولی اینکه بخواهم نظر کسی را جلب کنم باید بگویم که این را قبول ندارم. من این پدیده را یک دام می دانم که کسی بخواهد برای جلب نظر دیگران، تغییر مشی بدهد. این که برای جلب نظر دیگری فیلم بسازم به معنی این است که آن فیلم دیگر برای تو نیست. عموم کسانی که در فیلمسازی شکست خوردن آنجایی بوده که سعی کردند برای دیگران فیلم بسازند نه فیلم خودشان.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مدعی هستند که علت فروش فیلمهایش به خاطر بازیگرانش است گفت: فیلم‌نامه، ساختار و بازیگر از اجزا فیلم هستند و هرکس از این جزئیات غافل شود، به فیلم ضربه زده است. همانطور که سعی ما این است که در دکوپاژ و میزانسن به بهترین دستاوردها برسیم؛ سعی می‌کنیم در مرحله‌ی بازیگر هم بهترین‌ها و محبوب‌ترینها را انتخاب کنیم. من از هیچ المانی که به خوب در آمدن فیلم کمک کند غفلت نمی کنم حالا اگر بازیگران فیلم‌های من به فروش آن کمک می کنند امیدوارم سایر فیلم‌سازها‌ هم از همین بازیگران استفاده کنند تا فیلم‌هایشان بفروشد.

نظر شما