شناسهٔ خبر: 104938 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

توافق هسته ای راه حل های سیاسی را در منطقه گشود

شیخ نعیم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: توافق هسته ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ مرحله راه حل های سیاسی را در منطقه گشود و آن را در مقابل جنگ در اولویت قرار داد.

به گزارش «نماینده» شیخ نعیم قاسم در مراسم گرامیداشتی در جمعیت آموزش دینی اسلامی گفت: ویژگی پیروزی الهی بزرگ سال ۲۰۰۶ میلادی علیه رژیم اسرائیل تنها در آزادسازی سرزمین و پیروزی بر متجاوزان و شکست این رژیم خلاصه نمی‌شود بلکه این مسئله مهم نیز مطرح است که این پیروزی را حزب الله بدست آورد که الگویی را برای مقاومت اسلامی و ملی ارایه کرد. این الگو منحصر به فرد است. ممکن است کسانی را بیابید که در تلاش برای ارایه الگویی فقط با رنگ و بوی اسلامی یا فقط رنگ و بوی ملی باشند که طبیعتا هر رویکرد نیز آثاری را به همراه دارد اما حزب الله الگوی مقاومت اسلامی ملی را تقدیم کرد. این الگو نشات گرفته از عقاید اسلامی، دیدگاه اسلام، ایمان به اسلام، آزادسازی خاک میهن و تعامل و همکاری با همه اقشار و گروه‌های موجود براساس اصل شراکت و نه اصل تکروی و قبضه امور است.

وی در ستایش جوانان مقاومت لبنان گفت: حزب الله دروغ تکفیری ها را برملا کرد و چهره اسلام رحمانی را به تصویر کشید. حزب الله لبنان را آزاد و آن را در برابر اسرائیل و تکفیری‌ها محافظت کرد. جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی نقطه عطف راهبردی در استقلال ملت‌های منطقه و به لرزه درآوردن بنیان و اساس رژیم اشغالگر اسرائیل بود. با روشنی تمام همه چیز در لبنان و در منطقه بعد از پیروزی بزرگ مقاومت در جنگ ۲۰۰۶ میلادی تغییر کرد.

شیخ نعیم قاسم گفت: اسرائیل مغلوب شد و مقاومت فلسطین به پا خاست و ملت‌های منطقه به خروش آمدند. آمریکا مغلوب شد و رژیم های مستبد به لرزه درآمدند و القاعده و همدستانش رسوا شدند و مقاومت اسلامی درخشید.

وی درباره بحران برق و آب و عدم جمع آوری زباله ها در لبنان گفت: کفایت نمی‌کند که برخی نیروهای سیاسی دیدگاه درستی داشته باشند و راه و طرح ارایه دهند بلکه باید همگان اتفاق نظر کنند و در این راه گام بردارند؛ زیرا اگر براساس بافت لبنان همگان اتفاق نظر نکنند، این کشتی نمی تواند حرکت کند.

شیخ نعیم قاسم به تقسیم طائفه ای نهادهای لبنان و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: این نهادهای قانونی لبنان است که ماهیت طائفه ای به طوایف داده است بدین معنی که هریک از نهادهای قانونی لبنان به یک طائفه اختصاص یافته است به گونه ای که اگر فعالیت یک نهاد مختل شود، برخی مسئولان تلاش می کنند تا فعالیت نهادهای دیگر را مختل کنند تا اینگونه برداشت نشود که نهادهای مختص برخی طوایف کار می کند و نهادهای مختص برخی طوایف دیگر مختل هستند و کار نمی‌کنند.

وی از این وضعیت انتقاد کرد و گفت: این چه تفکری است؟ درست است که در راس هر نهاد نماینده یک طایفه معین هست اما در نهایت همه اینها نهادهای لبنان هستند. نهاد ریاست جهوری، مجلس و نخست وزیری همه نهادهای لبنان هستند لذا نباید در مصادره طوایف باشد. اما متاسفه این ذهنیت نهادها را مختلف می کند و باید از این ذهنیت خارج شویم.

ما خواهان عدم تعطیل شدن نخست وزیری برای اتخاذ تصمیمات لازم به منظور اداره روند کشور و منافع کشور هستیم. ما همچنین خواهان برگزاری جلسات مجلس برای قانونگذاری هستیم؛ زیرا این مسئولیت و ماموریت مجلس است. ما خواهان یک رئیس جمهور هستیم. برخی حضور نیافتن در مجلس را مغایر با قانون اساسی می دانند. اصلا این طور نیست. قانون اساسی چگونگی انتخاب رئیس جمهور را تعیین و بر لزوم حضور دو سوم نمایندگان در سالن مجلس برای انتخاب وی تاکید می کند. اما به افراد نیز این حق را می دهد که در مجلس حاضر شوند یا نه. حال کسی که حاضر می شود حق قانونی خود را اعمال می کند و کسی هم که حاضر نمی شود حق قانونی خود را اعمال می‌کند.

