شناسهٔ خبر: 105179 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تصویرگری کتاب در جهان اسلام با چه کتابی آغاز شد؟

تصویرگری بنیاد شکوهی در نظر دارد تا اولین نسخه خطی مصور جهان اسلام را منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

به گزارش «نماینده»، یوسف بیگ‌باباپور، محقق و پژوهشگر حوزه نسخ خطی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد شکوهی درباره احیای نسخ خطی جهان اسلام گفت: در نظر داریم که اولین کتاب مصور در جهان اسلام را منتشر کنیم. این اثر که نسخه‌ای‌ست از «ورقه و گلشاه» در قرن ششم کتابت شده است.

وی ادامه داد: قرار است دو تذکره مهم به زبان فارسی را که در کتابخانه‌های شبه‌قاره نگهداری می‌شود، در آینده نزدیک منتشر و در بازار کتاب برای علاقه‌مندان به حوزه پژوهش در زمینه ادبیات فارسی و نسخه‌شناسی عرضه شود. «معدن‌الجواهر» و «تکملة‌الشعرا» از جمله تذکره‌های مهم نوشته شده به زبان فارسی در شبه‌قاره است که به نوعی حیات زبان فارسی در این منطقه را نشان می‌دهد. مولوی محمد صالح واصف تذکره «معدن الجواهر» را در جواب تذکره نواب اعظم نوشته که معرف شاعران در آن زمان است.

بیگ‌باباپور یادآور شد: بنیاد شکوهی تاکنون ۱۲ اثر در حوزه متون منتشر کرده که هر کدام از آنها اطلاعات جامعی درباره تاریخ و فرهنگ و به نوعی سابقه علمی ایران و جهان اسلام است.

«ورقه و گلشاه» از نخستین منظومه‌های داستانی فارسی در سده چهارم و اوایل سده پنجم هجری است. عیوقی، شاعر، این اثر را از داستان‌های عربی برگرفته‌ بود و برخی نیز سرچشمه آن را با منبع عربی داستان «لیلی و مجنون» نظامی یکی دانسته‌اند، اما طبق نوشته خود عیوقی، داستان اثر بر اساس عروه و عفرا، از داستان‌های کهن عاشقانه عربی‌ست.

نظر شما