شناسهٔ خبر: 104974 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت جلوگیری از واردات در مناطق آزاد/ با شرایط کنونی این مناطق، بسته شدن آن به نفع کشور است

ثروتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد در کشور به جای صادرات و انتقال تکنولوژی به داخل کشور به وارد کننده کالا تبدیل شده اند، گفت: با شرایط کنونی این مناطق، بسته شدن آن به نفع کشور و اقتصاد آن است

به گزارش «نماینده» موسی الرضا ثروتی با اشاره به میزان واردات سالانه در مناطق آزاد و ویژه اظهار داشت: اگر از مناطق آزاد خوب بهره برداری شود مفید و مناسب است، اما در  مناطق آزاد ما به جای صادرات، واردات صورت می گیرد و هر سال در این مناطق ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار جنس وارد می شود.

عملکرد نامناسب مناطق آزاد و ویژه

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان با تاکید بر اینکه مناطق آزاد با ویژگی ها و شرایط موجود باید بسته شوند، افزود:  مناطق ویژه با حجم وسیع واردات کالاها گمرک و حقوق دولتی پرداخت نمی کنند که برای اقتصاد نامناسب است و اگر تعطیل شود بهتر و به نفع کشور است.

ثروتی با بیان اینکه مناطق آزاد و مناطق ویژه ما عملکرد خوبی ندارند و همه وارد کننده شده اند، ادامه داد :اگر مناطق آزاد مکانی برای اشتغال و سرمایه گذاری خارجی ها ، صادرات و رونق تولید تبدیل شوند، به اقتصاد کشور و منطقه خود کمک می کنند.

واردات عمده ای سیگار به مناطق آزاد

وی با اشاره به این نکته که سیگار هر هفته با ۳-۲ پرواز وارد مناطق آزاد شده، بعد به صورت عمده ای وارد دیگر مناطق کشور می شود، تصریح کرد: اگر کالاها از طریق گمرک وارد می شد حقوق دولتی و حق گمرکی پرداخت می کرد، اما اکنون مناطق آزاد هیچ گونه حقوق گمرکی پرداخت نکرده و همه کالاها هم وارد کشور می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه صدها موارد  و کالای دیگر وارد کشور می شود، افزود: وسایل مازاد، بدون مکان و کالاهایی که در داخل کشور تولید داخلی دارد همه وارد مناطق آزاد شده و بعد به صورت مسافری مردم اینها را داخل کشور می کنند که۱۰۰ درصد به ضرر اقتصاد کشور است.

لزوم تغییر روش و سیاست در مناطق آزاد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و مناسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم که واقعا تغییر روش، سیاست وعملکرد صحیحی  در این مناطق صورت گیرد، گفت: مناطق آزاد باید موجب ایجاد اشتغال، افزایش  سرمایه گذاری،  صادرات، ورود تکنولوژی و سرمایه شود و این ها مزایای این مناطق است که متاسفانه ما در کشور شاهد آن نیستیم و همه واردکننده شده اند.

نظر شما