وی افزود: حال اگ به بن‌بست رسیدیم، چگونه مشکل را حل کنیم؟ . راه حل سیاسی این است که ببنیم بهترین کار کدام است. بهترین کار این است که رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که نماینده اقشار بزرگ در این جامعه باشد به گونه ای که بتواند توافقنامه امضا کند و به مواضع خود متعهد باشد. بتواند لبنان را به جایگاه درست خود رهنمون کند. اما اینکه گفته شود بیایید یک رئیس جمهور توافقی انتخاب کنیم باید گفت که رئیس جمهوری توافقی وجود ندارد. رئیس جمهور توافقی همان رئیس جمهوری است که همگان از او راضی هستند اما گرایش او به یک گروه خاص است و (این فرد انتخاب می‌شود) اما بعد از تصدی ریاست جمهوری فشارها وارد شده و او را به سمت دیگری متمایل می‌کند و در نهایت هر کسی محاسبات خودش را دارد. برای ما بهتر است رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که از همان لحظه اول او را می شناسیم و با او درباره همه چیز توافق کنیم تا اینکه فردی (در ریاست جمهوری روی کار) بیاید که با وزش باد، به چپ و راست تمایل یابد و سپس ناگهان ببنیم که در جای دیگری قرار دارد. این مسئولیت همگی ما است.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: توافق هسته ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ مرحله راه حل های سیاسی را در منطقه گشود و آن را در مقابل جنگ در اولویت قرار داد. اما کشورهای منطقه باید درک کنند که منافع آنها در این است که با ایران اتفاق نظر کنند و از رویکرد سلطه گری، مخالف و مانع تراشی رها شوند؛ زیرا این به نفع هیچ کس نیست.

وی خاطرنشان کرد: این تفاهم ها در منطقه است که امنیت سیاسی را برای کشورهای منطقه حفظ می‌کند و همگان از این توافق سود می‌برند. بهر حال، تاریخ ایران از زمان پیروزی انقلاب مبارک اسلامی تاکنون گواه است که ایران در روابط خود با کشورهای منطقه منصف و عادل بوده است و به کسی تعدی نکرده است. به این کشور تعدی شده اما به کسی تعدی نکرده است. عراق در دوره صدام جنگی هشت ساله را به راه انداخت و برخی کشورها در منطقه از این کشور حمایت کردند و پول، سلاح و همه امکانات خود را برای ضربه زدن به ایران در اختیار عراق قرار دادند اما ایران پایداری کرد و موفق شد و درمقابل آنچه (این کشورهای حامی صدام) بر سر ایران آوردند، واکنش نشان نداد بلکه همواره می‌گوید که ما برای ایجاد روابطی متوازن دست همکاری به سمت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دیگر کشورها دراز می کنیم.

وی تاکید کرد: کسی نمی تواند سرش را در برف بکند و اذعان نکند که ایران یک قدرت منطقه ای بزرگ و مورد احترام است که نمی توان آن را در منطقه نادیده گرفت. پس بهتر است که با ایران همکاری و تعامل کنید تا اینکه در حاشیه باشید؛ زیرا کشورهای بزرگ تعامل و همکاری را با ایران آغاز کرده‌اند و شما را به خاطر نوع تفکرتان و تلاش شما برای دوری از مسئولیت پذیری در حاشیه قرار دادند.

وی گفت: لبنان در جدول اولویت‌های منطقه در رده بسیار پایین قرار دارد. کسی که فکر می‌کرد که توافق هسته ای راه حل‌هایی را برای لبنان به همراه خواهد داشت باید مدتی طولانی انتظار بکشد؛ زیرا فهرست (اسامی اولویت ها) قبل از لبنان طولانی است. قبل از لبنان، یمن و سوریه و کشورهای دیگری در منطقه (در فهرست) هستند و اگر در داخل لبنان برای حل مشکلات خود مبادرت نورزیم بحران طولانی خواهد بود... د. باید به منافع اقتصادی و اجتماعی و بحران های مردم و اوضاع معیشتی و نظایر آن اهتمام بورزیم.

نظر شما